Finishpraat: Raceweekend met antwoorden

2080
Start MotoGP Sprint in Indonesië foto© MotoGP
Start MotoGP Sprint in Indonesië | foto© MotoGP

De wekelijkse rubriek Finishpraat speelt in op actualiteit, combineert verleden met heden en haalt oude herinneringen op; kortom een verhaal voor de echte motorsportfan. Een raceweekend waarin meerdere antwoorden kwamen over de afloop van het wereldkampioenschap in de Grand Prix en WorldSBK.

We zitten midden in de fase van het seizoen waarin het steeds meer duidelijk wordt welke kant het op gaat in het wereldkampioenschap van de Grand Prix en WorldSBK klassen. Afgelopen weekend kregen ‘we’ meerdere antwoorden toen de Grand Prix van Indonesië en de WorldSBK ronde in Aragón verreden werd. In de MotoGP was het  – zeker na de laatste races in Misano – de vraag of Enea Bastianini en Marc Márquez zich nog gingen bemoeien met de strijd om de wereldtitel. Aangezien er in korte tijd veel races op het programma staan, zou Bastianini en/of Márquez met een goede reeks nog aansluiting kunnen vinden. Doordat Bastianini crashte en Márquez uitviel tijdens de race in Indonesië is het doek voor beide rijder definitief gevallen. Het is zo goed als onmogelijk om zowel op Martin als Bagnaia nog zoveel punten in te lopen tijdens de komende vijf GP’s. Het verschil tussen Martin en Bagnaia is nu 21 punten. Dat kan echt alle kanten nog op. Het antwoord op wie er MotoGP wereldkampioen wordt, zouden we maar zo pas tijdens de laatste Grand Prix in Valencia kunnen krijgen.







In de Moto2 wordt het ook steeds duidelijker wie de grote favoriet voor de wereldtitel is. Vanwege de zeer wisselende uitslagen was dat lange tijd onduidelijk. Ai Ogura is de meeste constante factor dit jaar, waardoor hij langzaamaan een ruime voorsprong heeft opgebouwd. Zijn grootste concurrent was lange tijd teamgenoot Sergio Garcia, maar de Spanjaard scoort belabberd in de tweede seizoenshelft. In de laatste vijf races scoorde Garcia slechts zes WK-punten en lijkt – zeker gezien zijn slechte vorm – helemaal uitgespeeld te zijn. Het grootste gevaar voor Ogura lijkt nog van Aron Canet te komen. Canet won in Indonesië en eindigde daarvoor twee keer als tweede in Misano. De eindsprint van de Spanjaard lijkt echter te laat te komen, want het verschil met Ogura is 52 punten. Komend weekend kon Ogura in eigen huis op Motegi weer een belangrijke stap zetten richting zijn eerste wereldtitel. Het is lang geleden dat er een Japanner wereldkampioen in een Grand Prix klasse weer. De laatste keer dat dit gebeurde was in 2009, toen Hiroshi Aoyama de meeste punten in de 250cc klasse behaalde.

Voor de Nederlandse fans hebben we helaas ook een antwoord gekregen op de minieme kans die Collin Veijer nog had om Moto3 wereldkampioen te worden. De Staphorster had fouten van David Alonso nodig en moest zelf maximaal scoren tijdens de resterende races in 2024. Het tegenovergestelde gebeurde. Veijer ging onderuit in Indonesië en Alonso won zijn negende race van het seizoen. De Columbiaan staat nu 107 punten voor op Veijer, die momenteel vierde staat in het kampioenschap. Nummer twee Daniel Holgado heeft 97 punten minder dan Alonso. Het is dus enkel nog de vraag wanneer Alonso de Moto3 wereldtitel veiligstelt. Veijer heeft zeker nog iets om voor te strijden, want de tweede plaats in het WK zou ook een fantastisch resultaat zijn. Het verschil tussen Holgado, Ivan Ortolá en Veijer is slechts tien punten. Dat wordt dus nog zeer interessant! Een groot compliment trouwens voor Veijer zijn reactie na afloop, die zijn eigen fout bij de crash volledig toegaf. Daar kunnen veel rijders nog iets van leren. Hoe vaak hoor je wel niet dat rijders wijzen naar externe factoren in plaats van naar zichzelf.

Ook voorafgaand aan de World Superbike ronde op Motorland Aragón stond er nog belangrijke vraag open; gaat het nog echt spannend worden in het wereldkampioenschap? Nicolò Bulega was door de blessure van Toprak Razgatlioglu flink ingelopen. Het verschil was nog slechts 13 punten toen Razgatlioglu zijn rentree maakte na zijn heftige crash op Magny-Cours. Het antwoord op de vraag of het nog echt spannend gaat worden lijkt een ‘nee’ te zijn. Bulega viel in de eerste race uit met een technisch probleem en finishte zondag twee keer achter Razgatlioglu. Het verschil is daardoor ineens weer 39 punten met nog twee raceweekenden te gaan. Gezien de vorm en constante resultaten van de Turkse rijder, lijkt hij in Aragón een cruciale slag te hebben geslagen, wat de eerste wereldtitel voor BMW in de World Superbike zou betekenen. In de World Supersport is het duidelijk geworden dat Adrian Huertas nog steeds veruit de beste papieren voor de wereldtitel heeft. Yari Montalla en Stefano Manzi hebben fouten van Huertas nodig in de resterende vier races. In de World Supersport 300 hebben we ook belangrijke antwoorden gekregen. Voor deze raceklasse staat er na nu nog slechts één raceweekend met twee races op het programma. Het werd in Aragón duidelijk dat Loris Veneman nog alle kans maakt op de wereldtitel. De 18-jarige coureur gaat beginnen met een achterstand van 16 punten op Aldi Mahendra aan de laatste races in Jerez. Gezien dat de World Supersport 300 races praktisch altijd een grote kopgroep opleveren en een onvoorspelbaar verloop hebben, is er nog van alles mogelijk. Voorafgaand aan de races in Aragón had Jeffrey Buis ook nog een kleine kans op de wereldtitel. Buis had wel twee goede uitslagen nodig. Iets wat goed mogelijk was, aangezien de KTM-rijder in het verleden al zo vaak wist te winnen op Aragón. Deze keer slaagde Buis daar met een negende en achtste plaats niet in. Het is daarom zeker dat Buis dit jaar niet voor de derde keer in zijn carrière wereldkampioen gaat worden.

Tot volgende week,
Asse Klein