Finishpraat: Nederlandse fans mogen trots zijn

433
Collin Veijer | © IntactGP
Collin Veijer | © IntactGP

De wekelijkse rubriek Finishpraat speelt in op actualiteit, combineert verleden met heden en haalt oude herinneringen op; kortom een verhaal voor de echte motorsportfan. Collin Veijer heeft in zijn Moto3-periode Nederlandse motorsporthistorie geschreven.

Natuurlijk hadden we zondag op meer gehoopt. En terecht, aangezien de kwalificaties zo bijzonder waren. Twee Nederlandse rijders veroverden een positie op de eerste startrij in Barcelona. En daar komt nog bij dat Zonta van den Goorbergh en Collin Veijer de enige Nederlandse Grand Prix deelnemers zijn. Een geweldig resultaat voor zo’n klein motorsportland en iets wat eerder dit jaar in Japan ook al gebeurde. De laatste keer daarvoor dat er twee Nederlanders in een Grand Prix vanaf de eerste startrij zijn betrokken moet begin jaren 90 zijn geweest in de tijd van Wilco Zeelenberg, Hans Spaan en Egbert Streuer. Daarna zijn er wel meerdere Nederlanders vanaf de eerste startrij vertrokken, maar volgens mij niet twee tijdens één Grand Prix.







De race van Zonta was helaas snel voorbij. Een nare crash, waar hij gelukkig geen serieuze blessures aan overhield. Collin streed nog voor de tweede plaats in het Moto3-wereldkampioenschap. De Staphorster begon gelijk in WK-punten met Daniel Holgado aan de slotrace van 2024. Zijn laatste Moto3-optreden was misschien wel de minst spectaculaire sinds zijn Grand Prix debuut in 2023, waar hij vanaf het eerste moment een uitstekende indruk maakte. Want hoe blij waren we toen Collin in zijn allereerste Grand Prix (Portugal 2023) meteen WK-punten haalde? Het is snel gegaan. De anonieme tiende plaats – veroorzaakt doordat de afstelling voor de rechte stukken niet goed was – voelde teleurstellend. Deze race moeten we maar snel vergeten en onthouden hoeveel plezier Collin ‘ons’ – Nederlandse motorsportfans – heeft gebracht tijdens zijn eerste twee Grand Prix seizoenen.

In zijn debuutjaar 2023 wist Collin meteen een Grand Prix te winnen, twee pole position te pakken en twee podiumplaatsen te scoren. Daar kwamen in 2024 nog eens negen podiumplaatsen en een overwinning bij. Ook vertrok de 19-jarige coureur in elf van de twintig races vanaf de eerste startrij in 2024. Vorig jaar eindigde hij als zevende in het Moto3-wereldkampioenschap. Daarmee was Collin de eerste Nederlander sinds Wilco Zeelenberg in 1991 die in de top-tien in het eindklassement van een Grand Prix klasse eindigde. Zeelenberg werd toen met zijn Honda vierde in het 250cc-wereldkampioenschap. Daarna eindigden nog wel vaak Nederlanders net buiten de top-tien zoals Jurgen van den Goorbergh, Bo Bendsneyder en ook Zeelenberg zelf. Dit jaar won Collin zijn tweede Grand Prix in Jerez en werd derde in het wereldkampioenschap. De laatste keer dat er een Nederlander op het podium in de eindstand van de Grand Prix (soloklasse) stond was in 1990. Hans Spaan werd na een felle strijd met Loris Capirsossi en Stefan Prein tweede in het 125cc-wereldkampioenschap. Ook een jaar eerder werd Spaan – toen achter Alex Crivillié – vicewereldkampioen. De teller van Nederlandse wereldtitels in Grand Prix soloklassen staat nog steeds op drie. Twee keer door Jan de Vries en één keer door Henk van Kessel, allen in de 50cc. En natuurlijk werden Egbert Streuer en Bernard Schnieders ook drie keer wereldkampioen Zijspannen toen deze raceklasse nog onderdeel was van het Grand Prix paddock.

Maar het is duidelijk dat Collin de afgelopen jaren Nederlandse motorsporthistorie heeft geschreven. Hopelijk kan hij deze trend de komende jaren voortzetten in de Moto2-klasse. Nog nooit won er een Nederlander in de Moto2-klasse. Bo Bendsneyder is de enige die een podiumplaats wist te behalen in de raceklasse die sinds 2010 bestaat. Zeelenberg is de enige Nederlander die een race wist te winnen in de middenklasse van de Grand Prix. Dat gebeurde in 1990 op de Nürburgring. In 2025 hebben we met Collin en Zonta twee Nederlandse troeven die op jacht kunnen naar Nederlands succes. Komende donderdag zit Collin voor het eerst op de Moto2-motor van Red Bull KTM Ajo in Jerez; leuk en interessant!

Ook David Alonso schreef geschiedenis in 2024, maar dan op wereldniveau. De Columbiaan won 14 races in één seizoen en dat is nog nooit eerder – in welke klasse dan ook – gebeurt. En Jorge Martin schreef op zijn manier ook geschiedenis, door de eerste rijder van een Independent-team te worden die MotoGP-wereldkampioen werd. Maar de knop moet snel om, want vandaag (dinsdag 19 november) begint het seizoen 2025 al tijdens de MotoGP-test in Barcelona. Martin neemt zijn nummer 1 als wereldkampioen mee naar Aprilia. De laatste rijder die als MotoGP-wereldkampioen verhuisde naar een andere fabrikant was Valentino Rossi. Dat gebeurde toen de Italiaan na het seizoen 2003 de overstap van Honda naar Yamaha maakte. Naast Martin zijn er veel meer wisselingen, dus zeer interessant om de test vandaag in de gaten te houden. Als je nog afvraagt hoe? Dat is niet zo moeilijk. De socials en website van Racesport.nl is een mooi vertrekpunt aangezien Evert Slager en Guido Fenneman vanaf het circuit verslag gaan uitbrengen.

Tot volgende week,
Asse Klein



Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | InstagramX | Threads | YouTube   



       Vrijwillige bijdrage     

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.