Formule 1: Wat verandert er voor het seizoen 2023?

279
formule-1

De FIA heeft onlangs de officiële racekalender voor het komende jaar vastgesteld. Het staat nu echt vast en alle fans van de topracers kunnen zich verheugen op een bijzonder jaar. Naast een groter aantal races zullen vele andere vernieuwingen zorgen voor meer variatie, spanning en diversiteit tijdens het nieuwe seizoen 2023. Geen wonder dat Formule 1-fans nu al nauwelijks kunnen wachten op het komende seizoen.

Formule 1 biedt adrenaline, spanning en races van topklasse. De vele spannende duels om de felbegeerde beste posities vormen een ideale basis voor aantrekkelijke sportweddenschappen. Wedden op Formule 1 wordt als bijzonder vermakelijk beschouwd. Hier verleiden bookmakers u met lucratieve kansen. Met een beetje geluk kunnen grote winsten worden gemaakt. Veel vermaak en spanning is in ieder geval gegarandeerd.







De racekalender voor 2023: talrijke veranderingen voor het nieuwe recordjaar van de Formule 1
De openingswedstrijd van het nieuwe seizoen heeft meteen al een verrassing in petto. De eerste race van het seizoen 2023 vindt plaats op 5 maart in Sakhir/Bahrein. Dit maakt het de vroegste openingsrace in meer dan 20 jaar. In 2002 vond de eerste Grand Prix (GP) nog eerder plaats, namelijk op 3 maart. Vergeleken met dit seizoen eindigde het seizoen echter veel eerder met de laatste race op 13 oktober. Het seizoen van 2023 eindigt een volle zes weken later met de finale in Abu Dhabi op 26 november.

Het uitzonderlijk lange seizoen is het resultaat van een totaal van 24 races in het komende seizoen. Eerder was het record 22 Grand Prix wedstrijden binnen één seizoen. Dit betekent dat het seizoen 2023 een nieuw record zal vestigen en nu al de geschiedenis zal ingaan als een recordbrekend seizoen.

Maar dit is nog lang niet het einde. Volgens de huidige regels zouden zelfs 25 races per seizoen mogelijk zijn. De Formule 1 zoekt naar manieren om de aantrekkelijkheid van de eigen sport te vergroten. Dit zou de wereldwijde groei van de racescene moeten stimuleren. Ter vergelijking: in de jaren tachtig en negentig waren er vrij constant 16 races per seizoen. Pas aan het begin van dit millennium werd de racekalender steeds verder uitgebreid.

Met betrekking tot de vele geplande wedstrijden is er echter nog een groot vraagteken. Vooral de plaats Shanghai in China staat om verschillende redenen nog steeds niet helemaal vast. Evenals in voorgaande jaren wordt een besluit pas op korte termijn verwacht. Dus andere organisatoren kunnen nog steeds hopen op een vroege Grand Prix. De afgelopen jaren is Istanbul steeds opgetreden als plaatsvervangend organisator.

Wat wel zeker is, is dat zowel de Franse als de Zuid-Afrikaanse Grand Prix worden afgelast. Formule 1-fans zullen dus niet alleen de race in Le Castellet moeten missen, maar ook de Grand Prix van Zuid-Afrika.

Ongewone start in tal van locaties: van Las Vegas tot Spa
Lange tijd werd de start in Spa-Francorchamps als onzeker beschouwd. Fans kunnen nu echter opgelucht ademhalen. De populaire Belgische GP zal ook in het komende seizoen worden gebruikt voor een spannende race. De Ardennen-racebaan gaat in 2023 open. Rijders, officials en fans zullen zich echter moeten aanpassen aan een nieuwe en ongebruikelijke datum.

In voorgaande jaren werd de Belgische GP altijd gehouden in het laatste weekend van augustus. Nu vindt het plaats in het laatste weekend van juli. De reden hiervoor zijn waarschijnlijk de moeilijke weersomstandigheden van de afgelopen jaren. Een maand eerder, in de hoogzomer, hopen de organisatoren op droger en warmer weer.

De verandering van maand heeft echter ook gevolgen voor de planning van andere klassiekers. De legendarische 24-uurs GT-race staat bijvoorbeeld gepland voor begin juli. Traditioneel wordt de raceklassieker aan het eind van de maand gehouden. Ook de races in Zandvoort, Monza en Barcelona en de Grand Prix van Emilia Romagna zijn verschoven naar andere data dan voorgaande jaren.

Regelwijzigingen voor alle Formule 1-coureurs: ook technische vernieuwingen voor het seizoen 2023
Voor het nieuwe Formule 1 seizoen wil de FIA ook een aantal regelwijzigingen invoeren voor teams en coureurs. Onder andere moet het impopulaire torpedorijden worden gestopt. Het bestuursorgaan van de internationale racerij verwees naar de veiligheid van de coureurs. Verschillende teams zetten echter vraagtekens bij de opgegeven redenen. Toch zijn de FIA, de teams en de coureurs het al eens geworden over enkele andere nieuwe veranderingen voor het raceseizoen van 2023.

Het gaat onder meer om hogere grondranden. Aanvankelijk was de FIA er voorstander van om de bestaande vloerranden met in totaal 25 millimeter te verhogen. Na overleg met de Formule 1-teams werd overeengekomen de bodemranden slechts 15 millimeter te verhogen. De geplande verhoging van de zijkanten van de vloer van de auto zal het voor de teams veel moeilijker maken om de luchtstroom te blokkeren en de zogenaamde porpoising te veroorzaken.

Bovendien zal er volgens de FIA een beperking zijn van de zijdelingse doorbuiging van de vloer. Het bestuursorgaan hoopt dat dit, in combinatie met de verhoogde randen, het voor teams moeilijker zal maken om de buitenranden van de voertuigbodem te gebruiken om de onderkant van het voertuig af te dichten.

Bovendien zullen vanaf het seizoen 2023 speciale sensoren worden geïnstalleerd om de heersende verticale krachten te meten wanneer de voertuigen versnellen. Hierbij wordt ook de slijtage van de vloerplaat gemeten. Dit wordt door de FIA als een groot probleem beschouwd nadat bekend was geworden dat zowel Red Bull Racing als Ferrari een verboden omzeiling van de bodemplaat hadden uitgevoerd.

Wijzigingen moeten echter nog worden goedgekeurd door de World Motor Sports Council. Tot die tijd zijn geen van de wijzigingen in de technologie van de auto definitief en de veranderingen kunnen dus nog veranderen.

Conclusie: het nieuwe Formule 1-seizoen 2023 zal allerlei innovaties met zich meebrengen
Volgend jaar kunnen alle Formule 1-fans zich verheugen op een recordseizoen voor de belangrijkste raceklasse. Met een totaal van 24 Grand Prix binnen één seizoen zullen er binnen één jaar meer races dan ooit tevoren plaatsvinden. In de MotoGP zijn er beduidend minder. Als gevolg daarvan zal de racekalender ook behoorlijk veranderen.
Bovendien zullen de spannende geschillen tussen het bestuursorgaan, de FIA en de vele Formule 1-teams over de voertuigtechnologie al vóór het seizoen voor veel vermaak zorgen. Zoals elk jaar proberen de teams het beste uit hun eigen auto’s te halen. De FIA daarentegen streeft naar een zo eerlijk mogelijke competitie tussen coureurs en stelt regels op om de coureurs te beschermen. Vaak konden beide partijen het uiteindelijk eens worden over een verstandig compromis. Of dat nu ook zo is, valt nog te zien.
Geavanceerde voertuigtechnologie, een recordaantal locaties en vele ambitieuze coureurs staan garant voor adrenalineverhogende races in het nieuwe Formule 1-seizoen. Alle racefans kijken reikhalzend uit naar het nieuwe Formule 1-seizoen met veel spanning en genot.