De wekelijkse rubriek Finishpraat speelt in op actualiteit, combineert verleden met heden en haalt oude herinneringen op; kortom een verhaal voor de echte motorsportfan. In deze editie blikt Asse Klein vooruit op de Nederlandse kansen op wereldniveau in 2025.
Vanuit Nederlands oogpunt zijn er genoeg redenen om ons te verheugen op het aankomende Grand Prix en WorldSBK seizoen. In de Grand Prix hebben we door het vertrek van Bo Bendsneyder geen drie maar twee Nederlandse deelnemers in de Grand Prix, beiden uitkomend in de Moto2-klasse. Collin Veijer maakt de overstap naar de Moto2. Het zal daarom even wennen zijn om naar Moto3-races te kijken zonder een Nederlandse kanshebber op een topresultaat. Vanuit Nederlands oogpunt wordt de Moto2 met Veijer en Zonta van den Goorbergh de meeste interessante Grand Prix klasse. De verwachtingen bij Veijer zijn hoog, veroorzaakt door zijn geweldige Moto3-resultaten in 2024. Maar wat is reëel? In het verleden is gebleken dat Moto2-nieuwkomers het vaak lastig hebben in hun eerste jaar. Sommige talenten stonden er al heel snel en andere talenten hebben daar minimaal een jaar voor nodig. En weer andere voormalige Moto3-toppers, slagen helemaal niet in de Moto2. Dat laatste zie ik bij Veijer overigens niet gebeuren.
Ik kijk er als volgt naar. Het resultaat van Veijer in de eerste GP’s maakt niets uit. Of hij nou twintigste, vijftiende of tiende wordt. Deze resultaten zijn enkel een vertrekpunt. Wanneer er na zo’n vijf GP’s langzaamaan een stijgende lijn te zien valt, dan doet hij het goed. De resultaten van Veijer in de laatste vijf GP’s van 2025 bepalen in mijn ogen of hij een goed seizoen heeft gedraaid. Geef hem de tijd, maar ook niet te lang wanneer hij een toekomstig MotoGP-coureur wil zijn. Want bijna alle huidige toppers in de MotoGP hebben destijds binnen één of uiterlijk twee jaar hun kwaliteiten in de Moto2 laten zien. Dit zal Veijer ook moet doen, maar daar heb ik alle vertrouwen in. Van den Goorbergh gaat zijn vierde GP-seizoen in. Hij heeft in de voorgaande jaren een goede snelheid opgebouwd. Dat was al regelmatig te zien in de trainingen en kwalificaties. Ook in de races liet Van den Goorbergh dat soms wel zien, maar vaak niet over een raceafstand. En daar zit zijn grote verbeterpunt. Wanneer Van den Goorbergh zijn tempo over een race kan vasthouden, dan kan hij volgens mij constant strijden voor een top-tien klassering. En constante races rijden zal hoogstwaarschijnlijk essentieel zijn om in 2026 nog steeds een Grand Prix-coureur te zijn.
In de Red Bull Rookies hebben we sinds drie jaar weer een Nederlandse deelnemer. Jurrien van Crugten werd vorig jaar kampioen in de Northern Talent Cup en gaat nu zijn opwachting maken in dé opstapklasse van de Grand Prix. De stap van de Northern Talent Cup naar de Red Bull Rookies is mega groot. Ik durf wel te zeggen, deze stap is groter dan van de Red Bull Rookies naar het wereldkampioenschap Moto3. De voorgaande Nortern Talent Cup kampioenen hebben zich niet kunnen bewijzen in de Red Bull Rookies Cup. Dit betekent niet dat het voor Van Crugten niet mogelijk is, maar wel dat je er met een titel in de Northern Talent Cup er nog zeker niet bent. Hij zal zich in korte tijd moeten aanpassen naar een veel hoger niveau. Ook is het erg belangrijk om naast de Red Bull Rookies op een hoog niveau in ander kampioenschap te racen, want de rijtijd in de Red Bull Rookies alleen is niet voldoende. Gelukkig heeft Van Crugten een plekje gevonden in de European Talent Cup. Het wordt een zware uitdaging in de Red Bull Rookies Cup, waarvoor hij waarschijnlijk minimaal twee jaar nodig heeft. Maar mocht Van Crugten succes hebben, dan laat hij meteen zien over het juiste talent te beschikken en dan behoort een toekomst in de Grand Prix ineens tot de mogelijkheden.
Ik denk dat we in 2025 meer kans hebben op Nederlandse zeges in het WorldSBK-kampioenschap. Sterker nog, het zou mij erg verbazen als we in dit kampioenschap geen één keer het Wilhelmus horen in 2025. Michael van der Mark (WorldSBK), Glenn van Straalen (WorldSSP), Bo Bendsneyder (WorldSSP), Loris Veneman (WorldSSP) en Jeffrey Buis (WorldSSP300) zijn onze Nederlandse troeven. Buis heeft al twee wereldtitels en dertien overwinningen achter zijn naam in de World Supersport 300. Geen enkele andere rijder won vaker in deze klasse. Buis is ook in 2025 één van de kanshebbers voor de wereldtitel en dat tijdens het laatste seizoen van de World Supersport 300 klasse. In de World Supersport hebben we drie Nederlandse troeven. Bendsneyder stond vorig jaar in zijn vierde race al op het podium. Qua talent zie ik Bendsneyder als één van de titelkandidaten van 2025 en ik denk dat hij zeker nog wel een race gaat winnen. Het is alleen afwachten of zijn MV Agusta is opgewassen tegen de Ducati’s en Yamaha’s. En voor Van Straalen is het afwachten of zijn overstap naar Ducati goed uitpakt. Als hij één kan worden met de Ducati, dan kan hij zomaar gaan verrassen. En zeker in Assen, waar Van Straalen altijd super sterk is. Voor Veneman wordt het een leerjaar, want de stap van de World Supersport 300 naar de World Supersport is mega groot. Net als voor Veijer en Van Crugten geldt ook voor Veneman; het maakt niet uit waar je eindigt in de eerste races, maar het gaat om de progressie die hij gedurende het seizoen laat zien. Van der Mark was vorig jaar weer blessurevrij en kwam steeds beter in het ritme. In de tweede helft van de races kwam hij vaak nog iets tekort voor podiumplaatsen. Iets wat volgens de Rotterdammer zelf met zijn ritme te maken had, nadat hij twee jaar bijna alleen maar geblesseerd was geweest. Het ritme is terug, de BMW was vorig jaar (meer dan) goed genoeg, dus ik verwacht Van der Mark zeker vaker op het podium te zien in 2025. En zeker op een natte baan kan hij zomaar één of meerdere races winnen. Het zou in mijn ogen een hele knappe prestatie zijn, als hij zijn zesde plaats in het World Superbike kampioenschap van 2024 kan verbeteren in 2025. Daarnaast hebben we in de WK Zijspannen nog Bennie Streuer, die al jarenlang tot de wereldtop behoort. Ook in de WK Endurance hebben we de afgelopen jaren – met onder andere Wayne Tessels – mooie Nederlandse successen behaald.
De conclusie van mijn lange verhaal; ik kijk er enorm naar uit om de Nederlanders op wereldniveau te gaan volgen in 2025!
Tot volgende week,
Asse Klein
Volg het laatste Racesport.nl nieuws ook via social media:
Facebook | Instagram | X | Threads | YouTube
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:
NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’