Finishpraat: MotoGP verdelen in twee kampioenschappen?

4919
Jorge Martin | foto© MotoGP.com
Jorge Martin was alle dagen snel tijdens de Sepang-test | foto© MotoGP.com

De wekelijkse rubriek Finishpraat speelt in op actualiteit, combineert verleden met heden en haalt oude herinneringen op; kortom een verhaal voor de echte motorsportfan. In deze editie een analyse na de MotoGP test in Maleisië.

Natuurlijk is het volgende niet serieus bedoeld en mag met een klein korreltje zou genomen worden, maar na de MotoGP test in Sepang zou je kunnen overwegen om de MotoGP in twee kampioenschappen te verdelen. Reden; de overmacht van Ducati. In het verleden kende de MotoGP ook de “Open klasse”, waar praktisch alle teams en fabrikanten behalve het oppermachtige Honda en Yamaha fabrieksteam aan deelnamen. Bij de World Superbike mag de beste “niet fabrieksrijder” ook mee naar het parc fermé en wordt er een apart klassement voor opgemaakt. Bij de MotoGP komt het misschien nog wel zover dat in het parc ferme een extra plekje gereserveerd moet worden – naast de podiumplekken – voor de beste “niet Ducati-rijder”. Ik hoop zelf niet dat het zover komt, maar het lijkt er sterk op dat de MotoGP titelstrijd 2024 – net als in 2023 – weer zal gaan tussen een aantal Ducati-coureurs. Wellicht is het dan fair voor de overige rijders om dan ook een klassement op te maken voor de beste “niet Ducati-rijder”.




Natuurlijk was nog maar testen in Maleisië en het gaat zeker niet alleen om een snelle rondetijd draaien, maar het geeft wel een eerste beeld van de onderlinge verhoudingen. Voor mijn gevoel kunnen we spreken van drie grote kandidaten voor de wereldtitel. En dit zijn allemaal Ducati-rijders. Wat mij ook opviel is dat de Ducati GP24 gelijk zeer snel was tijdens de eerste test, wat bij de vorige Ducati-edities in het verleden soms wat langer duurde voordat ze op stoom waren. Nog een extra teken dat Ducati alles weer uitstekend op orde lijkt te hebben. Jorge Martin was iedere testdag razendsnel. Dat in combinatie met zijn sterke tweede seizoenshelft van vorig jaar maakt de Spanjaard een absolute titelkandidaat. Dan is er natuurlijk Pecco Bagnaia. Tijdens de eerste dagen van de test stond Bagnaia er nog niet heel goed voor, maar zoals zo vaak piekte de tweevoudig MotoGP wereldkampioen op het juiste moment. Bagnaia sloot de test met de snelste tijd af. En de derde rijder is in mijn ogen Marc Marquez. Zijn ongekende talent in combinatie met zijn snelheid die hij al tijdens deze test liet test, heb ik het idee dat Marc Marquez vanaf de eerste race er direct bij zit.

Ook zijn er nog drie Ducati-rijders die – in mijn ogen – absolute outsiders zijn voor een topklassering in het kampioenschap: Enea Bastianini, Alex Marquez en Fabio Di Giannantonio. Ik denk dat deze drie rijders allemaal races gaan winnen in 2024. Echter twijfel ik er bij hen sterk aan of ze constant genoeg zijn om mee te kunnen doen voor de wereldtitel. Maar wie weet heb ik compleet ongelijk. Marco Bezzecchi noem ik opvallend genoeg nog niet. De Italiaan voelt zich nog niet thuis op de Ducati GP23, nadat zijn slot van het vorige seizoen ook al minder indrukwekkend was. Bezzecchi zal gezien zijn talent vast terugkomen, maar ik verwacht dat hij zeker een lastige openingsfase van het seizoen zal kennen. De achtste Ducati-rijder is Franco Morbidelli. De Italiaan stond al iets op achterstand door zijn lastige voorgaande jaren en de huidige blessure zorgt ervoor dat zijn achterstand nog groter is geworden. In de “Ducati-competitie” verwacht ik dan ook het minst van hem.

Hebben de andere fabrikanten dan geen stappen gemaakt? Zeker wel! Zowel KTM, Aprilia, Yamaha als Honda hebben zich op het eerste oog allemaal verbeterd. Al lijkt bij Aprilia voorlopig Aleix Espargaro echt hard te kunnen gaan. Honda lijkt ook een serieuze stap te hebben gemaakt. Niet alleen op de baan, maar ook met de mensen achter de schermen en hun mentaliteit om te durven veranderen. Ondanks deze progressie lijkt het nog steeds lastig voor alle fabrikanten om Ducati te verslaan. Natuurlijk is het zeer waarschijnlijk dat KTM, Aprilia en misschien zelfs Yamaha en Honda voor dagzeges kunnen gaan, maar over een heel seizoen Ducati kloppen is een ander verhaal. Je kan bijna met zekerheid zeggen dat Ducati op ieder circuit er zal staan. Dat is met de andere fabrikanten nog maar de vraag. Wie zijn dan de kanshebbers om de beste “niet Ducati-rijder” te worden? Vorig jaar ging deze “titel” naar Brad Binder. De Zuid-Afrikaan is een goede kanshebber om deze titel in 2024 te prolongeren. Pedro Acosta zou maar zo een serieuze tegenstander kunnen worden. Wat reed de MotoGP nieuwkomer een indrukwekkende test op Sepang! Verder oogt Aleix Espargaro sterk en is bekend dat Fabio Quartararo in races altijd naar voren komt. Quartararo maakt op basis van zijn ongekende talent altijd kans om de beste “niet Ducati-rijder” te worden. En wie weet kan Honda zich ook in deze strijd mengen? Op het eerste oog lijken Joan Mir en wellicht Johann Zarco (door zijn constante factor) de beste Honda-troeven. Mijn eerste gevoel zegt dat we iets minder van Luca Marini en zeker van Takaaki Nakagami hoeven te verwachten, maar misschien zit ik er wel helemaal naast. Hoe dan ook; het moet frustrerend zijn voor de “niet Ducati-fabrikanten” dat ze na een periode keihard werken voorlopig toch nog moeten constateren dat de achterstand met Ducati nog steeds duidelijk zichtbaar is.

Het is ontzettend knap van Ducati dat zij zo oppermachtig zijn geworden. De bal ligt bij de andere fabrikanten, zij moeten in de achtervolging. En we mogen Ducati ook zeer dankbaar zijn. Dit vanwege het feit dat zij acht rijders met relatief gelijkwaardig materiaal (GP23 en GP24 motoren) en zonder stalorders de baan op laten gaan. Alle coureurs zijn potentiële winnaars, waarbij er een aantal uitschieters zijn. Stel je nou eens voor dat er maar twee Ducati’s aan de start zouden staan waarbij de twee rijders ook nog flink zouden verschillen qua niveau. Dan krijg je hetzelfde als vorig jaar in de Formule 1 waarbij Red Bull oppermachtig is en Sergio Perez niet kan tippen aan het niveau van Max Verstappen. Gelukkig is deze situatie in de MotoGP niet aanwezig. Want ondanks dat ik denk dat we veel Ducati-zeges in 2024 gaan krijgen, denk ik ook dat het zeer spannend en interessant seizoen gaat worden!

Tot volgende week,
Asse Klein



Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | InstagramX | Threads | YouTube   



       Vrijwillige bijdrage     

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.