Finishpraat: Waar ligt het plafond van Collin Veijer?

7911
Collin Veijer aan kop in Assen | Foto credit: Jan Timmerman - JTS Fotografie
Collin Veijer aan kop in Assen | Foto credit: Jan Timmerman - JTS Fotografie

De wekelijkse rubriek Finishpraat speelt in op actualiteit, combineert verleden met heden en haalt oude herinneringen op; kortom een verhaal voor de echte motorsportfan. Collin Veijer reed geweldig tijdens de TT Assen, maar waar ligt zijn plafond?

De TT Assen 2024 zit erop. Gelukkig hebben we fantastisch weer gehad, dat is ook wel eens anders tijdens de TT Assen. De MotoGP was helaas niet spannend om de koppositie. Pecco Bagnaia was simpelweg te sterk op het TT Circuit Assen. Ik hoef jullie natuurlijk niet te vertellen wie de smaakmaker was van de 93e TT-editie. Collin Veijer maakte er een geweldige show van. Vrijdagmiddag en zaterdagochtend was de Staphorster het snelste in de trainingen. Wanneer hij niet die gigantische crash had meegemaakt in de kwalificatie dan ben ik ervan overtuigd dat hij pole position had gepakt. En misschien had hij dan ook wel de race gewonnen! Niet omdat hij dan twee startplekken was opgeschoven, maar zo’n crash blijft toch altijd in je hoofd zitten. En dat vertelde Collin zelf ook na afloop. Hij vertelde dat hij bij het uitkomen van de Geert Timmer-bocht niet te hard pushte in de race. Dat kan maar zo die 0,012 seconde zijn, die hij nu op de eindstreep tekortkwam. Het was fantastisch om het enthousiasme van de mensen langs de baan te zien. Tijdens de race had ik uitzicht op de hoofdtribune en je kon de spanning van de gezichten aflezen. Collin heeft de race dan wel niet gewonnen, maar voor ons Nederlandse fans was hij de absolute held. En door zijn sterke optreden en manier van presenteren geeft hij de Nederlandse motorsport een enorme boost. En dat is voor iedereen goed. Sinds 1995 was er niet zoveel publiek naar de TT Assen gekomen. En aan media-aandacht had Collin ook geen gebrek. Hebben jullie al die camera’s en drukte rond hem op de grid gezien? Bizar! En dat geeft maar weer aan dat Collin uit het juiste hout is gesneden dat hij daarna ijskoud zo’n sterke race aflevert.




Deze prestaties roept dan al snel de vraag op; waar ligt het plafond van Collin? Het blijft in deze fase van zijn carrière nog gissen. Er kan nog zoveel gebeuren, maar dat het er veelbelovend uitziet is één ding wat zeker is. Collin’s manager Laurens Klein Koerkamp gaf in Assen al aan dat de ogen volledig gericht zijn op een zitje in de Moto2 voor 2025. Er is veel interesse volgens Laurens, dus dat gaat wel goedkomen. Het is in mijn ogen ook belangrijk om deze stap volgend jaar al te zetten. Kijk maar naar de huidige toppers in de MotoGP. Die hebben allemaal maximaal twee of heel soms drie jaar in de Moto3 en Moto2 gereden. Als dat de stap naar de volgende klasse te lang duurt, ben je eigenlijk al niet goed genoeg om een topcoureur in de MotoGP te worden. De echte talenten komen snel bovendrijven. Natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar dat is in mijn ogen wel de basis. Ik denk dat Collin – net als David Alonso – past in dit profiel om een MotoGP-rijder te kunnen worden. En als we het dan hebben over; waar ligt Collin’s plafond? Ik denk dat we in 2027 of 2028 maar zo een Nederlandse rijder in de MotoGP kunnen hebben. En dan moet hij daar maar kijken waar daar zijn plafond ligt, maar ik ben ervan overtuigd dat hij het talent heeft om in de MotoGP te kunnen komen.

Ik zie de reacties al voor mij: “Die Asse loopt wel erg snel van stapel, Collin moet eerst nog in de Moto2 presteren en dat is een mega competitieve klasse. Kijk maar naar de huidige rijders die dit jaar vanuit de Moto3 zijn overgekomen, die hebben het ook heel moeilijk.” En dat is ook allemaal waar, maar ik denk dat de Moto2 nieuwkomers van dit jaar geen MotoGP-materiaal zijn. Natuurlijk zijn het uitstekende coureurs, maar die passen niet in het ‘profiel’ zoals ik net beschreef. Jaume Masia (6 jaar Moto3), Ayumu Sasaki (7 jaar Moto3) en ook Deniz Öncü (4 jaar Moto3) hebben er te lang over gedaan om vanuit de Moto3 door te komen naar de Moto2. Dan zou volgend deze theorie Diogo Moreira (2 jaar Moto3) meer kans maken. Dit alles uiteraard gecombineerd met voldoende talent en doorzettingsvermogen. Tenminste zo kijk ik ernaar. Ik denk dat Collin en Alonso het volgend jaar gelijk beter gaat doen dan de huidige nieuwkomers in de Moto2. Het eerste jaar zal een leerjaar worden en de echte grote talenten staan er in het tweede jaar. Kijk nu maar naar Sergio Garcia bijvoorbeeld. Voor ons Nederlandse fans is het dus zaak om volgend jaar rustig te blijven en vertrouwen te houden in Collin, want natuurlijk zal het in het eerste Moto2 jaar met ups en downs verlopen. Dat mag en moet misschien ook wel.

Maar eerst gaat Collin proberen Moto3 wereldkampioen te worden. Door zijn tweede plek in Assen is hij Daniel Holgado voorbijgegaan in het WK-klassement en staat hij nu achter Alonso op een tweede plaats. Het verschil is 39 punten in het voordeel van de talentvolle Columbiaan. Collin’s crash rijdend op een tweede plaats in Texas is nog steeds een dure fout, maar we zitten nog steeds niet op de helft van het seizoen. Constant in de top blijven scoren blijft de sleutel om tot het laatste moment voor de wereldtitel te kunnen strijden. Komend weekend wordt er geracet op de Sachsenring. Vorig jaar tijdens de Duitse Grand Prix reed Collin voor de eerste keer even aan de leiding, nadat hij vanaf de tweede startrij een geweldige start had. Toen moest hij tot het uiterste gaan om de koplopers bij te houden en dat resulteerde in een crash in de tweede ronde. Inmiddels zijn we gewend dat Collin aan de leiding rijdt en hijzelf volgens mij ook. Zo snel kan het gaan. Veel succes Collin, ga zo door en blijf jezelf! Dan kunnen de Nederlandse motorsportfans nog lang van je genieten.

Tot volgende week,
Asse Klein



Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | InstagramX | Threads | YouTube   



       Vrijwillige bijdrage     

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.