De wekelijkse rubriek Finishpraat speelt in op actualiteit, combineert verleden met heden en haalt oude herinneringen op; kortom een verhaal voor de echte motorsportfan. Tijdens de Australische Grand Prix was het eindelijk raak voor Johann Zarco en voegde hij zich in een select rijtje van Franse winnaars in de MotoGP/500cc.
Na afgelopen weekend heeft het huidige MotoGP startveld twee Franse winnaars met Johann Zarco en Fabio Quartararo. Beide Fransmannen zorgden ervoor dat de populariteit van de MotoGP enorm is gestegen in hun land. Iets wat ook goed is te zien aan de enorme toeschouwersaantallen tijdens de Grand Prix in Le Mans. Quartararo won tussen 2020 en 2022 elf MotoGP wedstrijden en werd in 2021 de eerste Franse wereldkampioen in de koningsklasse. Toch zijn Franse winnaars in de 500cc/MotoGP vrij uniek. In de andere Grand Prix klassen zijn er door Franse rijders veel meer zeges en wereldtitels behaald. Maar slechts vijf Franse rijders wisten een race in de MotoGP/500cc race te winnen.
Toen Johann Zarco afgelopen won op Phillip Island moest ik denk aan zijn landgenoot Christian Sarron. Beide Franse rijders hebben veel gelijkenissen. Zowel Zarco als Sarron werden kampioen in de opstapklasse (250cc/Moto2) naar de 500cc/MotoGP en reden jaren in de subtop van de koningsklasse. Ondanks dat beide rijders vaak vooraan meestreden wisten ze beiden maar één keer te winnen in de 500cc/MotoGP. Natuurlijk heeft Zarco nog de kans om meer te winnen in de MotoGP, maar nu hij volgend jaar naar Honda vertrekt lijken zijn kansen daarop niet groter te zijn geworden. Het grote verschil zit hem erin hoe lang beide rijders ervoor nodig hadden om een race in de koningsklasse te winnen.
Zarco had 120 MotoGP races nodig om te winnen. Na 19 podiumplaatsen pakte de 33-jarige coureur afgelopen weekend tijdens de Australische Grand Prix zijn eerste zege. Sarron werd in 1984 wereldkampioen in de 250cc en stapte over naar de 500cc. Tijdens zijn derde race in deze klasse wist Sarron verrassend de Duitse Grand Prix op Hockenheim te winnen door in een regenrace onder andere Freddie Spencer te verslaan. Sarron zou tot en met 1990 in de 500cc rijden en constant in de top-tien van het wereldkampioen eindigen waaronder tweemaal op een derde plaats. Sarron zou vijftien keer op het 500cc podium staan, maar zou na zijn overwinning in 1985 op Hockenheim nooit meer winnen. Wel was Sarron er – net als Zarco – meerdere keren erg dichtbij. Ook Regis Laconi behaalde één overwinning. Dat deed de Fransman tijdens de 500cc race in 1999 op een halfnatte baan in Valencia. De zege van Laconi was toch anders dan die van Zarco en Sarron. Laconi zijn overwinning was meer een toevalstreffer vergeleken met die van zijn landgenoten, omdat hij niet jaren in de subtop reed. Laconi reed in zijn 500cc periode vaak rond of net buiten de top-tien, maar die dag in Valencia klopte alles voor hem.
Maar terug naar Zarco. Je voelde aan alles dat iedereen hem deze overwinning gunde. Het was te zien aan de oprechte felicitaties van de MotoGP rijders in de uitloopronde en de reacties op social media. Er waren al veel races geweest – zeker in lastige omstandigheden – dat Zarco werd gezien als een kanshebber op een overwinning. Dan lukte het vaak net niet, maar nu eigenlijk niemand het verwachtte pakte de Fransman zijn meer dan verdiende MotoGP zege. En dat nog wel op Phillip Island, een circuit die iedereen hoog op zijn lijstje heeft staan om ooit eens op gewonnen te hebben. De laatste MotoGP race op een zaterdag dateerde uit 2015. Dat was de laatste keer dat de TT Assen op een zaterdag werd verreden. De zege ging toen naar Valentino Rossi na een titanenduel met Marc Marquez in de laatste Geert Timmer bocht. Rossi’s is zijn record als laatste overwinnaar van een Grand Prix op zaterdag kwijtgeraakt aan Zarco. Maar ik denk niet dat de Italiaan daar mee zal zitten. En natuurlijk was de grote vraag na de race; zou Zarco zijn backflip nog kunnen? Het was tenslotte zeven jaar geleden (Valencia 2016) dat hij een race in de Moto2 had gewonnen. Ik weet dat nog wat Zarco vorig jaar tijdens de persconferentie voor de TT Assen nog geinde met de media of hij de backflip nog zou kunnen. Zijn lichaam was zeven jaar ouder geworden. Maar Zarco kon het nog perfect! Na de race en later ook in pitlane voerde hij een uitstekende backflip (salto achterover) uit. Chapeau Johann!
Oowjah naast Quartararo, Laconi, Sarron en nu Zarco was Pierre Monneret de vijfde Franse winnaar in de 500cc/MotoGP. Het is niet raar als je deze naam niet kent, want ik geef toe dat ik hem ook heb moeten opzoeken. Monneret won in 1954 met een Gilera de 500cc race tijdens Franse Grand Prix op het stratencircuit van Reims.
Tot volgende week,
Asse Klein
Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen
Facebook | Instagram | X | Threads | YouTube
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:
NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’
Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.