De wekelijkse rubriek Finishpraat speelt in op actualiteit, combineert verleden met heden en haalt oude herinneringen op; kortom een verhaal voor de echte motorsportfan. Deze keer gaat over de komst van sprintraces in de MotoGP.
Er was afgelopen weekend veel te doen over de komst van de sprintrace voor de MotoGP klasse. Vanaf het seizoen 2023 wordt er zaterdagmiddag om 15:00 uur een sprintrace verreden over ongeveer de helft van de gebruikelijke raceafstand en er worden iets minder dan halve punten uitgedeeld. Dit betekent wel dat de sprintraces zo’n 30% van het “nieuwe” MotoGP kampioenschap gaat bepalen. Sommige rijders juichen het initiatief toe, maar ook velen zien het nog niet zitten. Wanneer je de reacties van de fans leest, dan zijn die ook wisselend. Een deel vind het heel tof, maar voor een ander deel hoeft deze extra race er om verschillende redenen niet te komen.
Er is voor de argumenten van de voor- en tegenstanders ook zeker wat te zeggen. Mijn eerste mening is dat ik niet heel enthousiast ben over de komst van de MotoGP sprintrace. Natuurlijk snap ik de commerciële voordelen, maar noem mij traditioneel of ouderwets: maar ik wil liever niet dat de magie van een Grand Prix race verdwijnt. De MotoGP sprintrace telt niet meer voor de historische cijfers van Grand Prix overwinningen of podiumplaatsen, maar in de praktijk zal dat toch anders gaan voelen denk ik. Weet jij straks nog of een rijder voor het eerst in een sprintrace of hoofdrace op het MotoGP podium stond of een wedstrijd wist te winnen?
Ik ben dus niet direct voorstander van dit initiatief. Ik hoor veel dat er een vergelijking wordt gemaakt met de WorldSBK en Formule 1. Ik snap dat, maar toch vind ik beide kampioenschappen niet te vergelijken. De Formule 1 is in mijn ogen echt een ander verhaal. Zij moeten er alles aan doen om het kampioenschap spannender en aantrekkelijker te maken. Dat is bij de MotoGP duidelijk niet het geval. Daarnaast liggen de budgetten in de Formule 1 extreem veel hoger, dat het voor hen allemaal ook wat makkelijker te organiseren is. Dan is er nog het WK Superbike. Dit is van oudsher al een kampioenschap met minimaal twee races, waar later nog een sprintrace aan toe is gevoegd. Het concept van dit kampioenschap is gewoon anders. Ik vind juist de verschillen tussen de WorldSBK en Grand Prix mooi. Zo zijn – en blijven – ze beiden uniek. En vergeet niet dat de WK Superbike maar zo’n twaalf of dertien raceweekenden per jaar heeft in vergelijking tot zeker twintig Grand Prix evenementen. Een race rijden en alles wat daarbij komt kijken is fysiek en mentaal toch heel iets anders dan een trainingssessie. Er gaat dus echt veel meer gevraagd worden van een MotoGP coureur, terwijl ze nu ook al een slopend seizoen hebben.
Wat ik super gaaf vind aan de huidige Grand Prix is dat je het hele weekend toeleeft naar dat moment dat om 14:00 uur het koningsnummer – de MotoGP race – van start gaat. Door de komst van de sprintrace ben ik bang dat het gevoel bij dat magische moment minder gaat worden en dat zou ik jammer vinden. Ook denk ik dat niet iedereen tijd heeft om naast zondagmiddag ook op zaterdagmiddag nog te gaan zitten voor een wedstrijd. Voor de interesse van het gemiddelde thuispubliek hoeft het niet perse een voordeel te zijn. Ik vind het wel een goede regel dat de uitslag van de MotoGP sprintrace niet bepalend gaat worden voor de startgrid van de Grand Prix. Daardoor blijft de kwalificatie wel een echte kwalificatie en blijft dat gevoel hetzelfde.
Maar er is zeker ook een andere kant van de medaille. Voor de aanwezige fans is de komst van de sprintrace een mooie aanvulling op het programma van een Grand Prix weekend. Wanneer je zaterdag op de tribune zit, dan zijn zeker de vrije trainingen relatief saai en soms ook wel moeilijk te volgen, omdat je soms geen scherm hebt of dat je niet kan zien wie er bovenaan op de tijdlijst staat. De komst van zo’n sprintrace maakt de zaterdag wel interessanter om naar het circuit te komen. Je krijgt op deze manier meer waarde voor je (entree)geld. Een voorwaarde is dan wel dat de prijs van de tickets gelijk blijven en dat is natuurlijk nog maar de vraag. Zo’n nieuw concept brengt ook weer allerlei interessante ontwikkelen met zich mee. En wie gaat zich ontwikkelen tot een specialist van de MotoGP sprintrace? Zaken die volgend jaar leuk zijn om te volgen.
Dus misschien moet ik gewoon wennen aan deze verandering en wellicht denk ik er gedurende het seizoen 2023 anders over. Ik hoop het wel, want de sprintrace gaat er komen, ook al is niet iedereen – waaronder veel coureurs – er gelijk enthousiast over.
Tot volgende week,
Asse Klein
Racesport.nl Supporter
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?
Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter