Finishpraat: We gaan weer racen!

2374
World Superbike in 2023 op Phillip Island | © WorldSBK
World Superbike in 2023 op Phillip Island | © WorldSBK

De wekelijkse rubriek Finishpraat speelt in op actualiteit, combineert verleden met heden en haalt oude herinneringen op; kortom een verhaal voor de echte motorsportfan. Het World Superbike seizoen 2024 staat op punt van beginnen. Waar kijken jullie het meest naar uit?

De World Superbike en World Supersport coureurs waren aan het testen op Phillip Island, de MotoGP heeft hun laatste test voorafgaand aan het seizoen in Qatar en de Moto2 & Moto3 rijders gaan hun testwerk weer oppakken. Het einde van het voorseizoen is nabij. Komend weekend gaat het echte werk – het racen – weer beginnen met de eerste ronde van de World Superbike. Heerlijk! En dat nog wel op schitterende circuit van Phillip Island in Australië. Ik kijk er enorm naar uit. De motorsportwinter is door het lange Grand Prix seizoen gelukkig vrij kort geworden, maar de laatste MotoGP race van afgelopen november in Valencia voelt inmiddels toch al lang geleden.







Zo net voor de start van het raceseizoen is het ieder jaar weer een bijzonder gevoel, want je hebt nog geen idee welke kant het op zal gaan. Natuurlijk zijn er vermoedens, maar daar blijft het ook bij. Het World Superbike seizoen lijkt sowieso erg interessant te gaan worden. Alvaro Bautista was de afgelopen twee seizoenen het sterkste. De concurrentie kon zeker in de lange races niet aan de Spanjaard tippen. Voor de start van het seizoen 2024 zijn er vraagtekens bij Bautista: hoe is het met zijn nekblessure of hoeveel hinder gaat hij ondervinden van de nieuwe gewichtsregel in de World Superbike. Bautista moet namelijk zo’n zeven kilo bijplakken om aan de nieuwe regels te voldoen.

En dan zijn er nog zeer interessante transfers geweest. Toprak Razgatlioglu van Yamaha naar BMW en Jonathan Rea van Kawasaki naar Yamaha. Beide transfers zijn zeer interessant. Zijn Razgatlioglu en Rea met hun nieuwe fabrikant in staat om de kwakkelende Bautista te verslaan? Maar het lijkt er zeker niet op dat het enkel tussen deze drie rijders – zoals afgelopen jaren wel het geval was – in 2024 zal gaan. Er zijn onder andere zeer snelle nieuwkomers. Nicolo Bulega is de nieuwe teamgenoot van Bautista. Bulega werd vorig jaar overtuigend World Supersport kampioen en lijkt – gezien de tests – gelijk het tempo te hebben om met de toprijders mee te kunnen. Maar voor mij is het misschien wel het meest interessante Andrea Iannone. De Italiaan is terug na een schorsing van 4 (!) jaar. Maar Iannone is een buitengewoon talent, anders kan je geen MotoGP race winnen. Iannone zit op een Ducati van Team GoEleven en het zal mij niet verbazen als hij dit jaar gelijk één van de kanshebbers is op de wereldtitel. En dan is er nog Sam Lowes. Na pieken en dalen in een Grand Prix periode van 10 jaar keert hij dit jaar terug in het WorldSBK paddock. Sam Lowes verliet het WorldSBK paddock eind 2013 als World Supersport kampioen. Lowes rijdt ook met een Ducati Panigale V4R van het Elf Marc VDS Racing Team. Ook bijzonder is dat de tweelingbroers Sam en Alex Lowes nu in dezelfde klasse racen. Dat hebben de Lowes broers op WK-niveau nog niet eerder gedaan. Alex Lowes is nu – door het vertrek van Rea – de kopman bij Kawasaki met Axel Bassani als teamgenoot.

Maar voor ons Nederlandse fans hopen we natuurlijk dat Michael van der Mark zich ook weer met de strijd vooraan kan bemoeien. Het is Van der Mark’s vierde seizoen bij BMW, maar ik zie het ook als zijn eerste échte kans om te scoren. In 2021 was het eerste jaar van de Rotterdammer bij BMW en toen moest er qua motor nog veel stappen gemaakt worden. Toch ging het helemaal niet slecht. Van der Mark eindigde als zesde in de eindstand in 2021, nog steeds de beste presentatie van BMW-rijder sinds hun terugkeer met het fabrieksteam in 2019. Ook won Van der Mark in 2021 de Superpole Race op Portimão, ook steeds de enige zege van BMW sinds 2019. De afgelopen twee jaar zat Van der Mark nooit echt fit op de motor, waardoor we deze prestaties niet juist kunnen afwegen. Nu is de Nederlander naar eigen zeggen weer helemaal fit en moet het gaan gebeuren. Samen met Razgatlioglu vormt hij een uitstekend rijdersduo in het BMW-fabrieksteam. En de BMW M 1000 RR oogt veel sneller dan voorheen. Razgatlioglu kan gezien zijn geweldige optredens tijdens de tests alle BMW-records aan flarden gaan rijden. En kan Van der Mark zijn resultaten van 2021 verbeteren en weer volledig meedoen in de top-vijf van het World Superbike kampioenschap? Phillip Island zou Van der Mark maar zo eens een boost kunnen geven. De 31-jarige coureur is altijd sterk op het Australische circuit. Weet je nog dat hij tijdens zijn World Superbike debuut in 2015 aan de leiding reed. Ook in 2016 reed hij geweldig met de Ten Kate Honda en ook met Yamaha was hij dichtbij een zege op Phillip Island. Ontelbaar keer heeft hij daar al rijders tussen de eerste en tweede bocht gepasseerd. Hopelijk gaat hem dat dit jaar ook weer lukken en zien we Van der Mark komend weekend weer vooraan meestrijden. En de resultaten in de test zeggen lang niet alles, want Van der Mark is nooit een specialist geweest in een kwalificatieronde. Ik heb er wel vertrouwen in!

Zoals al aangegeven; het World Superbike startveld 2024 is ijzersterk, want naast de eerder genoemde rijders zijn ook Andrea Locatelli, Danilo Petrucci, Dominique Aegerter, Scott Redding, Garrett Gerloff, Iker Lecuona, Remy Gardner, Xavi Vierge en Michael Ruben Rinaldi podiumkandidaten. En nog steeds – ook in 2024 – staan er slechts drie rijders op dat ereschavot. Dat wordt dringen! Heerlijk voor de motorsportfans. Veel plezier met kijken!

Tot volgende week,
Asse Klein



Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | InstagramX | Threads | YouTube   



       Vrijwillige bijdrage     

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.