De wekelijkse rubriek Finishpraat speelt in op actualiteit, combineert verleden met heden en haalt oude herinneringen op; kortom een verhaal voor de echte motorsportfan. Deze keer gaat over de spanning in het MotoGP kampioenschap waarin Pecco Bagnaia ineens weer alles in eigen hand heeft.
91 punten was het verschil tussen Fabio Quartararo en Pecco Bagnaia voor de TT Assen. Quartararo had een week de Grand Prix van Nederland de race op de Sachsenring op zijn naam geschreven, terwijl Bagnaia onderuit ging. Het was niet de eerste keer dat Italiaan crashte, want hij was ook al in Le Mans, Catalunya en Qatar onderuit gegaan. Daarnaast was Ducati aan het begin van het seizoen nog zoekende naar de juiste afstelling voor hun 2022-motor, iets wat Bagnaia ook de nodige punten heeft gekost. Na de Sachsenring leken de titelkansen voor Bagnaia verkeken en was Johann Zarco op dat moment de best geklasseerde Ducati-coureur in het WK.
Ik weet nog goed toen ik donderdag voorafgaand aan de Dutch TT in Assen was. Ik zat bij de persconferentie en daar zaten Quartararo en Zarco. Aleix Espargaro – die tweede stond in het klassement – was afwezig, omdat zijn vlucht vertraging had. Quartararo was de absolute favoriet voor de race in Assen. Eigenlijk gaven al zijn concurrenten dat aan. De regerend wereldkampioen had in 2021 overtuigend gewonnen en Quartararo was voor Assen met een geweldige reeks bezig met drie overwinningen, twee tweede plaatsen en vierde plaat in de laatste zes races. Bagnaia stond voor TT Assen pas zesde – als derde Ducati-coureur – in het klassement.
Vroeger werd vaak gezegd dat de TT Assen zo halverwege het seizoen een bepalende factor voor het wereldkampioenschap was. Toen Quartararo crashte in Assen dacht ik daar niet gelijk aan, maar nu begin ik er toch weer steeds meer in te geloven dat ook deze editie van de TT Assen bepalend kan zijn. Het moet voor Quartararo vrij oneerlijk voelen. Want de crash in Assen was eigenlijk de enige fout van de Fransman in 2022 en toch staat hij nu weer volledig onder druk in de titelstrijd. Op dit moment kan je helemaal niets zeggen over de prestaties van Quartararo, want hij heeft met zijn Yamaha een aantal sublieme races gereden. Hij haalt er iedere keer het maximale uit tegen de ijzersterke Ducati’s. Kijk maar naar zijn tweede plek op Mugello en de Red Bull Ring: ongekend! Over het megatalent van Quartararo zal niemand twijfelen en langzaamaan mag hij één in adem genoemd worden met de grootste MotoGP coureurs van de afgelopen decennia zoals Valentino Rossi, Marc Marquez, Casey Stoner en Jorge Lorenzo. Maar het verschil tussen de Yamaha en Ducati is momenteel zo groot, dat het van Quartararo een mega prestatie zou zijn als hij zijn tweede MotoGP titel kan pakken in 2022.
Het kampioenschap ziet er drie races na Assen compleet anders uit. Bagnaia verkeert in een ongekende vorm en won vier races op rij, de eerste Ducati-rijder die dit ooit presteerde. Hierdoor is Bagnaia in de laatste vier races 61 (!) punten ingelopen en staat hij nu tweede in het klassement op 30 punten van Quartararo. Met nog zes races te gaan en wetende dat hij in ieder geval vijf punten per race kan inlopen heeft de Ducati-coureur ineens weer alles in eigen hand. Wie had dat voor de TT Assen gedacht! Het Grand Prix circus gaat nu naar Aragon, een circuit dat Quartararo afgelopen weekend nog bestempelde als: “één van de moeilijksten van allemaal”. Zet daar tegenover dat Bagnaia vorig jaar wist te winnen in Aragon door Marc Marquez na een bloedstollend duel wist te verslaan. Ik denk dat de Italiaan veel geleerd heeft van deze zege om heel rustig te blijven onder enorme druk, want afgelopen weekend wist hij ook foutloos naar de overwinning te rijden terwijl hij constante druk voelde van rijders achter hem. Met deze beknopte voorbeschouwing zou het verschil in punten na Aragon zomaar nog verder verkleind kunnen zijn.
Toch moet de Ducati-leiding het wel even mega spannend hebben gevonden in Misano met Enea Bastianini zo kort achter Bagnaia. Ducati heeft te kennen geven dat hun rijders voor de winst mogen rijden en Bagnaia alleen hoeven te “helpen” wanneer het gaat om een positie buiten het podium. Voor de duidelijkheid: Bastianini mocht dus voor de winst gaan in Misano. Maar ik ben benieuwd hoe lang deze “regels” ongewijzigd blijven gezien de huidige situatie in het WK. Want een tweede MotoGP-titel voor Ducati na Stoner in 2007 is iets waar de Italiaanse rentstal alles voor over heeft. Dan hebben we nog outsider Aleix Espargaro. Je krijgt een beetje het gevoel dat hij langzaamaan uit zich raakt in de titelstrijd. Toch als je weer de vergelijking maakt voor de TT Assen, dan valt het erg mee. Voor de TT Assen stond de Aprilia-coureur 34 punten achter op Quartararo, nu zijn dat er 33. Wanneer Quartararo en Bagnaia fouten gaan maken, dan is Aleix Espragaro zeker nog in beeld om te gaan voor sensationele wereldtitel met Aprilia. De rest lijkt kansloos voor de titel. Ik moest dit weekend ook nog wel denken aan de woorden van Maverick Vinales in Assen, die aangaf bereid te zijn om zijn teamgenoot waar nodig te helpen. Dat blijft in de motorsport toch erg lastig. Vinales heeft dat zeker niet met opzet gedaan, maar de enige die hij met zijn drie podiumplaatsen in de laatste vier races heeft geholpen is Bagnaia. Doordat Vinales telkens voor Aleix Espargaro finishte heeft hij er onbedoeld voor gezorgd dat Bagnaia nu tweede staat in het klassement en niet zijn Spaanse teamgenoot.
De overzeese races in Japan, Thailand, Australië en Maleisië gaan een cruciale rol spelen in deze titelstrijd. De laatste jaren was vaak rond deze periode de MotoGP titelstrijd al zo goed als beslist en wisten we wie er kampioen ging worden. Nu lijkt het er steeds meer op dat we een geweldige ontknoping in Valencia gaan krijgen! En wellicht niet alleen in de MotoGP klasse, want ook in het Moto2 en Moto3 wereldkampioenschap is het nog erg spannend. Het zou toch fantastisch zijn als er tijdens de laatste race in Valencia nog drie GP-kampioenschappen beslist moeten worden en dat Collin Veijer nog kans maakt op de Red Bull Rookies titel. Ik kijk er nu al naar uit, want ik mag in Valencia aanwezig zijn als reisbegeleider van SportTravel. Geloof jij ook in een spannende MotoGP ontknoping in Valencia? Ik weet dat er bij SportTravel nog een aantal plekken voor de Valencia-reis beschikbaar zijn. 😊
Tot volgende week,
Asse Klein
Racesport.nl Supporter
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?
Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter