De wekelijkse rubriek Finishpraat speelt in op actualiteit, combineert verleden met heden en haalt oude herinneringen op; kortom een verhaal voor de echte motorsportfan. In deze editie een terugblik op het afgelopen MotoGP en WorldSBK weekend
De wekker midden in de nacht zetten doe je normaal gesproken niet voor je lol. Maar als het gaat om de Grand Prix van Australië vind ik dat geen probleem. Phillip Island vind ik het mooiste circuit ter wereld. Iedere bocht is bijzonder en spectaculair, de ligging is ongekend mooi en het circuit levert praktisch altijd geweldige races op. Ook deze keer heb ik genoten van de Grand Prix van Australië. Met Marc Márquez in het veld gebeurt er altijd wel wat speciaals en dat was deze keer niet anders. Toch is de grote winnaar in mijn ogen Jorge Martin. Hij finishte twee keer voor zijn concurrent Pecco Bagnaia en staat nu – met nog drie GP’s te gaan – 20 punten voor in het wereldkampioenschap. Komend weekend wordt er gereden op het Chang International Circuit in Thailand. Vorig jaar was Martin daar ijzersterk. De Spanjaard pakte pole position en won zowel de Sprint als race. Bagnaia is gewaarschuwd. Thailand hoeft niet beslissend te worden, maar het kan wel een hele belangrijke Grand Prix zijn. Bagnaia kan zich niet veroorloven om nog verder achterstand op te lopen. En met de resultaten van vorig jaar tijdens de Thaise GP in het achterhoofd, wordt dat een hele uitdaging. Wanneer Martin nog verder kan uitlopen in Thailand, betekent dat de Pramac Ducati rijder in Maleisië en Valencia niet meer hoeft te winnen, maar berekender kan rijden. Gezien de (relatief) vrij grote verschillen over het algemeen tussen de top-vier en de rest, komt de wereldtitel voor Martin dan wel rap dichterbij. Het zou toch wel een bijzonder verhaal zijn als Martin de wereldtitel pakt, de rijder die niet gekozen werd voor het Ducati-fabrieksteam en wellicht de nummer 1 gaat meenemen naar Aprilia.
Vanuit Nederlands oogpunt was het een geweldige afsluiter van het WorldSBK-seizoen. Al zal Loris Veneman daar anders over denken. De 18-jarige coureur maakte nog kans op de World Supersport 300 titel. Veneman gaf alles, maar het lukt niet om de puntenachterstand op Aldi Mahendra goed te maken. En petje af voor Michael van der Mark en Bo Bendsneyder. Twee Nederlandse podiumplaatsen tijdens de laatste races van het seizoen met beiden een bijzonder verhaal. Voor Michael was het zijn eerste podiumplaats in een droge race sinds zijn blessureleed. En deze was ook dik verdiend, al krijg je een podiumplaats nooit cadeau. Michael kan terugkijken op een keurig seizoen, nadat hij twee jaar bijna alleen maar geblesseerd was. Slechts één keer finishte de BMW-coureur niet in 2024. Een zesde plek in de einstand – voor onder andere Andrea Iannone en Andrea Locatelli – is een knap resultaat. Het was ook mooi om te zien hoe BMW Michael betrok in het kampioensfeest van Toprak Razgatlioglu. De Nederlander heeft door zijn ontwikkelingswerk in de afgelopen jaren een belangrijke bijdrage geleverd aan dit succes.
En dan Bo. Die tweede World Supersport race van hem was geweldig! Wat als hij eerder voorbij Adrian Huertas was gekomen? Maar wat als telt niet in de sport, wel deze derde plaats in pas zijn vierde World Supersport race. En een feit was de 25-jarige coureur duidelijk het beste tempo van het veld had in de tweede helft van de race. Bo maakt snel naam in dit paddock en laat zijn talent weer zien; heel mooi! Binnen een seconde finishen van de winnaar is gewoon super knap. Deze test in Estoril en Jerez heeft Bo heel goed doorlopen. Wanneer MV Agusta volgend jaar een goed pakket heeft, weet ik zeker dat we Bo veel vaker op het podium gaan terugzien in 2025. En dan kan hij zomaar een titelkandidaat zijn. En tot slot Pata Yamaha Ten Kate Racing. Voor het vierde jaar op rij het beste team in de World Supersport. Stefano Manzi won de laatste drie races van het seizoen. Glenn van Straalen eindigde als achtste in de einstand. Een goed resultaat in dit sterke veld. Kijk maar eens naar wat voor grote namen er voor en ook achter hem staan. Achteraf waren de verwachtingen en doelen te hoog gesteld. Vooraf werd aangegeven dat deze Nederlandse combinatie constant voor de podiumplaatsen zou gaan. Dat bleek te hoog gegrepen, maar Glenn kan – in de schaduw van vicewereldkampioen Manzi – terugkijken op een goed seizoen.
Tot volgende week,
Asse Klein
Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen
Facebook | Instagram | X | Threads | YouTube
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:
NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’
Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.