Franco Morbidelli: “Ik wil vooral aan mezelf bewijzen hoe sterk ik kan zijn”

996
Franco Morbidelli | © Monster Energy Yamaha MotoGP

Franco Morbidelli begint in 2022 aan zijn eerste volledige seizoen als fabriekscoureur bij het Monster Energy Yamaha MotoGP team. Na een bewogen seizoen in 2021, waarin hij voor het grootste gedeelte kampte met een zware knieblessure, zal hij komend seizoen hard werken om zijn oude vorm weer terug te krijgen.

Het contrast tussen het seizoen 2020 en 2021 had voor Franco Morbidelli haast niet groter kunnen zijn. Met name in de slotfase van 2020 was de Italiaan ijzersterk en won hij maar liefst drie races. Dit zorgde ervoor dat Morbidelli als tweede eindigde in het wereldkampioenschap achter Joan Mir, nota bene met een Yamaha YZR-M1 van 2019.







Morbidelli begon het seizoen 2021 ook op dezelfde YZR-M1 uit 2019 bij het Petronas Yamaha SRT team. Behalve een indrukwekkende derde plaats tijdens de Grand Prix van Spanje op het Circuito de Jerez – Ángel Nieto was er verder niet veel om over te juichen in 2021. Tijdens een training op de Ranch van Valentino Rossi kwam hij ongelukkig ten val en liep hij hierbij een knieblessure op.

Een paar dagen later ging het mis in de pitstraat in Le Mans. Morbidelli oefende voor een machinewissel vanwege de veranderlijke weersomstandigheden maar stapte verkeerd en verergerde de knieblessure. Een aantal weken later op de Sachsenring zakte Morbidelli opnieuw door zijn knie, dit was het teken dat er gauw iets moest gebeuren.

De vicewereldkampioen van 2020 ging onder het mes en miste daardoor de Dutch TT in Assen, de twee raceweekenden op de Red Bull Ring in Oostenrijk, de Britse Grand Prix op Silverstone en de Grand Prix van Aragón. Zo’n drie maanden later na zijn operatie keerde Morbidelli terug in de MotoGP klasse op een Yamaha YZR-M1, echter deze keer wel op een 2021 model en in de kleuren van het Monster Energy Yamaha MotoGP team. Vanwege het vertrek van Maverick Viñales was er een plaats vrij in het fabrieksteam naast voormalig teamgenoot Fabio Quartararó. Daarbij had Morbidelli meteen een contract getekend voor 2022 en 2023, waardoor de Italiaan de komende twee seizoenen verzekerd is van een zitje in het fabrieksteam van Yamaha.

Dat hij nog niet volledig hersteld was van zijn knieblessure was duidelijk. Ondanks dat Morbidelli af en toe in de kwalificatie nog wel eens wist te verrassen was het vooral in de races een zeer lastige opgave, en viel hij vaak ver terug. Terwijl teamgenoot Quartararó de wereldtitel veroverde was voor Morbidelli een elfde plaats, in de laatste race van het seizoen in Valencia achter Valentino Rossi, uiteindelijk het beste resultaat sinds zijn terugkeer.

In 2022 zal Morbidelli er dan ook weer alles aan doen om zijn vorm van 2020 en begin 2021 te herpakken. In de winter is er hard gewerkt om optimaal te herstellen, maar het wordt pas echt duidelijk hoe de knie zich houdt wanneer de voormalig Moto2 wereldkampioen op zaterdag in Maleisië weer voor het eerst sinds november op zijn Yamaha YZR-M1 stapt.

Franco Morbidelli: “Vorig jaar ging het erom mentale kracht te tonen terwijl ik werkte aan het verbeteren van mijn fysieke kracht. Het was niet makkelijk om terug te komen na de operatie aan mijn knie, maar het werk dat ik vorig jaar heb gedaan zal me goed van pas komen bij de start van dit seizoen. We hebben al wat data om mee te werken, en ik ben al bekend met de motor en het team. Ik heb altijd al een goed gevoel gehad op de Yamaha, maar deze M1 is wel heel soepel. Ik kan niet wachten om op de 2022 machine te rijden nu mijn knie in een betere conditie is. Ik ben erg benieuwd hoe onze progressie zich zal voortzetten. Ik kijk er ook naar uit om het hele team terug te zien tijdens de tests. De sfeer in het team was vorig jaar erg goed, dus laten we zien welke stappen we tijdens de wintertests kunnen maken.

Ik had zeker niet verwacht dat deze relatief kleine blessure zo’n lange herstelperiode vereiste, echter schijnt het dus zo te zijn dat het met gewrichten heel lang kan duren. Ik heb deze winter heel hard gewerkt en ik hoop dat zich dat op het circuit uitbetaalt.

Het was een hele lastige winter omdat ik heel hard heb moeten werken om van deze blessure te herstellen. Ik heb niet veel met de motor getraind maar vooral in de sportschool gezeten en bij de fysiotherapeut. Wel heb ik nog een aantal keer kunnen motorcrossen dus heb ik gelukkig niet helemaal zonder motor gezeten deze winter. Daar ondervond ik geen grote problemen van dus ik ben blij dat ik in ieder geval heb kunnen rijden. Ik heb echter niet op een circuit gereden dus als ik weer op de M1 stap is dat voor het eerst sinds de laatste test van vorig jaar.

[Andrea] Dovizioso is een heel ervaren rijder en kan ons nog heel veel leren. We zullen proberen om daar zelf de dingen uit te halen die we kunnen gebruiken. Hij is sowieso een fantastische rijder dus kan hij het ons op het circuit ook lastig maken. Voor het hele project is hij een belangrijke speler.

Ik heb zeker iets te bewijzen dit seizoen, met name richting mezelf. Ik wil zien of ik na deze blessure terug kan komen en weer net zo kan presteren als ik in het verleden heb laten zien.”



Racesport.nl Supporter


Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?

Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter