Finishpraat: Joey den Besten

10850
Joey den Besten | Foto credit: Henk Teerink
Joey den Besten | Foto credit: Henk Teerink

De wekelijkse rubriek Finishpraat speelt in op actualiteit, combineert verleden met heden en haalt oude herinneringen op; kortom een verhaal voor de echte motorsportfan. Helaas gaat deze editie over de keerzijde van onze prachtige sport. Joey den Besten kwam afgelopen weekend om het leven na een zeer tragisch ongeval voorafgaand aan de tweede IRRC Superbike race in Imatra. De road racer uit Borculo is slechts 30 jaar geworden.

Alle motorsportfans zullen afgelopen zondag geschrokken zijn van het bericht van het overlijden van Joey den Besten. Iedereen die wel eens een IRRC-evenement heeft bezocht of vroeger wel eens bij het ONK kwam, kende de naam Joey den Besten. Rond 2014 maakte Joey als lokale rijder van Performance Racing Achterhoek de overstap naar het International Road Race Championship, afgekort IRRC. Joey bleek als persoon en rijder perfect in dit paddock te passen. Het IRRC paddock is niet te vergeleken met de MotoGP, WorldSBK en zelfs niet met het IDM. Aangezien er wordt gereden op stratencircuits zijn er geen pitboxen en dient een weiland vaak als rennerskwartier. Er wordt in het IRRC nog ‘ouderwets’ gesleuteld in tenten op het gras. Ook door de toppers in dit kampioenschap. En Joey was zo’n topper in het IRRC. Wanneer je bij een IRRC evenement bent voelt alles laagdrempelig en dat maakt de sfeer anders dan bij andere motorsportevenementen. Joey zijn karakter sloot hier naadloos op aan. Het was voor Joey een bewuste keuze om te kiezen voor een carrière – en zoals hij zelf zal zeggen een uit de hand gelopen hobby – in het road racen.




Rond 2014 – toen Joey begon in het road racen – heb ik hem leren kennen. Vanaf het eerste moment was hij een kampioenskandidaat in het IRRC Supersport. In 2014 en 2017 werd de coureur uit Borculo kampioen. In 2015 en 2016 werd Joey achter de Tsjech Marek Cerveny tweede in het kampioenschap. Om vier jaar op rij in de top van een internationaal road race kampioenschap te eindigen moet je heel goed weten waar je mee bezig bent. In de keren dat ik Joey mocht interviewen kon ik ook merken dat hij heel goed wist waar hij mee bezig was. Joey wist heel goed wat hij wilde en wat hij niet wilde. Ook wist hij goed dat er risico’s verbonden waren aan het racen op stratencircuits. Joey was geen wildebras op de baan. Door zich goed voor te bereiden wist hij de risico’s te beperken. En wanneer je tien jaar lang in de top van het IRRC kampioenschap wilt meedraaien weet je heel goed waar je mee bezig bent. Joey is gedurende de jaren uitgegroeid tot een absolute topper in het IRRC paddock en een rijder met enorm veel road race ervaring.

Joey den Besten | Foto credit: Henk Teerink
Joey den Besten | Foto credit: Henk Teerink

Hengelo GLD, Imatra, Horice, Chimay en Frohburg zijn klassiekers op de IRRC kalander. Stuk voor stuk evenementen met een unieke sfeer. Voor Joey afkomstig uit Borculo was Hengelo GLD dan ook een echte thuisrace, waar hij in het verleden een groot aantal IRRC Supersport races wist te winnen. Wanneer ik aan Joey denk komt bij mij als eerste een interview dat ik met hem had in Chimay naar boven. In het Belgische Chimay is de sfeer ook bijzonder en zeer gezellig. Het is een streek van het bier en dat is om de baan heen goed te merken. Ik had met Joey afgesproken om hem na de races te interviewen. Hij had een goed resultaat behaald, want de sfeer in de tent van Performance Racing Achterhoek zat er goed in. Joey kende ik als een spontane en goede gast. Toen ik de tent in kwam lopen zei Joey meteen: ‘biertje?’. Aangezien de races voorbij waren dacht ik ook ‘waarom niet?’. Terwijl we samen een pilsje dronken aan een picknicktafel hadden we een mooi gesprek over road racen, zijn passie voor het IRRC en de unieke sfeer van het paddock waar hij zich zo goed thuis voelde. Joey ging vol voor de sport, maar genoot ook van de sfeer. Een sfeer waarin rijders en teams elkaar wat gunnen en avonds elkaar nog gezellig opzoeken in de paddock. Die sfeer tijdens dat interview in combinatie met de passie en vastberadenheid van Joey is de manier hoe ik hem graag wil blijven herinneren.

In mei jongstleden nam Joey nog deel aan een internationale race in Horice ter voorbereiding op de IRRC-ronde later dit jaar. Het Tsjechische stratencircuit is op zijn zachtst gezegd bijzonder te noemen. De baan loopt dwars door een dorp en de bossen. Natuurlijk gevaarlijk, maar de rijders weten wat ze doen. De evenementen in Horice worden altijd mega goed bezocht. De IRRC-rijders zijn daar helden. Het is dan ook veelzeggend dat op de lokale poster ter aankondiging van de IRRC-races in Horice van 2023 een actiefoto van Joey staat. De organisatie had ook voor een lokale rijder kunnen kiezen, maar koos voor een foto van de Nederlander. Dat geeft maar weer eens de status van Joey in het IRRC aan. Maar het woord status past niet echt bij het IRRC, want in dit paddock geldt: doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg. Tijdens de internationale races in Horice van afgelopen mei werd de race gestaakt na een halve ronde vanwege een enorme crash. Joey reed op dat moment aan de leiding. In zijn vlog – die hij regelmatig publiceerde – vertelde hij na afloop van de race: “Het is gevaarlijk, uiteindelijk blijft het belangrijkste dat we allemaal gezond en veilig weer naar huis kunnen.” Het is heel tragisch dat ruim een maand later Joey diegene is die niet meer thuiskomt.

In het IRRC Supersport is hij een meervoudig kampioen. Rond 2019 maakte hij – na even gestopt te zijn geweest – een comeback in het IRRC Superbike voor een Duits team. Ook in deze klasse pakte Joey podiumplaatsen en behoorde hij constant tot de top-acht van het veld. In 2021 leverde hem dit een derde plek in de eindstand op. Joey racete jarenlang met enorme snelheden over de stratencircuits en scoorde veel mooie resultaten. Het ongeval van afgelopen weekend is zeer tragisch en al helemaal de manier waarop. Het was niet tijdens een race op volle snelheid, maar het ongeluk gebeurde in de verkenningsronde. De baan was nat en dat zorgde voor aquaplaning. Joey crashte en was op het verkeerde moment op de verkeerde plek op de baan. Kortom enorm veel pech, maar het resultaat wordt er helaas niet anders van. Het is zeer triest. Ik wil bij deze zijn familie, vrienden, het Motorradtechnik Geenen team en het hele IRRC paddock heel veel sterkte toewensen bij het verlies van een groot IRRC kampioen. Rust zacht Joey.

Asse Klein



Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | InstagramX | Threads | YouTube   



       Vrijwillige bijdrage     

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.