De wekelijkse rubriek Finishpraat speelt in op actualiteit, combineert verleden met heden en haalt oude herinneringen op; kortom een verhaal voor de echte motorsportfan. Deze keer gaat over de TT Assen en in het bijzonder de long lap penalty van Fabio Quartararo, die volgens schrijver Asse Klein niet te begrijpen is.
Ik hoop dat jullie net zo genoten hebben van de TT Assen als ik. De tribunes waren compleet gevuld en was er een perfecte sfeer. Zondagochtend heb ik nog een wandeling gemaakt achter de tribunes en het talud: was geweldig! Net zoals de drie races trouwens. De vijfde plaats van Bo Bendsneyder was geweldig en zo dichtbij het podium. De laatste keer dat een Nederlander binnen de top-vijf finishte in de Nederlandse GP was Jurgen van den Goorbergh in 1996 en dat is toch al even geleden. In de MotoGP race waren Pecco Bagnaia, Marco Bezzecchi en Maverick Vinales geweldig, en Aleix Espargaro was uitzonderlijk. Zoals Marc Marquez en Valentino Rossi dat in hun goede dagen ook deden, boende de Aprilia-coureur door het veld met zijn inhaalactie op Brad Binder en Jack Miller als absoluut hoogtepunt. Aleix Esparagaro moest een inhaalrace rijden doordat hij in de grindbak was beland bij de crash van Fabio Quartararo.
Na afloop was ik verbaasd dat Quartararo een long lap penalty kreeg voor het incident, die hij tijdens de volgende race op Silverstone moet uitvoeren. Ik vind in basis de long lap penalty een mooi systeem, want dit zorgt ervoor dat de race bij bijvoorbeeld een valse start of een andere overtreding voor een rijder niet volledig voorbij is. Voorheen moest de rijder door de pitstraat rijden of vanaf de pits starten bij een penalty, waardoor je al kansloos was. Van een long lap penalty kan je herstellen zoals Jack Miller deed bij zijn podiumplaats op de Sachsenring. Maar je moet in mijn ogen de long lap penalty niet onnodig en teveel gaan inzetten, gebruik hem waarvoor die bedacht is. Ook Quartararo zelf snapte maar weinig van zijn straf gezien zijn reactie op social media: “Zoo.. een long lap voor de volgende race. Nu kan je niet meer proberen in te halen omdat je dan te ambitieus bent. Begin dit jaar waren er verschillende crashes die als race-incident werden beoordeeld, maar blijkbaar was mijn actie te gevaarlijk. Felicitaties aan de stewards voor het geweldige werk dat jullie doen. Volgende keer probeer ik niet meer in te halen, zodat ik geen straf krijg.”
Duidelijke woorden van Quartararo, die ik volledig kan begrijpen. Zijn crash werd beoordeeld als “te ambitieus” en dat Aleix zijn race “teveel werd beïnvloed” door het incident. Maar hoezo is deze valpartij zwaarder dan eerdere incidenten dit jaar? Denk aan Pecco Bagnaia die Jorge Martin mee nam bij zijn crash in Qatar, Jack Miller die Joan Mir meenam bij zijn val in de eerste bocht in Portimão en natuurlijk Takaaki Nakagami die in Catalunya ook Alex Rins en Bagnaia eraf kegelde. Deze drie momenten werden allen afgedaan als race-incidenten, maar hoezo waren deze niet “te ambitieus” en volgens mij werden de slachtoffers van deze crashes nog meer “beïnvloed” dan Espargaro, aangezien het voor hen allen einde race was. Aleix kon door en nog vierde worden. Aangezien Nakagami twee rijders raakte zouden dat dan toch minimaal twee long lap penalties moeten zijn als je consequent bent? Voor de duidelijkheid: ik ben totaal geen voorstander dat de rijders bij deze incidenten bestraft hadden moeten worden, maar ik ben het totaal niet mee eens met de penalty voor Quartararo. Ik vind het ook niet goed voor sport, want inhalen maakt deze sport zo geweldig en natuurlijk gaat dat eens fout. We genieten toch enorm van zo’n inhaalactie van Aleix Espargaro dat hij twee rijders passeert, dat is toch het moment van de race. Maar stel dat hierdoor Miller en Binder ver door de grindbak hadden gemoeten, had Aleix dan twee long lap penalty’s voor Silverstone gekregen? Ik hoop het niet!
Veel rijders konden de beslissingen van de stewards dit jaar al niet begrijpen, dus hoe kunnen wij fans het dan nog volgen? Aleix Espargaro zei ook al in Assen: “Ik heb de stewards dit jaar al veel vragen gesteld waar ik geen antwoord op heb gekregen.” En daar zit denk ik de kern van het probleem. De stewards zijn niet transparant en rechtlijnig in hun beslissingen. Niet alleen bij de penalty’s rondom de crashes in de race, maar ook bij alle straffen die tijdens de kwalificatie worden uitgedeeld. Wanneer we kijken naar voetbal en Formule 1, waren ze onlangs – met de nieuwe technieken en middelen die er zijn om incidenten te beoordelen – ook zoekende om balans te vinden in de regels. Toen de VAR kwam bij het voetbal waren sommige beslissingen – zeker met hands in het strafschopgebied – ook niet te volgen voor de toeschouwer. Dat wordt nu steeds beter en een ander voordeel is dat de toeschouwers regelmatig worden meengenomen in de beslissingen van de VAR. De Formule 1 heeft naar mijn mening teveel regeltjes, maar ze zijn er wel en overal is wel een regel voor. Vraag dat maar aan Olav Mol. Dit zorgt er wel voor dat er consequent gehandeld kan worden. Ik stel voor dat de stewards van de MotoGP in de zomerstop gaan werken aan overzichtelijk regelboekje met niet al te veel regels om uit te leggen wanneer een rijder wel of niet een long lap penalty krijgt. En graag niet teveel regels, want het blijft MotoGP en in dat boekje hoort zeker het incident van Quartararo niet in thuis.
Tot volgende week,
Asse Klein
Racesport.nl Supporter
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?
Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter