De wekelijkse rubriek Finishpraat speelt in op actualiteit, combineert verleden met heden en haalt oude herinneringen op; kortom een verhaal voor de echte motorsportfan. Het is bijna 2025, een nieuw jaar met ook een nieuw MotoGP-seizoen.
Het is de laatste dag van 2024; nog één dag en we beginnen aan een nieuw MotoGP-jaar. Wat zal het seizoen 2025 brengen? Om daarover iets te kunnen zeggen, is het goed om eerst even terug te blikken op het afgelopen jaar. Ducati domineerde en meer specifiek: de Ducati GP24 was oppermachtig ten opzichte van de Ducati GP23. Van de vier Ducati GP24-coureurs staken Pecco Bagnaia en Jorge Martin er duidelijk bovenuit. Al reed Enea Bastianini ook veel goede races. Een opvallende statistiek vond ik het aantal geleide ronden in 2024. Hieruit bleek pas echt hoe dominant Bagnaia en Martin waren.
Aantal ronden aan de leiding in 2024 (Sprint + Race)
1: Pecco Bagnaia – 349 ronden
2: Jorge Martin – 266 ronden
3: Marc Márquez – 60 ronden
4: Maverick Viñales – 22 ronden
5: Enea Bastianini – 21 ronden
6: Pedro Acosta – 13 ronden
7: Raul Fernandez – 2 ronden
8: Brad Binder – 1 ronde
9: Aleix Espagaró – 1 ronde
10: Jack Miller – 1 ronde
En dan 2025. Het is lastig om voorspellingen te doen, omdat we in het voorseizoen pas echt gaan zien hoe de fabrikanten ervoor staan. Mijn visie op het komende seizoen is voorlopig dat er veel outsiders zijn, maar weinig echte titelkandidaten. Ik zal het proberen uit te leggen. In mijn ogen zijn de enige echte kanshebbers Pecco Bagnaia en Marc Márquez. Wellicht kan Jorge Martin, die overstapt naar Aprilia, aan dit rijtje worden toegevoegd. Toch denk ik dat Ducati de te kloppen fabrikant blijft. Marc Márquez reed een geweldig seizoen in 2023, vooral als je kijkt naar hoe groot het verschil was tussen hem en de overige Ducati GP23-coureurs. Bagnaia heeft zich de afgelopen jaren bewezen met twee wereldtitels en twee vice-wereldtitels in vier jaar tijd. Bovendien won hij verreweg de meeste GP’s in die periode. Toch verandert er bij Ducati het nodige. Pramac Racing is geen Ducati-satellietteam meer, waardoor er ‘slechts’ zes Ducati’s op de grid staan in 2025. Dat is nog steeds meer dan welke andere MotoGP-fabrikant ook. Drie rijders hebben een nieuwe GP25 tot hun beschikking, terwijl drie anderen met een GP24 rijden. Ik verwacht dat de verschillen tussen het nieuwe en het vorige model minder groot zullen zijn dan vorig jaar. Fabio Di Giannantonio (GP25), Alex Márquez (GP24) en Franco Morbidelli (GP24) zijn uitstekende coureurs, maar halen niet het niveau van Bagnaia en Marc Márquez. Rookie Fermín Aldeguer (GP24) is nog onervaren en we mogen nog niet al te veel van hem verwachten. Vorig jaar liet Pedro Acosta zien dat je als nieuwkomer meteen voor podiumplaatsen kunt strijden, maar Acosta is een uniek talent. Ik schat Aldeguer, Ai Ogura en zeker Somkiat Chantra – alle drie rookies in 2025 – lager in.
Wie kunnen Bagnaia en Marc Márquez uitdagen? Het antwoord ligt bij Aprilia en KTM. Aprilia heeft wereldkampioen Martin binnengehaald samen met Marco Bezzecchi, die vorig jaar moeite had om zijn draai te vinden op de Ducati GP23. Ik schat Martin qua niveau hoger in dan Aleix Espargaró en Maverick Viñales, die de afgelopen jaren de Aprilia RS-GP bemanden. Aprilia deed het al zeker niet slecht, maar kon niet op alle circuits de strijd met de Ducati’s aangaan. Datzelfde verwacht ik komend jaar van Martin. Ik denk dat hij af en toe met Bagnaia en Marc Márquez kan strijden voor dagzeges, maar of dat over een heel seizoen met een Aprilia lukt? Bezzecchi zou zomaar een verrassing kunnen worden. Het nieuwe rijdersduo van Aprilia zal laten zien hoe goed Espargaró en Viñales hebben gepresteerd en waar het potentieel van Aprilia ligt. KTM heeft met Acosta, Brad Binder, Enea Bastianini en Viñales een uitstekende line-up. De vraag is hoeveel last de rijders en de KTM-teams zullen hebben van de financiële onrust bij de Oostenrijkse fabrikant. Ik verwacht dat Acosta in 2025 zijn eerste MotoGP-race gaat winnen. Vorig jaar kon hij nog fouten maken, maar dat kan komend seizoen niet meer. Ik zie Acosta als kopman van KTM, ondanks dat hij het minste ervaring heeft van het kwartet KTM-coureurs. Maar ook voor KTM geldt hetzelfde als voor Aprilia: zijn zij in staat om over een heel seizoen de strijd met Ducati aan te gaan?
De Japanse fabrikanten zitten in een diep dal. Yamaha lijkt de meeste kans te hebben om daar (deels) uit te klimmen. Dit komt doordat zij vorig jaar meer progressie hebben laten zien dan Honda. Daarnaast schalen ze op met een nieuw satellietteam (Pramac Racing), waarin twee ervaren coureurs rijden: Miguel Oliveira en Jack Miller, die bruikbare feedback kunnen inbrengen. Bovendien heeft Yamaha een van de beste rijders op de grid in dienst: Fabio Quartararo. De Fransman werd in 2021 nog wereldkampioen en was in de tweede seizoenshelft van vorig jaar sterk onderweg. Als de Yamaha iets verder verbetert, hoort hij absoluut tot de outsiders. En natuurlijk is het interessant om de ontwikkeling van het nieuwe V4-motorblok van Yamaha te volgen en wat deze voor hen gaat brengen. Bij Honda zie ik voorlopig nog geen coureur die aan het rijtje outsiders kan worden toegevoegd. Daar zal de focus vooral liggen op het geleidelijk terugvinden van aansluiting bij de rest van het veld.
De conclusie van mijn verhaal. Ik denk dat twee teamgenoten van het Ducati-fabrieksteam gaan strijden voor de MotoGP-wereldtitel in 2025. Een interessant duel wat veel spektakel kan opleveren. Jorge Martin zie ik als grootste tegenstander van het Ducati-fabrieksteam. Daarnaast zijn er ontzettend veel outsiders die voor een dagsucces kunnen gaan. Denk aan Acosta, Binder, Di Giannantonio, Alex Márquez, Bastianini, Viñales, Bezzecchi en Quartararó. Kortom; alle ingrediënten zijn aanwezig voor een veelbelovend MotoGP-seizoen in 2025!
Fijne jaarwisseling en tot volgende week,
Asse Klein
Volg het laatste Racesport.nl nieuws ook via social media:
Facebook | Instagram | X | Threads | YouTube
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:
NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’