De wekelijkse rubriek Finishpraat speelt in op actualiteit, combineert verleden met heden en haalt oude herinneringen op; kortom een verhaal voor de echte motorsportfan. Deze keer gaat over de 2023 MotoGP kalender en andere landen waar in het verleden een Grand Prix is georganiseerd.
Voordat ik het over de nieuwe Grand Prix kalender ga hebben, wil ik eerst nog even iets kwijt over het onvoorspelbare MotoGP kampioenschap 2022. Wat is het spannend zeg! De laatste races zijn zo onvoorspelbaar, waardoor je de ene week denkt dat Fabio Quartararo kampioen wordt en de andere week zet je in op Pecco Bagnaia. Of zijn er nog kapers op de kust? Stel dat we de trend van de laatste drie races doortrekken naar de laatste drie races dan zou Bagnaia kampioen worden, maar dan zou Jack Miller – die nu vijfde staat – nog tweede in het WK worden. Quartararo zou als derde eindigen net voor Enea Bastianini en Aleix Espargaro. Maar op basis van een trend dit MotoGP kampioenschap bepalen is niet reëel, want er gebeuren iedere race wel dingen die iedereen vooraf totaal niet ziet aankomen. Eén ding is zeker; het wordt een geweldige ontknoping van het seizoen 2022!
Tijdens de Grand Prix van Thailand werd de voorlopige 2023 kalender gepresenteerd. Ik vind de huidige (2022) MotoGP kalender van een mooie mix van circuits en locaties hebben. Natuurlijk zijn er veel races in Spanje, maar eigenlijk heeft ieder evenement wel weer zijn eigen charme. De organisatie vond dat ook dat er teveel races in Spanje zijn, want vanaf 2023 is er één race in Spanje – en dus Europa – minder en wordt er volgend jaar niet meer in Aragon gereden. Er zijn nog genoeg gave circuits in Europa op te noemen waar het heel tof zou zijn om een MotoGP Grand Prix te organiseren. Ik had mij wel verheugd op een race in Finland. Maar ondanks dat de KymiRing al meerdere jaren op de kalender stond werd er nooit gereden en lijkt er voorlopig – door de financiële situatie van het circuit – ook niet gereden te gaan worden. Helaas is Tsjechië onlangs van de kalender verdwenen, maar daar hebben we ook een prachtige baan voor teruggekregen: Portimão. Zelfs de Grand Prix in Qatar heeft – ondanks dat er weinig publiek komt – wel zijn eigen charme doordat er in de avond wordt gereden. Vorige week werd bekend dat de Grand Prix van Kazachstan op de kalender komt. Daar zie ik op dit moment nog niet de charme van in. Het lijkt mij geen publiekstrekker en daarnaast is het voor de teams en rijders een flinke extra reis – en kosten – zo midden in het seizoen, want de race op het nieuwe Sokol International Racetrack wordt kort na de TT Assen verreden. Maar goed dat was nog niet alles, want een paar dagen later werd bekend dat er vanaf 2023 ook in India een Grand Prix georganiseerd gaat worden. Gezien de interessante markt met de enorme bevolking kan ik deze keuze goed begrijpen. Als Nederlandse motorsportfan waren we gewend dat zo’n twee-derde van de races in Europa werd verreden. Dat buigt nu langzaam om naar de helft in Europa en de andere helft bestaat uit overzeese races.
Kazachstan en India worden het 30e en 31e land waar een Grand Prix wegrace wordt georganiseerd. In 2022 doet het MotoGP circus 16 landen per jaar aan, waarbij Indonesië dit jaar terugkeerde op de kalender. Dat gaat in 2023 dus naar 18 landen en maar liefst 21 GP’s. Dat betekent dus 42 MotoGP races in 2023: ongekend! Maar Kazachstan en India zijn niet de eerste landen waar je niet zomaar aan zou denken voor een Grand Prix wegrace. We duiken even de geschiedenisboeken in. Dat er vroeger in België, Finland, Zweden, China en Brazilië is geracet dat weten de meesten nog wel. In België denkt iedereen als eerste aan het schitterende Spa Francorchamps, maar er werd in 1980 ook eenmaal op circuit van Zolder gereden. Daar won Randy Mamola zijn allereerste Grand Prix en deze race werd georganiseerd kort nadat Jack Middelburg de TT Assen had gewonnen. Minder bekend is wellicht Kroatië – destijds Joegoslavië – waar eerst op het stratencircuit van Opatija werd gereden en vanaf 1978 t/m 1990 op Rijeka. Dit circuit is ook wel bekend als Grobnik. Daar wordt nog steeds wel geracet – onder andere door de WK Zijspannen – maar de accommodatie is flink verouderd. Ook heeft Hongarije met de Hongaroring heeft een paar jaar op de kalender gestaan. En een land waar veel mensen niet aan zullen denken is de Grand Prix van Zwitserland, daar werd tussen 1949 en 1955 geracet. Later werd het – mede door veel dodelijke ongelukken –verboden om in Zwitserland races te organiseren. Dan blijven er nog een paar landen buiten Europa over, waaronder Zuid-Afrika. Dat is denk ik voor de meesten ook nog wel bekend. Na Kyalami, werd in het MotoGP tijdperk nog op Welkom gereden. Dat was het circuit waar Valentino Rossi zijn allereerste MotoGP race op de Yamaha in 2004 wist te winnen. Ook werd er drie keer – tussen 1977 en 1979 – in Venezuela geracet. Een overzeese Grand Prix was in die tijd al vrij ongebruikelijk en daarom waren veel (privé) rijders – vanwege de hoge kosten – ook niet heel blij met dit “dure” evenement in Zuid-Amerika. Daarnaast was de organisatie ter plekke lang niet zo strak geregeld zoals wij dat in Europa kennen. Maar omdat er in die tijd populaire rijders uit Venezuela kwamen – denk aan Johnny Cecotto en Carlos Lavado – was dat een belangrijke reden om deze race een aantal keer te organiseren. En de laatste die ik nog niet genoemd heb is Canada. Daar werd in 1967 éénmaal een Grand Prix georganiseerd en dat was allesbehalve een succes. Het was de seizoensfinale in het jaar dat Canada honderd jaar onafhankelijk was. Allereerst had de organisatie op eigen initiatief de Grand Prix een week uitgesteld. Daarnaast besloten veel rijders deze lange trip niet te maken, omdat het startgeld niet opwoog tegen de hoge kosten om naar Canada af te reizen. De Canadese Grand Prix op Mosport Park – tegenwoordig Canadian Tire Motorsport Park – was door dit alles al na één jaar weer van de kalender verdwenen. Ik ben benieuwd welke verhalen er over dertig jaar over de Grand Prix van Kazachstan en India verteld kunnen worden.
Tot volgende week,
Asse Klein
Racesport.nl Supporter
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?
Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter