Finishpraat: Wereldtitel op de laatste meter beslist

3693
Olivier Jacque | Foto © Henk Teerink
Olivier Jacque | Foto © Henk Teerink

De wekelijkse rubriek Finishpraat speelt in op actualiteit, combineert verleden met heden en haalt oude herinneringen op; kortom een verhaal voor de echte motorsportfan. Voor deze editie gaan we terug naar het seizoen 2000 toen het 250cc wereldkampioenschap op de laatste meter werd beslist. En dat na een duel tussen twee teamgenoten.

Eind 1999 vertrokken Valentino Rossi en Loris Capirossi naar de 500cc. Een aantal jaar eerder hadden Max Biaggi en Tetsuya Harada al de overstap naar de koningsklasse gemaakt. Dit maakte de weg vrij voor een nieuwe 250cc wereldkampioen in 2000. Marco Melandri maakte dat jaar de overstap vanuit de 125cc en daarnaast werd Dajiro Kato een vaste Grand Prix coureur. Ondanks twee grote talenten in het deelnemersveld ging de strijd om de wereldtitel tussen twee teamgenoten: Olivier Jacque en Shinya Nakano van het Chesterfield Yamaha Tech3 team. Yamaha had zich in de 250cc teruggeknokt naar de top, nadat de raceklasse jarenlang was gedomineerd door Honda en Aprilia. Jacque en Nakano waren allebei sterk in 2000. Het is niet zo dat zij alles wonnen, want ook Kato, Tohru Ukawa en Ralf Waldmann wonnen races. Melandri won niet in zijn 250cc debuutseizoen, maar behaalde wel podiumplaatsen. Jacque was zeer constant, want hij finishte constant in de top-vier met slechts één keer een nulscore. Nakano won meer races dan zijn Franse teamgenoot, maar was iets minder constant.







Op Estoril – vijf races voor het einde – lijkt de beslissing in het 250cc wereldkampioenschap te vallen wanneer Nakano zijn crashende landgenoot Ukawa niet kan ontwijken. Nakano komt ook ten val en scoort niet. Met nog vier races te gaan heeft Jacque een voorsprong van 27 punten. Maar in de drie daaropvolgende races weet Nakano het verschil te verkleinen tot 2 punten. Dit kwam mede doordat Jacque eenmaal een nulscore had. Daarnaast rijdt Kato ijzersterk in het laatste deel van het seizoen, waardoor de Honda-rijder slechts 11 punten achter Jacque staat voor aanvang van de laatste race op Phillip Island in Australië. Chesterfield Yamaha Tech3 teammanager Hervé Poncharal is duidelijk richting Jacque en Nakano voor de laatste race: “Ga beiden voor je eigen kans, maar zorg wel dat één van jullie wereldkampioen wordt.”

Shinya Nakano | Foto © Henk Teerink
Shinya Nakano | Foto © Henk Teerink

Nakano mag vanaf pole position starten in de laatste race van het seizoen en pakt ook kopstart voor Kato en Jacque. Al snel weet Jacque de tweede plaats over te nemen en moet Kato langzaamaan lossen. De twee Yamaha-teamgenoten rijden samen weg van de rest van het veld. Het is vrij simpel; wie er wint is wereldkampioen. Maar mochten ze samen buiten de baan komen, dan is de kans groot dat Kato – die in derde positie reed – de lachende derde is. Nakano rijdt van de eerste tot de laatste ronde op kop. Jacque doet geen of nauwelijks een poging om de Japanner te passeren. Hij volgt. Zelfs in de laatste ronde lijkt Jacque geen kans te hebben of geen kans te willen nemen om in de aanval te gaan. Hierdoor komt Nakano ook als leider het laatste recht stuk op. Op weg naar de wereldtitel. Maar het zou anders aflopen. Jacque heeft een geweldige slipstream en komt net voor de finishstreep voorbij aan Nakano. Het verschil op de finishlijn is 0,014 seconde in het voordeel van de Fransman. Jacque is wereldkampioen, nadat Nakano de hele race – behalve de laatste 20 meter – aan de leiding heeft gereden. Jacque is begrijpelijk uitzinnig. Nakano in eerste instantie begrijpelijk teleurgesteld, maar toont zich later op het podium zeer sportief richting zijn teamgenoot. Teammanager Poncharal is opgelucht, want beiden rijders zijn blijven zitten en ze hebben hun gedroomde 1-2 in het 250cc wereldkampioenschap. In 2001 zouden Jacque en Nakano teamgenoten blijven en binnen het Tech3-team de overstap maken naar de 500cc.

Tot volgende week,
Asse Klein



Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | Instagram |  Twitter | Threads | YouTube   



       Vrijwillige bijdrage     

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.