Na drie derde plaatsen moest Francesco Bagnaia zondag in Termas Rio de Hondo genoegen nemen met de vierde plaats achter de gebroeders Márquez en Franco Morbidelli. Een flinke teleurstelling voor de Ducati Lenovo Team coureur die na twee Grand Prix weekenden al tegen een achterstand aankijkt van 31WK-punten op zijn nieuwe teamgenoot Marc Márquez. Werk aan de winkel dus voor de MotoGP wereldkampioen van 2022 en 2023.
Na drie keer dit seizoen al als derde te zijn geëindigd achter Marc- en Alex Márquez kreeg Francesco Bagnaia zondag tijdens de MotoGP race van de Gran Premio YPF Energía de la República Argentina opnieuw een flinke dreun te verwerken. Bagnaia kwam zondag niet verder dan een vierde plaats. In de laatste ronden kwam hij weliswaar dichter bij Franco Morbidelli, maar de race was net tekort om nog een serieuze aanval te kunnen doen op de Pertamina Enduro VR46 Racing Team coureur. Opnieuw een flinke teleurstelling voor de tweevoudig MotoGP wereldkampioen die tot nu geen antwoord heeft op de dominantie van zijn nieuwe teamgenoot Marc Márquez, de Spanjaard die tot nu toe alle races in dienst van het Ducati Lenovo Team heeft weten te winnen en met 76 gescoorde WK-punten ruim aan de leiding gaat in de tussenstand van het kampioenschap.
Francesco Bagnaia: “Ik zeg net als Dall’Igna dat er iets met de voorkant was, ik zal er verder niets over zeggen maar dit intern houden. Ik had in de race moeite om het tempo te vinden om minimaal voor de derde plaats te vechten. Ik begon goed, maar na een paar ronden kreeg ik wat moeite, vooral om de achterband aan het werk te krijgen. Waarschijnlijk kon ik er niet goed mee omgaan. Ik reed niet veel langzamer dan de mannen vooraan, zeg maar tussen één en twee tienden van een seconde. In het tweede deel van de race probeerde ik nog wel dichter bij Franco [Morbidelli] te komen, maar ik kon hem simpelweg niet passeren. Er is werk aan de winkel, er zijn een paar dingen die ik moet begrijpen, ik kan namelijk niet rijden zoals ik in het verleden gewend was. Ik heb niet het gevoel zoals in 2024, we moeten het begrijpen en eraan werken om weer hetzelfde gevoel te krijgen als vorig jaar.”
Met name het missen van het podium zondag in Termas de Rio Hondo zorgde wel voor de nodige frustratie bij de Italiaan, frustraties in combinatie met teleurstelling die zowel in Thailand maar ook zondag in Argentinië duidelijk van zijn gezicht af te lezen waren.
Francesco Bagnaia: “Ik doe mijn best elke keer dat ik de baan op ga, ik doe wat ik kan. Het maximale wat ik in de race kon bereiken was een vierde plaats. Ik ben geen coureur die normaalgesproken op de derde of vierde plaats rijdt. Zodra ik het juiste gevoel terug heb zal ik weer meedoen en strijden voor de eerste plaats. Wij moeten eraan werken om weer vooraan mee te kunnen komen. Helaas heb ik het op dit moment moeilijk. Dit weekend hebben we weer een stap voorwaarts gezet, maar het was nog niet genoeg. Ook al is dit circuit niet bepaald mijn favoriete circuit, ik hoef niet als vierde te eindigen. Er moet duidelijk nog een stap worden gezet.”
Francesco Bagnaia: “Punten terugpakken op iemand als Marc zal niet gemakkelijk zijn”
Maar zoals we weten heeft Bagnaia wel vaker een lastige start van het seizoen gekend, het is dan ook nog veel te vroeg om in paniek te raken al weet Bagnaia geen ander dat de dominantie van zijn teamgenoot op dit moment wel heel erg groot is.
Francesco Bagnaia: “Punten terugpakken op iemand als Marc zal niet gemakkelijk zijn. Maar goed, vorig jaar was de seizoenstart misschien nog wel ingewikkelder. We waren toen een compleet verkeerde weg ingeslagen, maar in Jerez hebben we de situatie destijds recht weten te zetten. Het is waar dat ik in vorig jaar in Qatar wist te winnen, maar dat komt omdat ik daar altijd erg snel ben. In Portimão daarentegen was het niet veel en in Austin werd ik slechts vijfde. Vorig jaar begon ik dus nog slechter dan nu, maar nu sta ik al wel 31 punten achter op de leider in het kampioenschap en dat is te veel na twee Grand Prix weekenden. Ik moet nu zo snel als mogen proberen punten terug zien te verdienen. Ook al liggen de circuits na Austin mij meer en beter, maar het is lastig om meer te herstellen dan een coureur als Marc, die momenteel in goeden doen is en nagenoeg geen fouten maakt. “
Nu moeten we eerlijk bekennen dat Bagnaia wel voor hetere vuren heeft gestaan. Zo kwam Bagnaia in 2022 met een achterstand van maar liefst 91 punten op de leider in de tussenstand van het kampioenschap naar Assen. Op het TT Circuit Assen keerde het tij en volgde een indrukwekkend tweede deel van het seizoen om zich vervolgens enkele maanden later in Valencia voor het eerst tot MotoGP wereldkampioen laten kronen.
Maar het moge duidelijk zijn dat Marc Márquez met in zijn kielzog zijn jonger broer Alex op dit moment wel heel erg dominant zijn. Dat de aangepaste MotoGP kalender hierbij in het voordeel is van met name Marc Márquez is een aangename bijkomstigheid voor de Spanjaard. Het is namelijk geen geheim dat Thailand, Argentinië en Amerika circuits zijn waar de oudste van de twee broers Márquez graag komt en in het verleden altijd snel was. Qatar daarentegen behoort zeker niet tot zijn meest favoriete circuits.
Als we naar de statistieken kijken dat zal het over twee weken in Austin opnieuw een moeilijk weekend kunnen worden voor Bagnaia aangezien Marc Márquez daar in het verleden ook nagenoeg onverslaanbaar was. Voor Bagnaia is Texas op voorhand dan ook misschien niet de meest ideale plek om de achterstand op zijn nieuwe teamgenoot te verkleinen, maar na Austin komen Qatar en Jerez en die twee circuits zijn duidelijk meer op het lijf geschreven van de 2022 en 2023 MotoGP wereldkampioen.
Het zullen echter niet uitsluitende de laatste technische details zijn die de komende weken op hun plaats moeten vallen om Bagnaia het juiste gevoel terug te geven waarmee hij een vuist kan maken tegen zijn eigen teamgenoot. Ook zal er het nodige te repareren zijn op mentaal gebied, de dreun die Marc Márquez tijdens de eerste twee Grand Prix weekenden heeft uitgedeeld is namelijk groot, heel erg groot.
↓Tijdschema en volledige uitslagen Gran Premio YPF Energía de Argentina↓
Link: Waar te volgen op TV
Volg het laatste Racesport.nl nieuws ook via social media:
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:
NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’