De wekelijkse rubriek Finishpraat speelt in op actualiteit, combineert verleden met heden en haalt oude herinneringen op; kortom een verhaal voor de echte motorsportfan. Toprak Razgatlioglu is de zevende rijder die met drie merken in de World Superbike heeft gewonnen.
Het ging begin dit jaar tussen Toprak Razgatlioglu en Jonathan Rea wie de zevende rijder zou worden die op drie verschillende merken in de World Superbike wist te winnen. Razgatlioglu won voor zijn overstap naar BMW al met Kawasaki en Yamaha. Rea wist voordat hij aan zijn Yamaha-avontuur begon al met Honda en Kawasaki zeges te boeken. Voordat het seizoen begon leken de kansen redelijk gelijk te liggen tussen Razgatlioglu en Rea, maar dat is na twee raceweekenden een ander verhaal. Rea is met de Yamaha nog niet in de buurt gekomen van een podiumplaats, laat staan een overwinning. Sterker nog, de zesvoudig wereldkampioen wist in de zesde race van het seizoen (Race 2 in Barcelona) pas voor de eerste keer punten te scoren. Het werd op Phillip Island al snel duidelijk dat Razgatlioglu de beste papieren had om zich als zevende rijder aan het rijtje coureurs met zeges met drie merken in de World Superbike toe te voegen. Afgelopen zaterdag in Barcelona pakte de Turkse rijder zijn eerste zege in dienst van BMW. Het was de eerste zege in een hoofdrace van BMW sinds Chaz Davies in 2013. Michael van der Mark was de laatste winnaar voor BMW, hij won in 2021 de Superpole Race op Portimão. Een dag later pakte Razgatlioglu gelijk zijn tweede zege voor BMW na een geniale inhaalactie in de laatste bocht op Alvaro Bautista. Velen dachten op dit moment terug aan de beroemde inhaalactie van Valentino Rossi op Jorge Lorenzo tijdens de MotoGP race van 2009. Razgatlioglu heeft nu dus met drie verschillende merken gewonnen, maar wie waren de andere zes rijders? Opvallend; slechts één van deze zes rijders werd World Superbike kampioen.
De eerste rijder die deze prestatie neerzette was Stéphane Mertens. De Belg was erbij tijdens het eerste seizoen van het World Superbike kampioenschap in 1998 toen hij overkwam vanuit de 250cc Grand Prix klasse. Mertens reed met een Bimota en won twee races. Een jaar later reed hij met Honda en werd hij vice-wereldkampioen met vier zeges. Na twee seizoenen met Honda maakte Mertens in 1991 de overstap naar Ducati waarmee hij in Oostenrijk ook wist te winnen. Zo had de Belg winnen vier seizoenen al met drie verschillende merken gewonnen. Mertens zou nooit World Superbike kampioen worden. De tweede coureur in dit rijtje is de onlangs overleden Anthony Gobert. De Australiër won met Kawasaki meerdere keren, tijdens een wildcard optreden met Ducati en met Bimota in 2000. Ook Gobert werd nooit World Superbike kampioen. Troy Corser werd wel World Superbike kampioen, tweemaal zelfs. De Australiër werd wereldkampioen met Ducati en Suzuki. Daarnaast won hij ook nog races met Aprilia.
Eugene Laverty wist ook zeer snel met drie merken te winnen in de World Superbike. De Noord-Ier maakte in 2011 zijn debuut in de World Superbike en won in het eerste jaar met Yamaha. In de twee jaar erna won hij races met Aprilia. In 2014 won Eugene Laverty bij zijn debuut voor Suzuki, waardoor hij na drie jaar en één race al met drie merken in de World Superbike had gewonnen. Het zou tevens de laatste zege van Eugene Laverty in de World Superbike zijn. Chaz Davies werd nooit wereldkampioen Superbike – wel driemaal tweede in de eindstand – maar won wel met drie verschillende merken. Davies won races met Aprilia, BMW maar veruit het meeste met Ducati. De laatste in dit rijtje heeft niet met drie, maar met vier verschillende merken gewonnen; Marco Melandri. De Italiaan werd 125cc wereldkampioen, 250cc wereldkampioen, vice-wereldkampioen MotoGP en werd ook vicewereldkampioen Superbike. Daarnaast won Melandri met Yamaha, BMW, Aprilia en Ducati in de World Superbike. Een zeer bijzondere prestatie!
Tot volgende week,
Asse Klein
Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen
Facebook | Instagram | X | Threads | YouTube
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:
NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’
Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.