Fonsi Nieto (Pramac Racing): “Het was niet makkelijk voor Ducati”

2501
fonsi-nieto
Fonsi Nieto | foto© Pramac Racing

Pramac Racing en Ducati zijn per 1 januari 2025 officieel gescheiden. Het Italiaanse MotoGP team begint na 20 jaar samenwerking met Ducati aan een nieuw avontuur met Yamaha. Eén van de redenen van het besluit is misschien wel Jorge Martin, de Spanjaard die in dienst van het team wereldkampioen werd maar ondanks geen plaats kreeg in het Ducati fabrieksteam. Fonsi Nieto (Pramac Racing Rider Performance Director) blikt terug op het afgelopen seizoen, de keuzes van Ducati en prees nogmaals het werk van zijn team.

De beslissing van Pramac Racing om na 20 jaar samenwerking met Ducati in 2025 te beginnen aan een nieuw avontuur met Yamaha kwam een aantal maanden geleden voor velen toch wel als een grote verrassing. Een winnende Ducati GP inruilen voor een momenteel nog niet heel competitieve Yamaha M1 is een behoorlijke uitdaging voor het team, helemaal met de 2024 MotoGP wereldtitel op zak.




Het besluit van Pramac Racing werd in 2024 al genomen tijdens de Italiaanse Grand Prix in Mugello al werd het pas veel later in het seizoen officieel wereldkundig gemaakt. Na 20 jaar en in na in 2024 geschiedenis te hebben geschreven door als Independent MotoGP team met Jorge Martin de wereldtitel te winnen scheiden hun wegen.

Het besluit van Pramac zorgt in 2025 echter wel voor de nodige verschuivingen op de MotoGP startgrid. Zo zal Ducati niet langer met acht Desmosedici’s vertegenwoordigd zijn op de startgrid en zal het startnummer 1 komend seizoen niet te zien zijn op de titel winnende Ducati maar op een Aprilia, dit nadat Ducati besloot om voor Marc Márquez te kiezen als de nieuwe teamgenoot van Francesco Bagnaia en Martin voor het tweede jaar op rij te passeren als het gaat om een Ducati fabriekszitje. Martin besloot na het horen van dit nieuws eieren voor zijn geld te kiezen en een contract te tekenen bij Aprilia.

De keuze van Ducati

Ducati besloot zoals al vermeld te kiezen voor Marc Márquez als de nieuwe teamgenoot van Francesco Bagnaia in 2025. Deze keus zorgde best wel voor de nodige discussie en tegenstrijdige meningen. De tijd zal het leren of Gigi Dall’Igna en zijn mannen de juiste keuzes hebben gemaakt. In een interview met Europa Press sprak Fonsi Nieto – (Rider Performance Director bij Pramac Racing) openlijk over de breuk van zijn team met Ducati en de keuzes van het Ducati management.

Fonsi Nieto: “Het was zeker niet gemakkelijk voor Ducati om Jorge Martin te laten gaan, maar het is in mijn ogen begrijpelijk dat ze voor Marc Márquez kozen. Ducati bevindt zich in een moment van glorie, maar het verliezen van een coureur als Jorge, regerend MotoGP wereldkampioen, was niet gemakkelijk voor hen. Maar we hebben het hier wel over Marc Márquez, achtvoudig wereldkampioen, een coureur met ongekend en beestachtig talent.”

Nieto is echter wel van mening dat in 2025 de titelstrijd in de koningsklasse hoofdzakelijk zal gaan tussen Bagnaia en Márquez, maar de Spanjaard zegt er meteen bij dat ook Martin zich tijdens een aantal Grand Prix weekenden zal mengen in de strijd voor de overwinning.

Fonsi Nieto: ” Het wordt in 2025 een goed gevecht tussen Márquez en Bagnaia als het gaat voor de titel, waarbij Jorge zich ook regelmatig zal melden in de strijd voor de overwinning.”

Nieto kent Martin vanzelfsprekend als geen ander, volgens hem was Martin de afgelopen paar seizoenen als familieman dan ook voor een groot deel verantwoordelijk voor het succes binnen het team.

Fonsi Nieto: “Jorge verdiende de titel, net als het team. Jorge kwam vier jaar geleden bij Prima Pramac Racing. Hij was destijds nog een kind dat samen met zijn vader bij ons arriveerde. Maar wel iemand die vanaf het eerste moment een koffer met enthousiasme met zich meedroeg. Nu is hij uitgegroeid tot één van de beste coureurs ter wereld. Sterker nog, de beste van 2024… Er wordt veel gesproken over het feit dat hij het afgelopen jaar mentaal is gegroeid, maar ook zijn snelheid was in 2024 beter. Hierdoor kun je meer ritme hebben, en snelheid is het allerbelangrijkste.
Een monster als het Ducati fabrieksteam verslaan was iets spectaculairs. Het heeft meer voordelen om het als satellietteam te doen. Maar we waren afgelopen seizoen beter, we werkten heel goed samen en al gedurende de winter hadden we als team het gevoel dat we de titel konden winnen. Een groot deel van de eer gaat naar Jorge, een familieman die zorgde voor een geweldige spirit binnen ons team.”

Naast Martin vertrok ook Franco Morbidelli na afloop van het seizoen bij het team, de Italiaan gaat in 2025 uitkomen voor het Pertamina Enduro VR46 Racing Team als teamgenoot van Fabio Di Giannantonio. Pramac Racing zal komend seizoen dus met twee nieuwe rijders aan de start verschijnen, en wel met Jack Miller en Miguel Oliveira. Miller komt over van Red Bull KTM Factory Racing terwijl Oliveira het afgelopen seizoen één van de twee rijders was van Trackhouse Racing MotoGP.



Volg het laatste Racesport.nl nieuws ook via social media:

Facebook | InstagramX Threads YouTube   



   Vrijwillige bijdrage   

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’