De wekelijkse rubriek Finishpraat speelt in op actualiteit, combineert verleden met heden en haalt oude herinneringen op; kortom een verhaal voor de echte motorsportfan. In deze editie bespreken we de oudste kampioenen in de MotoGP en 500cc. Als Marc Márquez in 2025 wereldkampioen wordt, dan zal hij in de top vijf van deze lijst terechtkomen.
Het komt niet vaak voor dat een rijder boven de 30 jaar nog wereldkampioen wordt in de koningsklasse van de motorsport. Slechts negen verschillende rijders zijn erin geslaagd om boven hun dertigste nog een titel te behalen in de MotoGP of 500cc. Sommige van hen slaagden er zelfs meermaals in om na hun dertigste wereldkampioen te worden. In 2025 behoort Marc Márquez tot de kanshebbers voor de MotoGP-wereldtitel. Mocht hij slagen, dan voegt hij zich als tiende rijder bij dit selecte gezelschap. Aan het einde van het seizoen zal de Spanjaard 32 jaar zijn, waarmee hij op de vijfde plaats – net voor Geoff Duke – komt in de lijst van oudste wereldkampioenen.
De lijst wordt aangevoerd door Leslie Graham, de allereerste wereldkampioen in de 500cc-klasse. In 1949 werd het Grand Prix-wegracewereldkampioenschap geïntroduceerd. Graham, destijds 37 jaar oud, was al vóór de Tweede Wereldoorlog actief als racer. Tijdens de oorlog trad hij toe tot de Royal Air Force, de Britse luchtmacht. Nadat Graham onder andere met bommenwerpers had gevlogen en voor zijn daden een hoge Britse onderscheiding had gekregen, ging hij na de oorlog verder met racen. Kort voor zijn 38e verjaardag kroonde Graham zich tot de eerste 500cc-wereldkampioen. Nu, 75 jaar later, is hij nog steeds de oudste wereldkampioen in de geschiedenis van de 500cc/MotoGP. Begin jaren ’70 domineerden Giacomo Agostini en Phil Read de 500cc. De rivalen waren tevens teamgenoten bij MV Agusta. Beide rijders waren ruim in de dertig toen zij hun laatste wereldtitel behaalden. Phil Read was 35 jaar oud in 1974 toen hij de allerlaatste wereldtitel voor MV Agusta binnensleepte. Een jaar later versloeg Agostini – inmiddels overgestapt naar Yamaha – zijn oude rivaal. Op 33-jarige leeftijd behaalde Agostini zijn achtste 500cc-wereldtitel en zijn vijftiende in totaal.
Tussen Read en Agostini staat Mick Doohan in de lijst. De Australiër was 33 jaar oud toen hij in 1998 voor de vijfde keer op rij wereldkampioen werd in de 500cc. Andre rijder die als dertiger wereldkampioen werden in de 500cc zijn Geoff Duke, Wayne Rainey, Eddie Lawson en Libero Liberati. In vrijwel elke historische lijst mag Valentino Rossi niet ontbreken. Zijn laatste MotoGP-wereldtitel behaalde de Italiaan op 30-jarige leeftijd in 2009. Rossi is de enige die als dertiger wereldkampioen werd in het huidige MotoGP-tijdperk sinds 2002. In 2015 was Rossi dicht bij zijn tiende wereldtitel in totaal en zijn achtste in de koningsklasse. Destijds was ‘The Doctor’ 36 jaar oud. Bij winst had hij zich achter Graham en voor Read op de tweede plaats in deze lijst genesteld. Zover kwam het niet. Zal het wel zover komen dat Marc Márquez in 2025 toe gaat treden tot deze lijst met 500cc/MotoGP wereldkampioenen boven de 30 jaar? Half november hebben we een antwoord!
Oudste wereldkampioenen in 500cc/MotoGP
1: Leslie Graham – 37 jaar in 1949
2: Phil Read – 35 jaar in 1974
3: Mick Doohan – 33 jaar in 1998
4: Giacomo Agostini – 33 jaar in 1975
5: Geoff Duke – 32 jaar in 1955
6: Wayne Rainey – 31 jaar in 1992
7: Eddie Lawson – 31 jaar in 1989
8: Valentino Rossi – 30 jaar in 2009
9: Libero Liberati – 30 jaar in 1956
Tot volgende week,
Asse Klein
Volg het laatste Racesport.nl nieuws ook via social media:
Facebook | Instagram | X | Threads | YouTube
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:
NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’