Finishpraat: Grand Prix van Tsjechië en Hongarije

981
Balaton Park Circuit | foto© WorldSBK

De wekelijkse rubriek Finishpraat speelt in op actualiteit, combineert verleden met heden en haalt oude herinneringen op; kortom een verhaal voor de echte motorsportfan. In deze editie gaat over de Grand Prix van Tsjechië en Hongarije, die in 2025 weer op de kalender staan.

De Grand Prix-kalender van 2025 bestaat uit 22 evenementen. Twee Europese landen keren terug op de kalender: Tsjechië en Hongarije. Voor Hongarije is het al heel lang geleden, maar voor Tsjechië niet zo lang. In 2020 werd er voor het laatst gereden op het circuit van Brno. Weten jullie de uitslag nog? Het was een knotsgekke race, waarin de bandenkeuze en het bandenmanagement cruciaal bleken. Compleet uit het niets won Brad Binder, op dat moment pas bezig aan zijn derde race in de MotoGP. Binder won voor Franco Morbidelli en Johann Zarco. Stel dat dit ook de uitslag in 2025 wordt, dan hebben we in ieder geval een bijzondere race gezien. 😉




Ik denk dat alle motorsportfans blij zijn met de terugkeer van Brno op de Grand Prix-kalender. Het circuit ligt prachtig in de heuvels en heeft een geweldige lay-out. Wel was het hier en daar flink verouderd, zoals de ‘hoofdtribune’ – wat je dat nauwelijks kon noemen – en het pitgebouw. Ook het asfalt was niet meer van deze tijd, maar de locatie had wél enorm veel sfeer. In 2023 kreeg het Brno-circuit een nieuwe eigenaar, die het circuit wil moderniseren. Zo zal er een nieuwe asfaltlaag liggen wanneer de MotoGP-mannen er in actie komen. Dat wordt dit voorjaar gerealiseerd. De komende jaren kunnen we blijven genieten van de Grand Prix op Brno, aangezien er een contract t/m 2029 is afgesloten.

Dit jaar is het exact 60 jaar geleden dat het Grand Prix-circus voor het eerst neerstreek in Brno. Het circuit behoort tot de oudste op de kalender, al kan het natuurlijk niet tippen aan de historie van het TT Circuit Assen. Van 1965 tot en met 1982 werd er in Brno gereden op een lang stratencircuit – een gevaarlijk parcours langs huizen en door bossen. Zoals vaker in die tijd stonden er strobalen langs de kant van de weg om het geheel voor het oog nog enigszins veilig te maken. Vanaf eind jaren ’70 kwam de 500cc er al niet meer in actie, omdat het voor deze snelle motoren simpelweg te gevaarlijk was geworden. Toch was de Grand Prix van Tsjecho-Slowakije enorm populair: jarenlang was het de best bezochte Grand Prix. Net als de Sachsenring – waar tot begin jaren ’70 werd gereden – bood Brno voor de inwoners van de DDR en Tsjecho-Slowakije de enige kans om een Grand Prix van dichtbij mee te maken. Na 1982 werd er een aantal jaar niet geracet in Brno, totdat in 1987 het permanente – en huidige – circuit werd geopend. Vanaf dat moment stond deze race, met uitzondering van 1992, elk jaar op de Grand Prix-kalender tot en met het coronajaar 2020.

Het Balaton Park Circuit in Hongarije is een compleet nieuwe locatie. Het circuit ligt er al, maar er moet nog wel werk worden verzet om alles rondom het circuit op tijd klaar te krijgen voor de Grand Prix van Hongarije in 2025. Balaton Park ligt op zo’n 100 kilometer van de hoofdstad Boedapest. De lay-out ziet er veelbelovend uit: een aantal rechte stukken worden afgewisseld met mooie bochtencombinaties. Erg benieuwd hoe dit er in de praktijk uit zal zien! Toch is de Grand Prix van Hongarije niet helemaal nieuw in het wereldkampioenschap wegrace. Er werd twee keer eerder op de Hungaroring gereden: in 1990 en 1992. De laatste winnaar in de 500cc was Eddie Lawson met Cagiva; zijn laatste zege als viervoudig wereldkampioen én de eerste Grand Prix-overwinning van het Italiaanse merk. In 1990 behaalde Mick Doohan in Hongarije zijn allereerste Grand Prix-zege. Er zouden er daarna nog 53 volgen.

De Grand Prix op Balaton Park staat gepland van 22 tot en met 24 augustus, een week na de Grand Prix van Oostenrijk op de Red Bull Ring. In Brno wordt al eerder gereden: de Grand Prix van Tsjechië is de laatste race voor de zomerstop en vindt plaats van 18 tot en met 20 juli, een week na de Grand Prix van Duitsland op de Sachsenring.

Tot volgende week,
Asse Klein



Volg het laatste Racesport.nl nieuws ook via social media:

Facebook | InstagramX Threads YouTube   



   Vrijwillige bijdrage   

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’