Er staan voor komend seizoen een flinke aantal wijzigingen op stapel binnen het MotoGP project van Honda en HRC. Zo krijgen niet alleen een enkele Honda coureurs een andere crewchief maar ook binnen het HRC-management zijn er de nodige wijzigingen.
Marc Marquez stak het gedurende het afgelopen seizoen al niet onder stoelen of banken dat er bij Honda het nodige moest gaan veranderen. Niet alleen wat betreft de prestatie van de Honda RC213V maar ook de structuur, werkwijze en de aanpak binnen het MotoGP project van ’s werelds grootste motorenfabrikant moest volgens de achtvoudig wereldkampioen anders wil men op korte termijn als merk weer competitief zijn in de koningsklasse.
De kritiek van Marquez lijkt zoals nu bekend is gemaakt niet tegen dovemans oren gezegd, want er blijkt een flinke herstructurering te zijn doorgevoerd voor aanvang van het 2023 MotoGP seizoen, een seizoen waarin Marc Marquez (Repsol Honda Team) voor het eerst sinds lange tijd weer in goede fysieke vorm verkeert. Marquez is echter niet de enige Honda coureur in 2023, zo krijgt de Spanjaard binnen het fabrieksteam Joan Mir als nieuwe teamgenoot terwijl Alex Rins zijn debuut gaat maken bij het LCR Honda Team als teamgenoot van Takaaki Nakagami die net als Marquez zijn huidige team trouw bleef.
Onderstaand een overzicht van de belangrijkste veranderingen welke Honda inmiddels heeft doorgevoerd voor aanvang van het komende MotoGP seizoen.
Guidotti, drijvende kracht achter Mir
Joan Mir, die overkomt van Suzuki, krijgt binnen het Repsol Honda Team Giacomo Guidotti aan zijn zijde als crewchief. Guidotti is niet nieuw binnen de Honda MotoGP familie, hij komt over van het LCR Honda Team waar hij tot voor kort werkzaam was als crewchief van Takaaki Nakagami,
Nöhles, nieuwe crewchief Nakagami
Na Guidotti’s promotie naar het Repsol Honda Team zal voormalig coureur Klaus Nöhles zijn positie binnen het LCR Honda Team innemen en Nakagami bijstaan als crewchief. Na de afgelopen drie jaar bij het Honda MotoGP testteam te hebben gewerkt, staat de Duitser nu dus als vaste crewchief te boek. Het is niet de eerste keer dat Nöhles met Nakagami samenwerkt, want dat deed hij vorig jaar al tijdens de seizoen finale in Valencia en tijdens de daaropvolgende MotoGP test.
Aurin neemt de leiding over binnen het Honda MotoGP Testteam
De ervaren Ramon Aurin, een bekend figuur bij Honda en een vertrouwd gezicht in de paddock na het werken met rijders als Dani Pedrosa, Andrea Dovizioso, Jorge Lorenzo en Pol Espargaró, zal nu de rol van technisch leider voor het Honda MotoGP Testteam op zich nemen. Aurin zou oorspronkelijk als crewchief van Mir aan de slag gaan, maar vanwege de vermindering van het aantal MotoGP testdagen en de hiermee gepaard gaande extra belangen van het testteam heeft Honda Aurin gevraagd om in plaats daarvan de leiding van het ontwikkelingsteam op zich te gaan nemen, iets dat hij dus inmiddels heeft aanvaard.
Stabiliteit rond Marquez
Santi Hernandez blijft als crewchief werken voor Marc Marquez, het tweetal werkt al samen sinds het Grand Prix debuut van de Spanjaard.
Alex Rins
Rins krijgt David Garcia als crewchief, die eerder met Alex Marquez samenwerkte. Binnen het LCR Honda Team is Rins echter niet de enige nieuwkomer, de Fransman Christophe Bourguignon is door HRC aangesteld als de nieuwe technisch directeur van het team.
Veranderingen binnen HRC-management
Er zullen ook veranderingen zijn binnen het HRC-management voor het seizoen 2023. Shinichi Kokubu, die enkele jaren van de circuits is weggeweest, komt terug naar de MotoGP paddock om de rol van HRC Racing manager op zich te nemen en vervangt hiermee zijn landgenoot Tetsuhiro Kuwata die intern een andere functie gaat bekleden bij HRC in Japan.