De wekelijkse rubriek Finishpraat speelt in op actualiteit, combineert verleden met heden en haalt oude herinneringen op; kortom een verhaal voor de echte motorsportfan. Het blijft spannend en verrassend in het MotoGP kampioenschap 2023.
Het woord twist wordt in combinatie met sportnieuws gebruikt wanneer iets een draai of wending heeft gekregen. Twist is de Engelse benaming van het woord draai. Dat het woord twist ook in Nederland veel gebruikt wordt komt van een dans. Bij de Twist (dans) maakt het bovenlichaam een draaiende beweging waarbij de gebogen armen worden opgetild. Ondertussen maakt het onderlichaam een tegenoverstelde beweging. Deze exacte bewegingen maakte Jorge Martin zondag niet bij zijn crash in Indonesië, maar een twist kunnen we het zeker noemen.
We gaan even terug naar begin september tijdens de Grand Prix van Catalunya. Dat is nog maar anderhalve maand geleden. Na de Sprint op zaterdagmiddag leek het kampioenschap beslist. Pecco Bagnaia was de enige rijder die echt constant scoorde en tijdens de Sprint in Catalunya vergrootte hij zijn voorsprong naar 66 punten. Het leek niet meer de vraag of Bagnaia MotoGP kampioen 2023 ging worden, maar alleen nog wanneer. Een dag later veranderde alles toen Bagnaia hard viel in de hoofdrace in Catalunya en over zijn been werd gereden.
Direct na het incident dachten velen: “Einde titelkansen Bagnaia”. Al snel volgde de volgende twist. De blessures vielen – gezien het incident – reuze mee, want een week later reed de Italiaan al weer in Misano. Jorge Martin was door zijn derde plaats tijdens de hoofdrace in Catalunya al wel 16 punten ingelopen, maar omdat Bagnaia in Misano alweer reed en podiumplaatsen behaalde leek er in eerste instantie nog niet zoveel aan de hand. Toch zorgde Bagnaia’s crash in Catalunya voor een langzame twist in het kampioenschap. Martin raakte in bloedvorm, terwijl Bagnaia goed reed, maar niet zo’n superieur niveau haalde als eerder in het seizoen.
Dit zorgde ervoor dat Martin afgelopen weekend in Indonesië voor het eerst in zijn carrière de leiding in het MotoGP kampioenschap in handen had. Na zijn vierde zege op rij in de Sprint had de Spanjaard meer punten dan Bagnaia. Het kampioenschap leek gekeerd (getwist) te zijn naar Martin. Maar een dag later was er een nieuwe twist. Martin reed op kop in de hoofdrace en leek zijn puntenvoorsprong verder te gaan uitbouwen. De Pramac Ducati rijder had een voorsprong van drie seconden toen hij ten val kwam. Een mega dure fout. Maar aan de andere kant; Bagnaia heeft deze fouten ook wel eens gemaakt en is vorig jaar MotoGP kampioen geworden. Bagnaia zelf herpakte zich tijdens de hoofdrace in Indonesië en won. Zo gaat de Italiaan weer aan de leiding met een voorsprong van 18 punten op Martin.
Met nog 5 GP’s en 10 races te gaan sluit ik een nieuwe twist of misschien wel meerderen niet uit. Sterker nog ik denk – gezien het verloop van het seizoen – dat er nog meerdere verrassingen (twists) gaan komen. En wie weet kan Marco Bezzecchi nog profiteren als beide titelfavorieten nog fouten gaan maken? Nog steeds heb ik het gevoel dat Martin het momentum heeft en deze achterstand nog weer goed kan maken. Het belangrijkste voor Martin is om deze fout zo snel mogelijk uit zijn hoofd te zetten. Wanneer Martin zijn vorm kan vasthouden heeft hij die 18 punten zo weer goed gemaakt. Maar wellicht dat Bagnaia door zijn zege in Indonesië zijn oude vorm weer helemaal terug heeft gevonden. We gaan het zien komend weekend in Australië wanneer er geracet gaat worden – in mijn ogen – op de mooiste baan van de wereld: Phillip Island! En gelukkig hebben we daarna nog vier GP’s te gaan, want de MotoGP 2023 is erg verrassend en leuk. Hopelijk wordt de MotoGP seizoensontknoping net zo spannend als afgelopen weekend in het British Superbike kampioenschap op Brands Hatch waar de titelstrijd tussen teamgenoten Tommy Bridewell en Glenn Irwin op een half punt werd beslist.
Tot volgende week,
Asse Klein
Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen
Facebook | Instagram | X | Threads | YouTube
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:
NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’
Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.