De wekelijkse rubriek Finishpraat speelt in op actualiteit, combineert verleden met heden en haalt oude herinneringen op; kortom een verhaal voor de echte motorsportfan. Deze Finishpraat gaat over de spectaculaire ontknoping van het laatste seizoen van de 80cc Grand Prix klasse in 1989.
Begin jaren 80 was het Grand Prix wegraceprogramma nog zeer vol met maar liefst vijf soloklassen (50cc, 125cc, 250cc, 350cc en 500cc) en natuurlijk de WK Zijspannen. Eind 1982 kwam er een einde aan de 350cc klasse. De 50cc werd een jaar later beëindigd en vervangen door de iets zwaardere 80cc klasse. Deze 80cc Grand Prix klasse heeft zes jaar bestaan, want eind 1989 stopte ook deze categorie en bleven er vanaf dat moment tot nu drie soloklassen in de Grand Prix over. Vaak was de titelstrijd in de 80cc niet heel boeiend, maar in het allerlaatste seizoen was het spannend tot in de laatste ronde. 1989 was dan ook veruit de spannende titelstrijd in de 80cc. Voor het seizoen 1989 waren Stefan Dörflinger (1984/1985) en Jorge Martinez (1986/1987/1988) de 80cc wereldkampioenen. Dörflinger en Martinez stonden ook aan de start van het laatste 80cc seizoen, maar zouden niet de hoofdrolspelers zijn in dit verhaal. Deze eer ging naar de Spanjaard Manuel Herreros op een Derbi en de Duitser Peter Öttl met een Krauser.
De 80cc klasse kende in 1989 slechts zes wedstrijden. De eerste race in Jerez leverde gelijk een verrassing op. Iedereen verwachtte een Spaans Derbi-feestje met Martinez en Herreros in de hoofdrol. Herreros was al jaren de tweede man van de Derbi-renstal achter de grote kopman Martinez. Vergelijkbaar als Alex Criville jaren in de schaduw van Mick Doohan bij Repsol Honda in de 500cc stond. Het verschil was wel dat Herreros nauwelijks serieuze tegenstand aan Martinez kon bieden. Maar in de eerste 80cc race van 1989 viel Martinez uit met een technisch issue en werd Herreros teleurstellend vijfde. De winst ging naar een jonge Spanjaard: Herri Torrontegui die met een Krauser verrassend zijn eerste Grand Prix won. De 40-jarige Dörflinger werd tweede en Öttl finishte als derde. In de tweede race in Misano won Martinez wel nadat hij met thuisrijder Gabriele Gnani had afgerekend. Martinez hield daarmee zijn kans op een vierde 80cc wereldtitel op rij open. Torrontegui werd deze keer derde na een duel met Öttl. De Duitser crashte in het gevecht en scoorde geen punten. Herreros werd vierde. In deze fase van het seizoen leek het er nog niet op dat Öttl en Herreros de hoofdrollen zouden opeisen.
Dit gebeurde wel tijdens de derde race in Hockenheim. Öttl versloeg Herreros met slechts 0.007 seconde. Voor Öttl betekende het zijn eerste Grand Prix zege en dat nog wel voor eigen publiek. Martinez viel voor de tweede keer in drie races met technische problemen uit. Na drie races stond Torrontegui nog verrassend aan de leiding in het WK, nipt gevolgd door Herreros, Dörflinger en Öttl. In Rijeka (toenmalig Joegoslavië, nu Kroatië) won Öttl opnieuw. Deze keer met een ruimere voorsprong op Herreros en Dörflinger. Martinez was vanwege een blessure niet van de partij en besloot om ook in Assen niet te starten in de 80cc race. De Spanjaard richtte zich op het 125cc kampioenschap waarin hij ook regerend wereldkampioen was. Torrontegui verloor zeer belangrijke punten, omdat hij werd gediskwalificeerd vanwege het overtreden van een technische regel.
Tijdens de voorlaatste race in Assen werd de titelstrijd spannender en spannender. De wedstrijd was een mooi gevecht tussen Herreros, Öttl en Dörflinger. Herreros reed aan de leiding in de laatste ronde en leek op weg naar zijn eerste zege van het seizoen. De Derbi-coureur maakte een klein foutje en daar profiteerde Öttl optimaal van, die zo zijn derde zege op rij scoorde. Dörflinger werd derde. Na een matig begin van het seizoen voor Herreros en Öttl gingen ze samen als koplopers in het WK – beiden 75 punten – naar de slotronde in Brno. Ook de 40-jarige Dörflinger had nog kans op de titel aangezien hij slecht zes punten achter de twee koplopers stond. Een betere affiche voor de allerlaatste 80cc Grand Prix race kon het publiek zich niet wensen. In Brno was Martinez ook van de partij in de 80cc race met als doel om zijn Derbi-teamgenoot Herreros te helpen. In deze laatste race stond er geen maat op Torrontegui die met afstand de race won, maar niet meer wereldkampioen kon worden. Daarachter werd de titelstrijd beslist. Öttl, Martinez en Herreros streden voor de tweede plek. Dörflinger moest lossen uit deze groep en kon alleen nog maar hopen op fouten van de concurrentie. De twee Derbi-rijders probeerden het Öttl zo lastig mogelijk te maken, maar het leek lange tijd geen succes te hebben. Öttl wist zich in de laatste ronde zelfs iets los te rijden van de twee Spanjaarden en was op weg naar de wereldtitel. Maar het ging nog mis voor de huidige teammanager van Collin Veijer. Met nog drie bochten te gaan schoof Öttl met zijn Krauser onderuit. Herreros zag het gebeuren en wist op dat moment dat de buit binnen was. Martinez bleef achter Herreros rijden. Zo pakte Herreros de 80cc wereldtitel van 1989 zonder een race te hebben gewonnen. Na jarenlang de tweede man bij Derbi te zijn geweest, zal ‘Champi’ Herreros voor altijd de laatste 80cc wereldkampioen blijven.
Tot volgende week
Asse Klein
Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen
Facebook | Instagram | X | Threads | YouTube
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:
NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’
Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.