De wekelijkse rubriek Finishpraat speelt in op actualiteit, combineert verleden met heden en haalt oude herinneringen op; kortom een verhaal voor de echte motorsportfan. Het jaar 2023 trappen we af met een voorbeschouwing per rijder op het aankomende MotoGP seizoen.
2023 is begonnen. Een nieuw jaar met veel dingen om naar uit te kijken zoals een nieuw MotoGP seizoen. Het wordt een interessante editie met de invoering van sprintraces tijdens maar liefst 21 Grand Prix weekenden. Terwijl de fabrikanten nog hard werken aan updates en er nog getest moet worden is het zeer moeilijk om een verwachting uit te spreken wie er het beste voor staat. Toch waag ik mij bij de start van het nieuwe jaar aan een kleine voorspelling. Natuurlijk ‘gevaarlijk’, maar wel een leuk onderwerp om het nieuwe Finishpraat seizoen mee af te trappen. Onderstaand is mijn gevoel en mening, uiteraard ben ik ook benieuwd naar jouw visie: wie gaat er verrassen en wie gaat er tegenvallen? Ik lees het graag via de Racesport.nl social media kanalen. 😊
[5] Johann Zarco – Ducati – Prima Pramac Racing
Ieder jaar is Zarco goed voor een aantal podiumplaatsen. In 2022 stond de Fransman ook vier keer op het ereschavot. Zarco won nog nooit in de MotoGP. Wanneer Aleix Espargaro het na zo’n lange periode lukt om te winnen, waarom zou Zarco het dan niet kunnen? Zarco is in mijn ogen geen titelkandidaat, maar hij gaat in 2023 – wanneer de condities wat verraderlijk zijn – wel ‘eindelijk’ winnen in de MotoGP! En dat heeft hij dik en dik verdiend.
[10] Luca Marini – Ducati – Mooney VR46 Racing Team
Marini heeft mij – en denk vele anderen – verrast in 2022. Ik had niet gedacht dat Valentino Rossi’s halfbroer zo ver zou komen in de MotoGP. Wat er nog ontbreekt? Een podiumplaats. Marini eindigde vorig jaar zeven keer in de top-zes, maar geen enkele keer binnen de top-drie. Ik denk dat er ook geen podiumplaats komt in 2023 en dat hij zijn goede seizoen 2022 niet gaat overtreffen. Een positie tussen plaats vijf en tien zal het maximale zijn, wat nog steeds een uitstekende prestatie is. Marini is een rijder die praktisch nooit valt, waardoor hij in de top-10 van het kampioenschap gaat eindigen.
[12] Maverick Vinales – Aprilia – Aprilia Racing
Misschien wel de meest onvoorspelbare van het hele stel. In de juiste vorm, met het juiste gevoel met de motor en een droge baan kan Vinales praktisch onverslaanbaar zijn. Maar zijn één of meerdere van deze factoren niet aanwezig dan kan hij ook in het achterveld rondrijden. Ik denk wel dat Vinales in 2023 zijn eerste MotoGP zege met Aprilia gaat pakken. Op banen als in Argentinië, Silverstone of Assen zou dat kunnen gebeuren. Maar ik zie de Spanjaard af en toe ook door het ijs zakken, waardoor hij zich niet kan mengen in de top van het kampioenschap.
[20] Fabio Quartararo – Yamaha – Monster Energy Yamaha MotoGP Team
Zonder enige twijfel één van de grootste natuurtalenten van het veld. Zijn prestatie in 2021 door met zijn Yamaha te kunnen strijden tegen Ducati-geweld was indrukwekkend. Die inhaalactie op de Red Bull Ring: magistraal! Alles zal afhangen van de kwaliteit van zijn Yamaha-materiaal in 2023. Quartararo is zonder meer een kampioenskandidaat, maar hij zal wel zijn rust van 2021 en begin 2022 terug moeten vinden. Zeker tijdens de eerste races in Europa zijn er diverse banen die de Fransman erg goed liggen. Rond de zomerstop moet Quartararo er goed voor staan, anders zijn de titelkansen verkeken.
[21] Franco Morbidelli – Yamaha – Monster Energy Yamaha MotoGP Team
We vergeten het al snel, maar Morbidelli was in 2020 nog vicekampioen in de MotoGP klasse. Er kan in twee jaar veel veranderen. De Italiaan is na al zijn blessureleed niet meer in de buurt gekomen van zijn oude niveau. Er was gedurende het seizoen 2022 wel een lichte stijgende lijn te zien, maar lang niet voldoende. Morbidelli is zijn oude niveau nodig om een toekomst te hebben in de MotoGP. Iedereen gunt het de sympathieke Italiaan, maar ik denk dat het zijn laatste seizoen wordt in de MotoGP en dat hij in 2024 gaat rijden in de World Superbike, een paddock waar hij voor zijn Grand Prix periode ook al in actief was.
[23] Enea Bastianini – Ducati – Ducati Lenovo Team
Voor velen één van de grote kanshebbers op de MotoGP titel 2023. Met zijn vier zeges en een derde plek in de eindstand heeft “The Beast” zijn plek in het Ducati fabrieksteam absoluut verdiend. Maar nu alle ogen op hem gericht zijn komen er ook andere dingen bij kijken. Bastianini’s kracht is het managen van de banden. De komst van sprintraces is dan ook niet in het voordeel van Bastianini, want dat betekent dat hij nog beter moet gaan kwalificeren en vroeg in de races moet leveren. De Italiaan gaat zeker de nodige races winnen, misschien wel de meeste van iedereen, maar ik denk dat het net niet voldoende zal zijn om – over een heel seizoen – zijn teammaat Bagnaia te verslaan.
[25] Raul Fernandez – Aprilia – RNF MotoGP Team
In de Moto2 bleek Raul Fernandez een natuurtalent, waardoor hij na één seizoen binnen KTM al werd overgeheveld naar de MotoGP. Deze transfer – waar de jonge Spanjaard zelf nog niet volledig achter stond – zorgde voor de nodige deukjes die gedurende het seizoen 2022 niet meer hersteld konden worden. Raul Fernandez heeft onderdak gevonden bij het Aprilia satellietteam. Zijn nieuwe teammanager Wilco Zeelenberg wil met Raul Fernandez hetzelfde ‘trucje’ uithalen als met Quartararo, die de absolute sensatie van het 2019 MotoGP seizoen werd. Raul Fernandez gaat niet dezelfde indruk maken als Quartararo, maar hij gaat wel laten zien waarom hij in de MotoGP klasse thuishoort.
[30] Takaaki Nakagami – Honda – LCR Honda Idemitsu
Ieder jaar denk je: dit zal wel het laatste MotoGP seizoen voor Nakagami worden. Toch is de Japanner er nog steeds. Zijn nationaliteit helpt hem, maar zijn Honda product heeft hem de laatste jaren wel in de steek gelaten. In 2022 scoorde Nakagami ongeveer evenveel punten als merkgenoten Alex Marquez en Pol Espargaro. Met de komst van Joan Mir en Alex Rins krijgt Nakagami nieuwe interne concurrentie. Nakagami zal hen moeten zien te kloppen om ervoor te zorgen dat hij in 2023 niet wordt vervangen door Aziatische talenten als Ai Ogura of Somkiat Chantra. Ik zie het niet gebeuren, waardoor 2023 definitief het laatste MotoGP seizoen van Nakagami gaat worden.
[33] Brad Binder – KTM – Red Bull KTM Factory Racing
De laatste race van 2022 in Valencia was voor typerend voor Binder. Vanaf een mindere startpositie wist hij zich met een geweldig tempo en strakke inhaalacties naar voren te knokken met een tweede plaats tot gevolg. Binder is een echte racer. Het kwalificeren moet beter – zeker met het oog op de sprintraces – om een titelkandidaat te worden. Binder is een outsider is in 2023 en ik denk dat hij zijn zesde plek van vorig jaar in de eindstand gaat verbeteren. KTM heeft als doel om in de komende jaren een MotoGP titel te pakken. Ik denk dat ze met Binder een coureur in een huis hebben die dat zou kunnen realiseren, mits de motor goed genoeg is.
[36] Joan Mir – Honda – Repsol Honda Team
Repsol Honda heeft met Mir en Marc Marquez een interessant rijdersduo. Mir werd in 2020 MotoGP kampioen en in 2021 derde in de eindstand. Ook in 2022 begon hij goed, want bij de zesde race in Portimão stond deze Spanjaard nog in de top van het kampioenschap. Toen Suzuki aankondigde te stoppen ging het mis en daarna werd het een troosteloos seizoen. Nu kan Mir – als teammaat van Marc Marquez – laten zien waar hij toe in staat is. Mir moet het hebben van zijn stabiliteit en constante scores. Ik weet alles niet of dit gaat resulteren in goede uitslagen in 2023. Ik verwacht een lastig een jaar voor Mir waarin hij niet in de top-acht van het kampioenschap gaat eindigen.
