Finishpraat: Salzburgring

1751
Salzburgring
De Salzburging tijdens de laatse Grand Prix in 1994 | Foto credit: Henk Teerink

De wekelijkse rubriek Finishpraat speelt in op actualiteit, combineert verleden met heden en haalt oude herinneringen op; kortom een verhaal voor de echte motorsportfan. In deze editie gaat het over de Salzburgring, het circuit waar vroeger de Oostenrijkse Grand Prix werd verreden.

Sinds 2016 wordt de Grand Prix van Oostenrijk op de Red Bull Ring verreden. Daarvoor werd er in 1996 en 1997 gereden op de A1-Ring, praktisch hetzelfde circuit enkel met een andere naam. De Red Bull Ring staat bekend als een Ducati-circuit mede door de vele lange rechte stukken. Eén rechte stuk – na de eerste bocht – is tegenwoordig ingekort door een chicane. Maar het circuit waar vroeger op geracet werd in Oostenrijk stond ook bekend als extreem snel: de Salzburgring. Het circuit tussen de bergen kende ook vele lange rechte stukken waar ook de vangrail soms wel heel erg dichtbij stond. Naast gevaarlijk op sommige punten (voor een motorcircuit) vonden veel rijders het ook erg gaaf om de supersnelle Salzburgring te racen.







In 1969 werd de Salzburgring geopend en vanaf 1971 werd er een wegrace Grand Prix georganiseerd. Het was tevens de eerste Grand Prix van Oostenrijk uit de wegracegeschiedenis. De Oostenrijkse Grand Prix op de Salzburgring zou vanaf 1971 tot en met 1994 op de kalender staan. Met uitzondering van 1980 en 1992. In 1980 stond de Salzburgring wel op de kalender, maar werd er niet gereden omdat er een pak sneeuw lag. Dat is mogelijk wanneer je in de Alpen in april een Grand Prix wilt organiseren. Ook was er Nederlands succes op de Salzburgring. Tijdens de allereerste Oostenrijkse Grand Prix in 1971 wist Jan de Vries de 50cc race te winnen. Hans Spaan pakte zijn eerste Grand Prix zege in 1989 op de Salzburgring. Drie weken later zou Spaan de 125cc race tijdens de TT Assen winnen. Ook Egbert Streuer en Bernard Schnieders (Zijspannen) stonden op de hoogste trede van het podium op de Salzburgring. Zoals op zoveel historische circuits zijn Giacomo Agostini en Angel Nieto recordhouders qua aantallen overwinningen. Agostini en Nieto wisten beiden zes keer een race op de Salzburgring te winnen.

Salzburgring layout
De layout van de Salzburgring zoals die in de jaren 70 en lang in de jaren 80 werd gebruikt. Eind jaren 80 werd er een chicane na start-finish aan het circuit toegevoegd om de snelheid iets terug te dringen.

Ik heb van de jaren 80 en begin jaren 90 veel races op de Salzburgring bekeken. Wat gelijk opvalt zijn de enorme snelheden die worden behaald en de enorme lange rechte stukken. De rechte stukken zijn niet volledig rechte stukken, want er zitten ook slingers in die vol gas genomen kunnen worden, wat het circuit nog spectaculairder maakt. Later – eind jaren 80 – zou er een chicane na start-finish worden aangebracht om in het eerste deel van het circuit de snelheid er een beetje uit te halen. Maar toen nog steeds was het circuit supersnel. Door de lange rechte stukken waren er geweldige slipstreamgevechten en was er regelmatig strijd tot in de laatste ronde voor de overwinning. De layout van het circuit (zie afbeelding) zegt alles. Het circuit bestaat als het ware uit twee lange rechte stukken aangevuld met een paar lussen. In 1995 ging de Grand Prix van Oostenrijk op de Salzburgring van de kalender, omdat het circuit bestempeld werd als te gevaarlijk. Zoek de beelden van de races uit de jaren 70, 80 of 90 maar via YouTube op en dan zie je ook wel dat het naast een zeer gaaf circuit, soms de vangrails ook wel erg dichtbij staan op zeer snelle delen van het circuit.

Mick Doohan won de laatste 500cc in 1994 op de Salzburgring | Foto credit: Henk Teerink

Er wordt nog steeds geracet op de Salzburgring al is dat tegenwoordig bijna alleen nog maar met auto’s. De layout is praktisch nog hetzelfde zoals we die kenden uit de Grand Prix periode. Af en toe is er nog wel een circuitdag of race voor motoren, maar niet meer op internationaal niveau of voor het wereldkampioenschap zoals dat in de jaren 70, 80 en begin jaren 90 gebeurde.

Tot volgende week,
Asse Klein



Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | Instagram |  Twitter | Threads | YouTube   



       Vrijwillige bijdrage     

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.