Francesco Bagnaia passeerde zondag in Austin als vijfde de finish tijdens de MotoGP race van de Red Bull Grand Prix of the Americas. Met daarnaast een achtste plaats op zaterdag in de Sprint waren dit niet de resultaten waarvoor de Ducati Lenovo Team coureur naar Austin was gekomen na zijn DNF drie weken terug in Portimão.
Tijdens de pre- season testen leek er geen maat te staan op Francesco Bagnaia. De regerend wereldkampioen oogde sterk, was constant snel en domineerde het veld met indrukwekkende rondetijden. Tijdens het openingsweekend in Qatar leek er geen vuiltje aan de lucht en schitterde Bagnaia zondag op het Lusail International Circuit door de eerste race van het jaar op zijn naam te schrijven.
Tijdens het tweede Grand Prix weekend van het seizoen in Portimão kende Bagnaia op zondag echter een moeizame race, een race waarin hij het duidelijk niet naar zijn zin had en niet met de snelste mannen meekon. Uiteindelijk zorgde een clash met Marc Márquez er ook nog eens voor dat beiden de finish niet haalden. Bij deze crash – los van wiens schuld het ook was – was de frustratie echter duidelijk zichtbaar bij de Ducati Lenovo Team coureur.
Bagnaia gebruikte de drie weken tussen Portimão en Austin dan ook om zich te herpakken en zich zo goed als mogelijk voor te bereiden op het Amerikaanse Grand Prix weekend. Maar het Circuit of The Americas zorgde dit keer ook voor weinig vreugde bij de Italiaan. Na zaterdag slechts als achtste te zijn gefinisht in de Sprint moest Bagnaia zondag in de hoofdrace genoegen nemen met ‘slechts’ de vijfde plaats. Niet alleen de achterstand van ruim zeven seconden op winnaar Maverick Viñales zal bij de regerend wereldkampioen door het hoofd spoken, ook het feit dat hij zijn teamgenoot Enea Bastianini (derde) en zijn belangrijkste rivaal in de titelstrijd Jorge Martin (vierde) voor hem zag eindigen zal hem weinig reden tot vreugde geven.
Francesco Bagnaia: “In de warm-up hebben we dezelfde zachte band gebruikt die ik een dag eerder ook in de Sprint had gebruikt, dit om te kijken of deze het een hele raceafstand vol zou houden. Ik denk dat het de juiste keuze was al reden Maverick [Viñales] en Pedro [Acosta] op de medium band. Hun tempo was zeker niet slecht, zelfs tot aan het einde van de race aan toe. Maar ik ben ook van mening dat Enea, die net als ik ook voor de zachte band had gekozen, mee had kunnen doen voor de overwinning als hij iets minder vaak een foutje had gemaakt.
Wat betreft mijn eigen race, deze begon eigenlijk best wel goed. De eerste zes ronden had ik echt het gevoel dat ik mee kon doen voor het podium of de race zelfs misschien wel zou kunnen winnen. Maar vanaf de zesde ronde kreeg ik te maken met flinke trillingen, met name aan de linkerkant. Hierdoor heb ik de rechterflank van de band helemaal kapotgereden, en het was dan ook heel erg lastig met name in de rechterbochten. Het was dus een erg moeilijke race waarin ik al vanaf de zevende ronde vol in de verdediging moest.
We moeten echt zien te achterhalen waar deze problemen wegkomen en een oplossing zien te vinden. In 2022 had ik in de beginfase van het seizoen dezelfde problemen, toen moest ik vaak ook verdedigend rijden. Maar ik heb het volste vertrouwen in mijn team, het is nu vooral zaak om niet in paniek te raken en de rust te bewaren om zo de boel weer onder controle te krijgen. Ik heb er vertrouwen in dat we gewoon weer mee gaan doen voor topklasseringen.
Het meest opvallende is misschien wel dat teamgenoot Enea Bastianini het gehele weekend in Austin deze problemen niet had.
Francesco Bagnaia: “Het is inderdaad vreemd dat Enea dit weekend helemaal geen problemen had en geen hinder ondervond van deze trillingen. Ik voelde me goed. Martin was alle dagen supersnel maar op zondag had hij ook te maken met dezelfde problemen.
Enea had de eerste twee dagen problemen met de remmen en bij het insturen, maar op zondag was hij ineens in staat om voor de overwinning mee te strijden. Mijn race was zoals eerder al gezegd dus al na ongeveer zes ronden gedaan, en het is op zijn zachtst gezegd best wel frustrerend als je op dat moment in de race al weet dat een overwinning er simpelweg niet meer in zit. Het enige gebied waar ik deze keer echt sterk was, was op de remmen – maar dat was dus niet genoeg.”
Na drie Grand Prix weekenden bezet Bagnaia met 50 WK punten de vijfde plaats in de tussenstand van het kampioenschap, precies 30 punten minder dan Jorge Martin die ondanks zijn vierde plaats de leiding in handen wist te houden en zondagavond Austin verliet met 80 WK punten achter zijn naam.
Handige links Red Bull Grand Prix of the Americas:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
NIEUW | MotoGP- en WorldSBK ticketshop
Fotoverslag
Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen
Facebook | Instagram | — X — | Threads | YouTube
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:
NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’
Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.