Franco Morbidelli sloot vrijdag de eerste dag van de Tissot Grand Prix of Doha af met een verdienstelijk zevende rondetijd achter zijn naam. Een prestatie van formaat van de Petronas Yamaha SRT coureur die in de eerste vrije trainingen nog twee keer met een hevig rokende Yamaha M1 de pitbox op moest zoeken.
Voor Franco Morbidelli begon vrijdag het tweede Grand Prix weekend van het jaar op het Losail International Circuit niet geheel naar wens. Tijdens de eerste vrije training moest de Italiaan tot twee keer toe terugkeren naar de Petronas Yamaha SRT pitbox met een flink rokende Yamaha M1. Als gevolg van deze tegenslag zat er voor de Yamaha technici niets anders op dan voor zekerheid te kiezen en voor de tweede vrije training een geheel nieuw motorblok te monteren.
Na de problemen in 2020 met de Yamaha krachtbronnen sloeg menig Yamaha engineer vrijdagmiddag op het Losail International Circuit de schrik om het hart bij het zien van twee rokende Yamaha M1 machines. Natuurlijk vroeg iedereen zich na afloop af of de twee Yamaha M1 motorblokken van Morbidelli daadwerkelijk in rook waren opgegaan en de Italiaan hiermee twee van zijn zeven beschikbare blokken af moest schrijven. Gelukkig bleek dit niet zo te zijn, valt de schade mee en ondervond ook Morbidelli zelf weinig hinder van de technische problemen in de tweede vrije training.
Met een snelste rondetijd van 1’53.699 zag Morbidelli zijn naam na afloop van de dag terug op de zevende plaats op de tijdlijst, een keurige prestatie waarmee hij zich zo goed als zeker rechtstreeks heeft weten te plaatsen voor de zaterdagmiddag te verrijden Q2.
“Franky” was na afloop van de dag dan ook nadrukkelijk kalm, toen hem gevraagd werd naar de hernieuwde technische problemen en zijn optreden tijdens de eerste dag van de Tissot Grand Prix of Doha.
Franco Morbidelli: “Het was een goede eerste dag voor ons, ook al begon het allemaal niet zo goed. De problemen met het motorblok zijn totaal anders dan in het vorige seizoen. Vorig jaar liepen de motoren gewoon kapot, vandaag stopte ik omdat ik de toepasselijke vlaggen met mijn startnummer langs de baan zag. Zelf merkte ik echter helemaal niets van de problemen, het is dat ze het me kenbaar maakten. Het is dus totaal anders dan een jaar geleden. We hadden het probleem met beide motoren, maar gelukkig is het probleem niet zo groot. Dit is wat de technici me zojuist vertelden. We zullen de motoren gewoon weer kunnen gebruiken en we hoeven ze niet af te schrijven van het zevental blokken welke we dit jaar tot onze beschikking hebben. Ik maak me geen zorgen en ik ben gewoon blij dat ik de motoren kan blijven gebruiken. Toch hebben we besloten er één te wisselen tijdens deze eerste dag, dit omdat we geen risico’s konden nemen voor FP2. Vooral hier in Qatar, is dit een zeer belangrijke sessie. Het ging in de tweede vrije training dan ook best wel goed, mijn gevoel was prima zelfs.
De eerste ‘time attack’ was best oké. Bij de tweede poging trof ik twee keer gele vlaggen, dus heb ik eigenlijk nog niet mijn echte potentieel kunnen laten zien. Toch was het genoeg om in de top-10 te komen. Dat is positief. Zaterdag zullen we proberen nog een paar dingen uit te zoeken. Ik denk en hoop dat we op de goede weg zijn en dit weekend een goede job kunnen afleveren.
In de afgelopen drie of vier dagen dat ik op de motor zat, zijn er veel dingen gebeurd. Maar we hebben goed gereageerd. Op vrijdagavond gaf de motor me de feedback die ik zo graag wilde. Het is nog niet genoeg, maar ik denk dat de richting die we zijn ingegaan goed is. Tussen de middag- en avondsessie was het dit keer iets evenwichtiger. Daar ben ik blij om. Ik weet dat het na acht dagen op dit circuit misschien een beetje laat is, maar helaas is dat hoe de races zijn.”
Handige links Tissot Grand Prix of Doha:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag
Racesport.nl Supporter
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?
Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter