Francesco Bagnaia sloot eerder deze week de 2024 MotoGP Sepang Official Test af met de snelste rondetijd achter zijn naam. De tweevoudig – en regerend MotoGP wereldkampioen noteerde een snelste ronde van 1’56.682, een fantastische snelle ronde waarmee hij ver onder door de door hem zelf gereden snelste ronde ooit (een 01:57.491 gereden tijdens Q2 in 2023) op het Maleisische circuit wist te duiken.
Drie dagen lang stond het Sepang International Circuit deze week in het teken van de eerste officiële MotoGP test van 2024, de 2024 MotoGP Sepang Official Test. Voor Francesco Bagnaia stonden de eerste twee testdagen op het Maleisische circuit in het teken van het zich eigen maken van de nieuwe Ducati GP24. De regerend wereldkampioen bemoeide zich de eerste twee dagen niet met een timeattack hetgeen resulteerde in een zestiende plaats op de tijdlijst na afloop van de eerste dag en de vijfde rondetijd van de dag na afloop van dag twee.
Maar zoals altijd bleef Bagnaia rustig, stoorde hij er zich geen moment aan dat hij niet in de bovenste regionen op de tijdlijst te vinden was wetende dat hij met andere belangrijkere zaken bezig was in aanloop naar het seizoen. Maar de derde en afsluitende testdag was nog geen uur onderweg of daar was ineens de naam van de Ducati Lenovo Team coureur die fier bovenaan de lijst prijkte. Tot twee keer toe noteerde de Italiaan een rondetijd van in de 1’56 om uiteindelijk niet alleen de tijdlijst aan te voeren maar tevens te zorgen voor een 1-2-3 op de lijst die gevormd werd door de drie aanwezige Ducati GP24 coureurs.
Francesco Bagnaia: “Het was donderdagochtend het perfecte moment om de tijdaanval te doen. Ik was blij, want het was een ongelooflijke rondetijd, en dat in mijn eerste tijdaanval van het seizoen. Het was geweldig, maar het was een test en de omstandigheden waren fantastisch. Ik ben iemand die normaalgesproken niet te veel nadenkt over goede prestaties tijdens een test, maar vergeleken met een jaar geleden voelde ik me dit keer meteen geweldig op de nieuwe motor. Het enige waardoor deze test niet 100% was, was dat ik op de lange run een probleem had met de motor.”
Met deze laatste opmerking doelt Bagnaia op de technische problemen waarmee hij later tijdens de afsluitende testdag te kampen kreeg tijdens zijn tien ronden tellende lange afstand run.
Francesco Bagnaia: “Op een gegeven moment leek de motor iets in te houden, maar ik was al gestart dus ik besloot om niet naar binnen te gaan. We hebben laten zien en zien wat het potentieel van deze motor is en we hebben er veel aan gedaan om het in slechts drie dagen te verbeteren. Ik denk dat we op een goed punt zijn en op ongeveer 80% zitten wat betreft consistentie. We gaan in dan ook in goede vorm naar Qatar.”
Tijdens de tweede dag zagen we de Ducati fabriekscoureurs voor het eerst kennismaken met de nieuw ontworpen – een vooraf al veelbesproken – kuipdelen. Bagnaia was meteen enthousiast, dit in tegenstelling tot zijn merkgenoten Jorge Martin en Enea Bastianini die tijdens de eerste dag dat ze onderweg waren met deze nieuwe kuipdelen nog de nodige twijfels kenden.
Francesco Bagnaia: “Ik probeer alleen aan mezelf te denken en ik denk nog steeds dat het op sommige vlakken slechter is en op sommige vlakken beter. Over het algemeen is het beter, maar we zullen proberen iets aan de set-up aan te passen om zo te verbeteren waar het op het eerste gezicht nog iets minder goed is.”
Dat Bagnaia zijn kaarten nog even voor de borst houdt zal niemand verbazen, de uitspraak dat hij op dit moment inschat om op 80% van zijn kunnen te zitten tijdens de langere runs zal zijn rivalen de nodige angst in moeten boezemen. Samen met Martin was de regerend MotoGP wereldkampioen namelijk veruit het snelst tijdens een langere run over een afstand van tien ronden (Sprint).
Handige links 2024 MotoGP Sepang Official Test:
Tijdschema en volledige uitslagen
Fotoverslag
Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen
Facebook | Instragram | Twitter | Threads | YouTube
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:
NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’
Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.