Forward Racing heeft bekend gemaakt dat er per direct een einde komt aan de samenwerking met de historische Italiaanse motorenfabrikant MV Agusta. Economische redenen worden door het Italiaans- Zwitserse Moto2 team, dat Marcos Ramirez en Alex Escrig contracteerde voor 2023, genoemd als belangrijkste reden van de breuk.
Forward Racing werkte sinds 2019 samen met MV Agusta aan de ontwikkeling van een eigen Moto2-chassis, het team zag destijds af van de gebruikelijke aankoop van machines van een bestaande chassisfabrikant. In plaats daarvan werkten de twee partijen nauw samen met de Zwitserse fabrikant Suter om hun eigen pad te smeden – een ontwerp waarvan, althans volgens de verwijzing van het team – het intellectueel eigendom in handen bleef van teambaas Giovanni Cuzari.
Het partnerschap tussen de twee, dat teruggaat tot 2019, eindigt nu plotseling vanwege ‘economische eisen’ van de fabriek zo heeft het team bekend gemaakt.
Giovanni Cuzari: “Na een partnerschap van bijna vijf jaar in het Moto2-wereldkampioenschap wordt de samenwerking tussen Forward Racing en het motormerk MV Agusta stopgezet. Forward Racing heeft na rijp beraad besloten het ontwikkelingsproject, waarvan het intellectuele eigendom in handen is van het Italiaans-Zwitserse team, alleen voort te zetten. De economische eisen van MV Agusta zijn momenteel te hoog, vergeleken met alleen het gebruik van hun merk in de racerij.”
Wat de toekomt na de plotselinge breuk zal brengen is op dit moment nog niet bekend. De voorbereidingen op het nieuwe seizoen gaan echter gewoon door. Maar met welke machines Marcos Ramirez en Alex Escrig aan de start zullen verschijnen is vooralsnog een vraagteken. Er bestaat echter een reële kans dat Cuzari het huidige project voort zal zetten en Forward de nieuwe naam wordt als chassisfabrikant.