De wekelijkse rubriek Finishpraat speelt in op actualiteit, combineert verleden met heden en haalt oude herinneringen op; kortom een verhaal voor de echte motorsportfan. In deze editie gaat het over het Ducati, want alle signalen staan op ‘rood’ voor een historische dubbele wereldtitel.
Al jaren wordt er geroepen dat Ducati de beste motor in zowel de MotoGP als WK Superbike heeft. Maar tot een rijderstitel kwam het maar niet. In de MotoGP zat er altijd wel een natuurtalent als Marc Marquez, Valentino Rossi, Jorge Lorenzo, Fabio Quartararo, Casey Stoner (met Honda) of Joan Mir in de weg. Datzelfde gold in de WK Superbike voor rijders als Jonathan Rea, Toprak Razgatlioglu, Ben Spies, Tom Sykes, Sylvain Guintoli en Max Biaggi. Maar dit jaar staan alle signalen op ‘ROOD’, want Ducati is op weg naar een historisch dubbelwereldkampioenschap!
De druk stond er afgelopen weekend goed op bij Pecco Bagnaia. Als je dan onder deze spanning de race in Maleisië zo weet te winnen, dan kan je daar alleen maar respect voor hebben. Ook heb ik veel respect voor Fabio Quartararo, want wat reed hij een geweldige race! Het was als het ware 3 (Ducati’s) tegen 1 (Yamaha) vooraan. Een ‘oneerlijke’ strijd, maar in de slotfase kwam Quartararo nog dichtbij. De Franse regerend wereldkampioen – want dat is hij nog steeds – kwam net tekort om een aanval te plaatsen bij Bagnaia en Enea Bastianini. Quartararo heeft het kampioenschap niet op Sepang verloren, dat heeft hij in de voorgaande races gedaan. De comeback van Bagnaia is indrukwekkend, want na de Sachsenring (half juni) stond 91 punten (!) achter op Quartararo. De TT Assen zorgde – als zo vaak – voor een ommekeer in het kampioenschap.
Bagnaia gaat met een voorsprong van 23 punten naar de slotronde in Valencia. Dat betekent dat Quartararo moet winnen om nog enige kans te maken op de titel, terwijl Bagnaia veertiende mag worden. Met nog zeven sterke Ducati’s in het veld gaat dit natuurlijk nooit gebeuren. Nee Bagnaia is wordt MotoGP kampioen 2022 en gezien zijn snelheid dit jaar is dat ook terecht. Wel heeft hij het ‘geluk’ gehad dat zijn vele crashes hem niet het kampioenschap hebben gekost. Ook in het WK Superbike zorgde Alvaro Bautista voor een belangrijke slag voor Ducati. In Argentinië liep de Spanjaard nog veel verder uit in het kampioenschap. De Ducati-coureur heeft met nog twee evenementen te gaan 82 punten voorsprong op zijn naaste belager Toprak Razgatlioglu. Nee, ook dit gaat niet meer fout voor de fabriek uit Bologna.
Wanneer Bagnaia en Bautista kampioen worden is dit een uniek moment voor Ducati, want nog nooit eerder behaalde de Italiaanse fabrikant beide wereldtitels in één seizoen. In de MotoGP zijn we ondertussen eraan gewend dat Ducati de constructeurstitel in de wacht sleept. Dat is ook niet zo gek met zoveel sterke motoren in het veld. Maar de rijderstitel behaalde Ducati nog maar één keer. Daar slaagde een fenomenale Casey Stoner in 2007 in. In dat jaar pakte James Toseland voor Ten Kate Racing de enige wereldtitel in het WK Superbike. Het team uit Nieuwleusen is trouwens met Dominique Aegerter wel hard op weg naar hun twaalfde (!) wereldtitel in totaal. De laatste Ducati titel in het WK Superbike is iets minder lang geleden. In 2008 was Troy Bayliss het sterkst in het WK Superbike en drie jaar later (2011) behaalde Carlos Checa de laatste wereldtitel voor het Italiaanse merk. Checa slaagde hier door Marco Melandri en Max Biaggi achter zich te houden. Het is dus meer dan een decennium geleden dat Ducati weer echt kon juichen. En juichen dat kunnen zij dit jaar volop, want ze gaan regelrecht op een historische dubbele wereldtitel af. Maar goed racen blijft racen en niks is beslist tot de finishvlag is gevallen, vraag dat maar aan Ai Ogura en Augusto Fernandez in de Moto2..
Tot volgende week,
Asse Klein
Racesport.nl Supporter
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?
Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter