De wekelijkse rubriek Finishpraat speelt in op actualiteit, combineert verleden met heden en haalt oude herinneringen op; kortom een verhaal voor de echte motorsportfan. In deze Finishpraat het ‘eindrapport’ van de MotoGP coureurs in 2023.
Het MotoGP seizoen 2023 is voorbij. Tijd om de eindbalans op te maken. Het blijft altijd lastig om een cijfer toe te kennen, maar we gaan het in deze Finishpraat toch proberen. Hoe zou jij de MotoGP rijders van 2023 beoordelen?
Francesco Bagnaia: 9
Het doel om de MotoGP wereldtitel te prolongeren is behaald. En dat is veruit het belangrijkste. Bagnaia was niet foutloos, maar dat was hij in 2022 ook niet. In de hoofdraces waarin hij niet crashte was de Italiaan altijd mega sterk en stond hij altijd op het podium. Ook in duels is Bagnaia met zijn late remtechniek zeer sterk.
Jorge Martin: 9
Maakte een grote stap voorwaarts ten opzichte van 2022. Er werd al verwacht dat Martin het goed zou doen in de Sprint en dat maakte hij met negen zeges volledig waar. De Spanjaard was de sterkste in de tweede seizoenshelft, maar kwam net te kort voor de wereldtitel. Hoe vaak zou Martin nog teruggedacht hebben aan die crash in Indonesië?
Marco Bezzecchi: 8,5
Was misschien wel de grootste verrassing van 2023. Bezzecchi won drie keer een Grand Prix race en één keer een Sprint in Assen. En dat in pas zijn tweede MotoGP seizoen! Bezzecchi moet nog iets constanter worden en beter presteren in de Sprint om voor de wereldtitel te kunnen gaan. Een mooie uitdaging voor de publiekslieveling in 2024.
Brad Binder: 8
Veruit de beste niet Ducati-coureur in 2023. Brad Binder zijn zege in de Sprint – startend vanaf P15 – in Argentinië was indrukwekkend. De KTM-coureur won geen Grand Prix, maar wel meerdere Sprint races. Binder reed zijn beste en meest constante MotoGP seizoen tot nu toe, maar moet meer gaan winnen om een titelkandidaat te zijn.
Johann Zarco: 7
Eindelijk pakte hij zijn lang verwachte eerste MotoGP zege. Op Phillip Island was het raak. Zarco reed verder een vrij anoniem seizoen, maar eindigde wel als vijfde in de eindstand. De Fransman kwam in de hoofdraces vaak naar voren, wat hem zes podiumplaatsen opleverde.
Aleix Espargaro: 7
Na zijn indrukwekkende seizoen 2022 waren er twijfels of hij dit kunstje nog eens zou kunnen herhalen. Aleix Espargaro was overall wel iets minder, maar pakte wel twee Grand Prix zeges in 2023. Een score wat velen nooit van hem hadden verwacht en hij eindigde opnieuw als beste Aprilia-coureur in de eindstand.
Maverick Viñales: 6,5
Hij scoorde twee punten minder dan zijn teamgenoot Aleix Espargaro. Viñales reed regelmatig aan de leiding in de race, maar slaagde er niet in om het af te maken. De Spanjaard wacht dan nog op zijn eerste overwinning in dienst van Aprilia. Dit zorgde ervoor dat hij van mij geen 7, maar een 6,5 kreeg.
Luca Marini: 7
Gewoon een goed seizoen met meerdere podiumplaatsen. Marini komt ieder jaar verder naar voren in de MotoGP al moest hij afgelopen jaar wel zijn meerdere herkennen in zijn teamgenoot Bezzecchi. Of Marini volgend jaar zijn prestaties kan verbeteren is maar de vraag, aangezien hij een gewaagde overstap naar Repsol Honda maakt.
Alex Marquez: 7
Bewees hoe groot momenteel het verschil tussen Honda en Ducati is. Met zijn Gresini Ducati won hij twee Sprint races en streed vaak voor in het veld. Was af en toe ook nog wat onstuimig. Wanneer hij geen blessure had gehad en minder was gecrasht, had Alex Marquez maar zo in de top-vijf van het kampioenschap kunnen eindigen.
Fabio Quartararo: 6,5
Erg lastig om hem te beoordelen. Op basis van een tiende plaats in het WK zou je de MotoGP kampioen van 2021 geen 6,5 geven. Maar de wijze waarmee hij zijn Yamaha praktisch iedere hoofdrace naar voren wist te sturen verdiend respect. Met de juiste motor is en blijft Quartararo een absolute kampioenskandidaat.
Jack Miller: 5
Er werd meer van hem verwacht. Miller begon erg sterk bij KTM en leek een goede concurrent voor zijn teamgenoot Brad Binder te zijn. Echter kon Miller dit niet vasthouden en was het verschil met zijn teamgenoot gedurende het seizoen simpelweg te groot. De Australiër moet beter gaan presteren om ook na 2024 nog een KTM-fabriekscoureur te zijn.
Fabio Di Giannantonio: 6,5
Een seizoen met twee gezichten. Toen Gresini Racing na de zomerstop besloot om Di Giannantonio aan de kant te zetten vond iedereen dat volkomen logisch. In het laatste deel ontpopte de Italiaan zich tot een topcoureur inclusief een geweldige zege in Qatar. Di Giannantonio liet zien in de MotoGP thuis te horen wat hem het vrijgekomen plekje bij het VR46 team voor 2024 opleverde.
Franco Morbidelli; 5
Een anoniem seizoen en deed het minder dan zijn teamgenoot Quartararo. Scoorde wel constant in de hoofdraces, maar wel constant te weinig punten. Soms vergeten we bijna dat Morbidelli in 2020 nog vicewereldkampioen in de MotoGP was. Ondanks zijn mindere seizoen kreeg Morbidelli wel ‘promotie’, aangezien hij volgend jaar de kans krijgt op een 2024-Ducati van Pramac Ducati. Een mooie (laatste?) kans voor Morbidelli.
Marc Marquez: 6
Een seizoen zonder zege voor Marc Marquez kan eigenlijk geen voldoende zijn. Toch krijgt hij gezien de omstandigheden een 6. De Spanjaard liet dingen zien waar geen enkele andere Honda-coureur bij in de buurt kwam. Volgend jaar gaat het ware potentieel van Marc Marquez na al zijn blessures zichtbaar worden. Kan hij met een Ducati weer aan zijn resultaten voor 2020 komen?
Enea Bastianini: 5
Wel een Grand Prix zege, maar verder was het een seizoen om snel te vergeten. Bastianini was lang niet fit, maar kwam later in het jaar meestal ook niet in de buurt van het hoge niveau dat hij een jaar eerder liet zien. Moet in 2024 gaan presteren om het felbegeerde Ducati-fabriekszitje te behouden.
Miguel Oliveira: 5
Zonder enige twijfel de pechvogel van 2023. Wat was Oliveira vaak bij crash betrokken waar hij ook regelmatig niets aan kon doen. Was aan het begin van het jaar snel met de RNF Aprilia, maar dat werd later in het jaar minder en minder. De Portugees is absoluut snel. Resetten en in 2024 opnieuw proberen
Augusto Fernandez: 6,5
Deed het boven verwachting en maakte het de KTM-leiding onbedoeld erg lastig. Vooraf hadden velen verwacht dat Augusto Fernandez na één jaar het veld zou moeten ruimen voor Pedro Acosta. Maar door zijn goede en constante optredens kon KTM niet anders doen dan zijn contract verlengen.
Takaaki Nakagami: 4
Het blijft jaar op jaar toch wel enigszins bijzonder dat zijn contract telkens maar wordt verlengd. Ai Ogura leek zijn opvolger te worden, maar Nakagami mag – na opnieuw een teleurstellend seizoen – nog een jaar blijven. Nakagami finishte slechts drie keer in de top-tien in 2023. Natuurlijk hielp zijn Honda niet mee.
Alex Rins: 6
Als je een race op deze Honda kan winnen verdien je al geen onvoldoende. Verder was het vanwege zijn zware blessure (opgelopen tijdens de zesde GP in Mugello) een verloren seizoen. Was voor zijn blessure wel duidelijk beter dan merkgenoten Mir en Nakagami. Erg benieuwd wat een fitte Rins op een Yamaha kan laten zien. In Texas kan je hem in ieder geval voorin verwachten.
Raul Fernandez: 5
Het megatalent wat hij in de Moto2 was, is er nog niet uitgekomen. Wel liet Raul Fernandez gedurende zijn tweede MotoGP seizoen een stijgende lijn zien. Zijn vijfde plaats tijdens de laatste Grand Prix in Valencia kan wellicht een signaal zijn dat we volgend jaar meer van hem gaan zien.
Joan Mir: 3
Tot nu toe is zijn loopbaan bij Repsol Honda één grote teleurstelling. Mir stond bekend als een zadelvaste rijder, maar daar bleef afgelopen jaar niets van over. De 2020 MotoGP kampioen crashte ontzettend vaak in de race en scoorde slechts tijdens vijf GP’s WK-punten.
Pol Espargaro: 4,5
Had natuurlijk heel wat anders verwacht van zijn terugkeer naar KTM. Was net als Oliveira een pechvogel in 2023. Een zware crash tijdens de eerste Grand Prix in Portimão hield hem een half seizoen langs de kant en zorgde er indirect ook voor dat hij zijn MotoGP-zitje voor 2024 kwijtraakte.
Tot volgende week,
Asse Klein
Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen
Facebook | Instagram | X | Threads | YouTube
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:
NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’
Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.