De wekelijkse rubriek Finishpraat speelt in op actualiteit, combineert verleden met heden en haalt oude herinneringen op; kortom een verhaal voor de echte motorsportfan. In deze Finishpraat gaat het over de meeste succesvolste combinatie in de World Superbike geschiedenis: Jonathan Rea met Kawasaki.
We naderen het einde van 2023. Een periode om terug te kijken op het afgelopen motorsportseizoen. Aan het einde van 2023 is er ook een einde gekomen aan de meest succesvolste combinatie in de World Superbike geschiedenis. Namelijk die van Jonathan Rea met Kawasaki. Rea werd in Nederland voornamelijk bekend in de lange periode dat hij actief was op de Honda bij Ten Kate Racing. Rea was tussen 2009 en 2014 zes jaar lang een coureur van het team uit Nieuwleusen in de World Superbike. Rea won ieder jaar wel zijn races, maar de combinatie van de Noord Ier met de Honda was niet constant genoeg om voor de wereldtitel te strijden. Op sommige banen – waaronder het TT Circuit Assen – was Rea altijd ijzersterk. Maar in Rea’s Honda periode waren – in willekeurige volgorde – Ducati, BMW, Yamaha, Aprilia en/of Kawasaki simpelweg te sterk.
Eind 2014 besloot Rea de overstap te maken naar Kawasaki en dat was het begin van wat de meeste succesvolle combinatie ooit in de World Superbike geschiedenis zou worden. Statistieken waar een Carl Fogarty, Colin Edwards, Troy Corser, Max Biaggi, Troy Bayliss etc niet aan kunnen tippen. Rea wint gelijk zijn allereerste race in dienst van Kawasaki op Phillip Island. In de eerste 8 evenementen (16 races) legt Rea de basis voor zijn eerste wereldtitel. De Kawasaki-rijder wint 11 keer en wordt in overige 5 races tweede. Een bizarre statistiek voor een rijder die na zo’n lange periode met Honda net is overgestapt naar een nieuw merk. Uiteindelijk wordt Rea wereldkampioen met een voorsprong van 132 punten op Chaz Davies rijdend met een Ducati. In 2016 worden er 26 races gedurende 13 evenementen verreden. Rea valt twee keer uit, wordt één keer vierde, maar staat in de overige 23 races op het podium waaronder 9 overwinningen. Toch was 2016 – samen met 2019 en 2020 – een jaar waarin Rea relatief veel tegenstand kreeg te verduren. Dit was in 2016 in vorm van teamgenoot Tom Sykes en Davies met een Ducati. Sykes won 5 races. Davies zelf 11 keer, meer dan Rea. Maar de constante factor van Rea gaf de doorslag waardoor hij aan het einde van het seizoen 51 punten meer dan Sykes en 53 punten meer dan Davies had.
Maar daar bleef het niet bij. De daaropvolgende jaren zouden qua statistieken nog indrukwekkender worden. In 2017 zijn er opnieuw 26 races. Rea valt twee keer uit, wordt één keer derde en in overige 23 races wordt hij eerste of tweede! De Noord-Ier wint 16 keer. Aan het einde van het jaar heeft Rea 163 punten meer dan nummer twee Davies. En in 2018 overtreft Rea zelfs deze geweldige statistieken. In de beginfase van het jaar lijkt het daar niet op wanneer de Kawasaki-rijder een keer vijfde wordt in Australië en vierde in Thailand. Maar in de overige races – behalve één DNF in Brno – staat Rea weer overal op het podium waaronder slechts één derde plaats op Donington Park. Rea wint in 2018 maar liefst 17 van de 25 races. De laatste 11 races van 2018 wint Rea allemaal. Het verschil in de eindstand van het WK is 189 punten op Davies, die opnieuw als tweede eindigt.
Om nog even met cijfers aan te tonen hoe bijzonder Rea’s seizoenen 2017 en 2018 waren. Van de 51 races in twee seizoenen won hij er 33. Dat is 65%! En in 44 races eindigde de Kawasaki-coureur in de top-2. Dat is maar liefst 86% van de races werd Rea eerste of tweede; ongekend!
In 2019 krijgt Rea tegenstand van Alvaro Bautista, die over is gekomen vanuit de MotoGP. Ook is de Superpole Race toegevoegd aan het programma. Met zijn Ducati wint Bautista de eerste elf races. Rea wordt tien keer tweede en één keer derde achter Michael van der Mark in Assen. In Imola – een nieuwe baan voor Bautista – weet Rea wel te winnen. De ommekeer van het seizoen volgt in Jerez tijdens de zesde (van in totaal dertien) ronde van het seizoen. Bautista wint Race 1 en de Superole Race in Jerez, terwijl Rea slechts twee keer vierde wordt. De strijd lijkt halverwege het jaar beslist, maar zou in Race 2 compleet omslaan. Bautista crashte en Rea wordt tweede achter winnaar Van der Mark. Qua punten was er nog niks aan de hand voor Bautista, maar vanaf dat moment begon Rea te winnen en de Spanjaard fouten te maken. In de laatste 7 evenementen (21 races) wint Bautista nog maar drie keer, terwijl Rea de ene na de andere race op zijn naam schrijft. Van de 21 races in de tweede seizoenshelft wint Rea 15 keer. Dit zorgde ervoor dat Rea met een voorsprong van 165 punten op Bautista zijn vijfde wereldtitel op rij behaalde.
In 2020 heeft Scott Redding het plekje in het Ducati-fabrieksteam overgenomen van Bautista, die naar Honda is vertrokken. In het coronajaar is Toprak Razgatlioglu de nieuwe teamgenoot van Van der Mark bij Yamaha. Redding, Razgatlioglu en Davies kunnen Rea regelmatig partij geven, maar het is niet voldoende om hem van de zesde wereldtitel af te houden. Over 24 races wint Rea 11 keer en staat hij 18 keer op het podium. Het verschil met nummer twee Redding was aan het einde van het jaar 45 punten. Wel werd gedurende het seizoen duidelijk dat Ducati en ook Yamaha ten opzichte van de Kawasaki steeds sterker werden. 2021 werd een titanduel tussen Rea en Razgatlioglu. Ondanks dat Rea opnieuw veel zeges en podiumplaatsen scoort, maakte Razgatlioglu minder fouten en was constanter. Rea werd voor het eerst sinds 2015 geen World Superbike kampioen, maar eindigt als tweede in de einstand. Vanaf 2022 krijgt Rea het lastiger en lastiger om met zijn Kawasaki te strijden tegen de Yamaha met Razgatlioglu en Bautista die weer is teruggekeerd bij Ducati. Rea wordt tweemaal derde in de einstand en besluit om aan het einde van 2023 Kawasaki te verlaten. In het seizoen 2024 gaat Rea op 37-jarige leeftijd beginnen aan een nieuw avontuur bij Yamaha. De statistieken van Kawasaki zal hij nooit meer evenaren, maar wie wel? Ik ben in ieder geval erg benieuwd wat Rea kan laten zien op een Yamaha in 2024. Aan zijn strijdlust zal het nooit liggen!
Tot volgende week,
Asse Klein
Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen
Facebook | Instagram | X | Threads | YouTube
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:
NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’
Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.