Finishpraat: Te kleine verschillen in de MotoGP?

3020
MotoGP race Qatar | foto© MotoGP
MotoGP race Qatar | foto© MotoGP

De wekelijkse rubriek Finishpraat speelt in op actualiteit, combineert verleden met heden en haalt oude herinneringen op; kortom een verhaal voor de echte motorsportfan. In deze editie een analyse van de MotoGP races in Qatar en het succes van RW-Idrofoglia Racing GP.

De kop van het Grand Prix seizoen 2024 is eraf. De Moto3 was sensationeel, de Moto2 onvoorspelbaar en de Nederlanders waren veelbelovend. Kortom; genoeg om naar uit te kijken voor de resterende 20 Grand Prix evenementen in 2024. En wat vonden jullie van de MotoGP? De top van het veld zat natuurlijk ontzettend dicht bij elkaar. De ingrediënten waren er dus voor twee zenuwslopende races, maar toch viel het voor mij een beetje tegen. Er gebeurde – op de schermutselingen in de eerste ronden na – relatief weinig. Een trend die de laatste jaren is ingezet was ook in Qatar zichtbaar; de onderlinge verschillen zijn – mede door de technische ontwikkelingen – zo klein, waardoor het steeds moeilijker wordt om in te halen. En neem je die risico’s wel om aanvallend te rijden, dan kan het maar zo zijn dat je dit aan het einde van de race moet bekopen. Vraag dat maar aan Pedro Acosta. Hij was de smaakmaker van de eerste MotoGP race van het seizoen 2024. De KTM-rijder ging als één van de weinige rijders echt in de aanval in de hoofdrace. Enkel werd het aanvallende racen niet beloond in zijn eerste MotoGP-race. Acosta worstelde zichtbaar in het slot van de race met zijn banden. Want bandenmanagement wordt alsmaar belangrijker in de MotoGP, dat was in Qatar weer goed te zien. Toch is Qatar een baan waar het omgaan met de banden wel extreem belangrijk is, waardoor ik goede hoop heb op spectaculairdere races in het vervolg van het seizoen 2024.




De onderlinge verhoudingen tussen de merken lijken – ondanks de concessies en inspanningen van de Japanse fabrikanten – gelijk te zijn gebleven. Ducati is ijzersterk, waarbij KTM en Aprilia – mits alles klopt – mee kunnen strijden. Voor Honda en Yamaha zijn de podiumplaatsen nog steeds heel ver weg. Het was veelzeggend dat er in de hoofdrace om de elfde plaats een strijd gaande was wie de beste Japanse fabrikant rijder ging worden. Deze eer ging naar Fabio Quartararo, al zal hij met deze ‘zege’ en elfde plaats allesbehalve blij zijn. Repsol Honda begon met Joan Mir en zeker met Luca Marini zeer teleurstellend aan hun 30-jarig jubileum als raceteam in de koningsklasse. Ik kan wel begrijpen waarom Repsol ervoor heeft gekozen om minder prominent om de motoren te staan. En wat zullen we ons over 5 jaar nog van deze MotoGP races in Qatar herinneren? Ik denk persoonlijk niet zoveel, misschien alleen dat Acosta een indrukwekkend debuut kende en dat Marc Marquez gelijk snel was tijdens zijn eerste officiële optreden met Ducati.

En dan de Moto2; wat een knotsgekke race was dat. De keuze van de banden en het managen van de nieuwe Pirelli’s in de Moto2 bleek cruciaal. Ik denk dat er na deze race nog wel een aantal Moto2 teammanagers bellen naar World Superbike teammanagers om te vragen hoe de Pirelli’s werken. Barry Baltus ging uitstekend met de situatie om, wat hem en het Nederlandse RW-Idrofoglia Racing GP een podiumplaats opleverde. Een geweldige opsteker voor teammanager Jarno Janssen en zijn team! Want het moet een lastige en stressvolle winter zijn geweest door het vertrek van Fieten Olie als hoofdsponsor. RW Racing GP heeft lang moeten wachten op succes in de Moto2. Sinds 2017 is het Nederlands team actief in deze klasse en nu werd het harde werken beloond met hun eerste podiumplaats. Het laatste succes van RW Racing GP werd trouwens ook door een Belg behaald. In 2015 won Livio Loi voor RW Racing GP de Moto3-race in Indianapolis. En dat was toch al bijna negen jaar geleden. Na de trainingen leek Zonta van den Goorbergh er nog beter voor te staan dan zijn Belgische teamgenoot. Het zat Zonta in de kwalificatie en door de bandenkeuze in de race niet mee, maar zijn tempo was verrassend goed en veelbelovend. En als Collin Veijer in een moeizaam weekend nog vijfde wordt, kan dat ook alleen maar veelbelovend zijn. Want een goed eindresultaat in het wereldkampioenschap behaal je niet alleen in je sterke weekenden, maar juist door in de moeizame races het maximale eruit te halen. En dat deed Collin. Kortom; genoeg om op te verheugen voor de volgende Grand Prix op Portimão!

Tot volgende week,
Asse Klein



Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | InstagramX | Threads | YouTube   



       Vrijwillige bijdrage     

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.