[37] Augusto Fernandez – GASGAS – Tech3 GASGAS Factory Racing
Augusto Fernandez staat voor een mega uitdaging om als enige nieuwkomer deel te nemen aan het 2023 MotoGP kampioenschap. De Moto2 kampioen 2022 moet snel gaan presteren, want je krijgt weinig tijd in de huidige MotoGP. Vraag dat maar aan zijn voorganger Remy Gardner. Daarnaast staan er binnen niet al te lange tijd met een aantal megatalenten zoals Pedro Acosta en Izan Guevara op de MotoGP deur te kloppen. Augusto Fernandez krijgt een lastig jaar, waarbij het al heel knap zou zijn als hij in 2024 nog op de MotoGP grid staat.
[41] Aleix Espargaro – Aprilia – Aprilia Racing
2022 was lange tijd een droomseizoen voor Aleix Espargaro. Wie had ooit gedacht dat deze ervaren Spanjaard nog eens een MotoGP race zou winnen en tot in het laatste deel van het seizoen aan het strijden zou zijn voor een MotoGP titel. Een groot compliment voor de veerkracht van Aleix en de ontwikkeling van Aprilia. Het resulteerde in een vierde plek in het kampioenschap. Ik heb– mede door de prestaties in de tweede seizoenshelft – wel grote twijfels of Aleix dit nog een keer kan presteren. Ik verwacht dan ook dat Aleix terug zal vallen naar een regio waar hij in 2021 ook reed: tussen plaats vijf en tien. En dat is in het huidige MotoGP veld nog een steeds een wereldprestatie.
[42] Alex Rins – Honda – LCR Honda Castrol
Qua absolute snelheid al jaren één van de beste rijders van het veld. Alleen is Rins te onstuimig voor een goede positie in het eindklassement. In het laatste deel van 2022 wist Rins geweldige zeges te scoren op Phillip Island en in Valencia, de laatste race van Suzuki. Wat kan Rins zonder zijn vertrouwde Suzuki? Rins is in mijn ogen een ‘dark horse’. Wanneer de Honda goed is, zien we Marc Marquez sowieso voorin, maar dan zie ik Rins ook regelmatig op het podium finishen. Ik verwacht dat Rins het beter gaat doen dan zijn oude teamgenoot Mir, die in het Honda fabrieksteam gaat rijden.
[43] Jack Miller – KTM – Red Bull KTM Factory Racing
Zeer interessant om te gaan zien hoe deze transfer van Ducati naar KTM gaat uitpakken. We gaan in 2023 zien hoe goed de Ducati is, hoe goed de KTM is en hoe goed Miller is. Natuurlijk moet ook de combinatie van Miller met de KTM kloppen. Ik verwacht in de races dat Binder sterker zal zijn. Maar Miller heeft het voordeel dat hij goed kan kwalificeren. Dat kan hem helpen – zeker ook in de sprintraces – om in de openingsfase al de basis te leggen voor een goede eindklassering.
[44] Pol Espargaro – GASGAS – Tech3 GASGAS Factory Racing
Langzaam naar de uitgang of maakt hij een comeback? Na een aantal sterke seizoenen bij KTM maakte Pol Espargaro in 2021 de overstap naar Repsol Honda. Dat werd geen goed huwelijk. Pol Espargaro keert terug naar het vertrouwde KTM nest. Alleen nu in het “satellietteam”” van GASGAS. Het MotoGP veld wordt maar sterker en sterker. Ik denk dat niet dat Pol Espargaro zijn niveau van 2020 weer kan evenaren. Ik denk dat het “langzaam naar de uitgang” wordt, maar daarbij kan hij met al zijn ervaring wel de KTM naar een hoger niveau brengen.
[49] Fabio Di Giannantonio – Ducati – Gresini Racing MotoGP
Di Giannantonio kende – behalve zijn sensationele pole position in Mugello – een vrij anoniem debuutseizoen in de MotoGP. Het leerjaar is voorbij en het moet beter voor de sympathieke Italiaan om een lange toekomst in de MotoGP te hebben. Tijdens de afsluitende test in Valencia mocht Di Giannantonio voor de eerste keer op de Ducati GP22 stappen waar hij in 2023 mee gaat rijden. Het was zijn beste dag op een MotoGP motor gaf de Gresini Racing coureur na afloop aan. Ik denk dat Di Giannantonio een flinke stap voorwaarts gaat maken in 2023, waarbij zich gaat mengen in de strijd voor de top-tien.
[63] Francesco Bagnaia – Ducati – Ducati Lenovo Team
Wanneer Bagnaia zijn vorm van de 2022 tweede seizoenshelft kan vasthouden dan gaat hij zijn MotoGP titel prolongeren. Bagnaia kent Ducati en Ducati kent Bagnaia. De komst van sprintraces kan alleen maar in zijn voordeel werken, omdat hij zich ook altijd goed weet te kwalificeren. De komst van Bastianini als teamgenoot zal voor opschudding zorgen, maar Bagnaia – heeft na moeizaam begin in 2022 – laten zien met druk te kunnen omhoog. Ik denk dat zijn 2022 MotoGP titel eerder als een voordeel als een nadeel voor Bagnaia gaat werken.
[72] Marco Bezzecchi – Ducati – Mooney VR46 Racing Team
De verrassing en de terechte rookie of the year van 2022. Bezzecchi reed een aantal geweldige races met de tweede plek in Assen als uitschieter. Nu is het zaak voor Bezzecchi om constanter te worden in zijn tweede MotoGP seizoen. Dat dit een lastige uitdaging is hebben eerdere rookie of the years Martin en Quartararo in het verleden laten zien. Ik verwacht wel dat Bezzecchi zijn stijgende lijn gaat doorzetten en dat hij binnen een aantal jaar een absolute topper – en cultheld – in de MotoGP klasse gaat worden.
[73] Alex Marquez – Ducati – Gresini Racing MotoGP
Geen enkele rijder was zo blij om van zijn 2022 motor verlost te zijn. Alex Marquez kon de laatste jaren maar niet één worden met zijn Honda. Velen waren toch wel enigszins verbaast – gezien zijn prestaties in de MotoGP – dat hij een zitje kreeg bij Gresini Racing voor 2023. Maar aan de andere kant: Alex Marquez heeft al wel een Moto3 en Moto2 titel op zak en dat kunnen maar weinig rijders zeggen. Het is het jaar van de waarheid voor Alex Marquez. Ik denk dat we zijn ware talent nog niet in de MotoGP hebben gezien. Ik verwacht dat Alex Marquez op een Ducati de verrassing van het seizoen 2023 gaat worden.
[88] Miguel Oliveira – Aprilia – RNF MotoGP Team
Oliveira heeft zich in 2022 ontpopt tot een ware regenspecialist. In Indonesië en Thailand ging de winst op een natte baan naar deze Portugees. Oliveira verliet KTM om aan de slag te gaan in het nieuwe satellietteam van Aprilia. Ik denk dat fabrieksrijders Aleix Espargaro en Vinales hun borst kunnen natmaken, want ik denk dat Oliveira hen qua prestaties gaat evenaren of verslaan. Het zou mij niks verbazen als Oliveira – zeker als we een paar regenraces gaan krijgen – in de eindstand de beste Aprilia-rijder wordt.
[89] Jorge Martin – Ducati – Prima Pramac Racing
Vorig jaar ging het er bij Martin voornamelijk over of hij wel of niet zou verhuizen naar het Ducati fabrieksteam. Deze druk is eraf. Martin is en blijft voorlopig Pramac Racing rijder. Ik denk dat dit alleen maar goed is voor Martin, want nu kan de focus volledig liggen op presteren. Ik verwacht een sterk seizoen voor Martin. Zijn kwalificaties zijn ongekend sterk, wat hem ook gaat helpen in de sprintraces. Martin gaat diverse races – waaronder meerdere sprintraces – winnen in 2023. Martin wordt geen kampioen, maar eindigt wel dik in de top-vijf van het MotoGP wereldkampioenschap.
[93] Marc Marquez – Honda – Repsol Honda Team
Voorafgaand aan het seizoen 2022 waren er toch velen – waaronder ondergetekende – die Marc Marquez tipten voor de MotoGP titel. Dat liep even anders, maar na drie ‘verloren seizoenen’ is de achtvoudig wereldkampioen terug. In zijn jaren van afwezigheid is de MotoGP flink verandert met de komst van nieuwe technieken op de motor en nieuwe concurrentie. Maar wanneer het Honda-pakket goed genoeg is, dan is Marc Marquez altijd een titelkandidaat. Of het MotoGP seizoen 2023 niet een compleet Ducati-feest wordt zal afhangen van Quartararo en Marc Marquez, maar voornamelijk van de ontwikkeling deze winter van Yamaha en Honda.
Tot volgende week,
Asse Klein