De wekelijkse rubriek Finishpraat speelt in op actualiteit, combineert verleden met heden en haalt oude herinneringen op; kortom een verhaal voor de echte motorsportfan. Schrijver Asse Klein genoot van de MotoGP races en van het prachtige circuit van Jerez, maar ergerde zich aan de uitgedeelde penalties.
De Grand Prix van Spanje in Jerez heeft alles wat een MotoGP evenement zo mooi maakt. Deze Grand Prix is in mijn ogen dan ook één van de mooiste of misschien wel dé mooiste van de kalender. De layout van het circuit vind ik fantastisch. Veel afwisseling van mooie bochten en spectaculaire stukken, wat over het algemeen geweldige races oplevert. Daarnaast is de omgeving prachtig, is het praktisch altijd lekker weer en is de sfeer op de racedag fantastisch.
En wat is dan lekker dat je tegenwoordig twee MotoGP races in een weekend hebt. En al helemaal op het circuit van Jerez. Een groot compliment voor Pecco Bagnaia, hoe zich heeft gerevancheerd na de crash in Amerika. De zege in de hoofdrace kreeg de Italiaan zeker niet cadeau. De manier hoe zijn Ducati weet te controleren is van een extreem hoog niveau. Dat hij in de slotfase nog ‘even’ kon aanzetten, geeft aan wat een slimme en tactisch sterke rijder Bagnaia is. De Ducati-coureur begint zich langzaamaan op te werken naar een rijtje van absolute grootheden in de motorsport.
Maar persoonlijk heb ik ook enorm genoten van de KTM rijders. Brad Binder en Jack Miller; wat een heerlijk rijdersduo is dat! Mocht je nog geen fan van hen zijn, dan moet je dat als motorsportfan afgelopen weekend wel zijn geworden. Binder en Miller zijn nog van die echt ‘rauwe’ racers. Glijdend de bochten in, brutaal inhalen, af en toe wat op het randje, soms een foutje, maar het gaat ontzettend snel. Ook kan je bij hen schitterend zien dat ze echt 110% aan het knokken zijn. Die laatste ronden van Binder achter Bagnaia in de hoofdrace vond ik zo mooi: all-in!
Ook dat Binder en Miller elkaar gewoon aanpakten vond ik super om te zien. In het voorseizoen leek KTM niet zo sterk te zijn, maar moet je nu eens zien. De prestaties in Jerez kwamen niet helemaal uit de lucht vallen, maar waren toch wel verrassend. “Het beste weekend voor KTM in de wegrace tot nu toe”, noemde Pit Beier het en terecht. Naast Binder en Miller waren de ogen ook massaal op Dani Pedrosa gericht. De 37-jarige Spanjaard liet nog maar eens zien wat een ongelofelijk talent hij is! Pedrosa stopte eind 2018 als MotoGP coureur en begon niet veel later bij KTM als testrijder. In 2021 reed hij nog een keer tijdens de Grand Prix in Oostenrijk, maar verder was hij ruim vier seizoenen niet actief geweest tijdens een raceweekend. En in die tijd is er toch heel veel verandert. Pedrosa liet met een zesde en zevende plaats zien de snelste testrijder van de wereld te zijn. Voor mij de man van het weekend!
Naast heel veel plezier had ik ook een aantal irritatiemomenten. En ik was volgens mij niet de enige. Want wanneer krijg je nou een (long lap) penalty en wanneer niet? Als je iemands race na een fout ruïneert snap ik dat je een penalty krijgt. Een voorbeeld daarvan is Marc Marquez bij Miguel Oliveira in Portimão. Maar het slaat langzaamaan echt door. Want waarom kreeg Fabio Quartararo een penalty? Natuurlijk is het enorm balen voor Oliveira, maar Quartararo zat klem in het gedrang. Dit is echt een race-incident. Niks meer en niks minder. En misschien nog wel gekker vond ik de straf dat Bagnaia één plek moest teruggeven na zijn inhaalactie op Miller. Het klopt dat het close was, maar dat willen we tocht graag zien. En gebeuren dit soort inhaalacties – zeker in de sprintrace – niet praktisch iedere ronde? Even na het Bagnaia-Miller incident ging Miller ook zeer brutaal voorbij aan Jorge Martin. Was dat dan iets heel anders? Ik wil absoluut niet dat daar een penalty voor zou worden gegeven, maar dan moet je die aan Bagnaia ook niet geven. De stewards maakten onbedoeld de race wel spannender dan die al was doordat Bagnaia een plek terug moest geven, maar dat was ook het enige positieve wat er over de beslissing te melden valt. De MotoGP rijders willen in gesprek met de stewards voor meer consistentie en duidelijkheid in de penalties. Dat lijkt mij een uitstekend plan, want het is voor mij en waarschijnlijk velen van jullie totaal niet meer duidelijk wanneer iets wel of niet een penalty is. Laten we gewoon lekker gaan racen zoals Binder, Bagnaia, Miller en de rest afgelopen weekend fantastisch hebben laten zien in Jerez!
Tot volgende week,
Asse Klein
Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen
Facebook | Instagram | X | Threads | YouTube
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:
NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’
Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.