De wekelijkse rubriek Finishpraat speelt in op actualiteit, combineert verleden met heden en haalt oude herinneringen op; kortom een verhaal voor de echte motorsportfan. Met Pecco Bagnaia en Marc Márquez komen er acht MotoGP-wereldtitels bij elkaar in één team te rijden.
Pecco Bagnaia en Marc Márquez vormen het nieuwe ‘dreamteam’ in de MotoGP. Bagnaia heeft in totaal drie wereldtitels achter zijn naam, waaronder twee in de MotoGP. Marc Márquez is in zijn carrière al acht keer wereldkampioen geworden. Zes van zijn wereldtitels behaalde de Spanjaard in de MotoGP. Dat betekent dat het Ducati-fabrieksteam in 2025 gaat beginnen aan een rijdersduo dat samen goed is voor acht MotoGP-wereldtitels. Zowel voor Ducati als Márquez is dat niet nieuw. Voor aanvang van het seizoen 2011 had het Ducati-fabrieksteam ook acht MotoGP-wereldtitels bij elkaar in de box. Valentino Rossi stond op zeven wereldtitels en Nicky Hayden had één MotoGP-wereldkampioenschap behaald. De situatie bij Ducati toen vergeleken met nu is wel compleet anders. Ducati zat rond 2011 in een diep dal, terwijl de Italiaanse fabrikant nu de grote favoriet is om opnieuw een rijder naar de MotoGP-wereldtitel te loodsen.
Maar ook Márquez reed al eerder in een ‘dreamteam’, eigenlijk zelfs al meerdere malen. Voor het seizoen 2019 was Jorge Lorenzo aangetrokken door het Repsol Honda-team. Drievoudig MotoGP-kampioen Lorenzo werd de teamgenoot van Márquez, die op dat moment al vijf MotoGP-titels had behaald. Ook in 2019 kwamen er dus acht wereldtitels bij elkaar te rijden. Aan het einde van het seizoen wist Márquez zijn zesde – en voorlopig laatste – MotoGP-wereldtitel veilig te stellen. En in 2023 werd Joan Mir de teamgenoot van Marc Márquez bij Repsol Honda. Dit zorgde ervoor dat er zeven MotoGP-wereldtitels bij elkaar in één team kwamen. Het rijdersduo werd geen succes, omdat Honda geen competitieve motor had. En eigenlijk was het Repsol Honda-duo Marc Márquez met Dani Pedrosa ook een ‘dreamteam’, maar niet als we puur kijken naar behaalde MotoGP-wereldtitels. Maar de meeste wereldtitels in de koningsklasse bij elkaar in één pitbox dateert van 2016. Valentino Rossi en Jorge Lorenzo waren al jaren – in twee periodes – teamgenoten van elkaar bij het Yamaha-fabrieksteam. Maar nadat Lorenzo in 2015 zijn derde MotoGP-wereldtitel had behaald, kwamen er in 2016 maar liefst tien wereldtitels in de MotoGP/500cc bij elkaar te rijden in één pitbox. Rossi werd namelijk zeven keer wereldkampioen in de koningsklasse: één keer in de 500cc en zes keer in de MotoGP.
In de vorige eeuw waren er ook legendarische dreamteams, maar nooit reden er acht of meer 500cc-wereldtitels bij elkaar in één raceteam. Met uitzondering van Giacomo Agostini, omdat hij in zijn carrière alleen al acht 500cc-wereldtitels bij elkaar reed. Het MV Agusta-rijdersduo Agostini en Phil Read in 1973 was legendarisch, maar op dat moment had Read nog geen 500cc-wereldtitel behaald. Ook Agostini en Mike Hailwood reden bij elkaar in één team, maar dat was nog voordat Agostini zijn enorme verzameling aan wereldtitels bij elkaar had verzameld. Datzelfde geldt eigenlijk voor Eddie Lawson en Wayne Rainey in 1990 bij het Yamaha-fabrieksteam. Lawson was al viervoudig wereldkampioen, maar Rainey moest toen zijn eerste van in totaal drie 500cc-wereldtitels behalen. Ook Wayne Gardner en Michael Doohan reden jarenlang samen in het Honda-fabrieksteam. Gardner was toen al 500cc-wereldkampioen, maar Doohan zou pas later in zijn carrière zijn vijf 500cc-wereldtitels behalen. Daarom zijn dit achteraf zeker ‘dreamteams’, maar niet op dat moment zelf. Met Márquez en Bagnaia is er een nieuw ‘dreamteam’ voorafgaand aan het seizoen 2025. Het verleden heeft uitgewezen dat dit niet altijd resulteert in vuurwerk. Zal dit komend seizoen wel gaan gebeuren?
Tot volgende week,
Asse Klein
Volg het laatste Racesport.nl nieuws ook via social media:
Facebook | Instagram | X | Threads | YouTube
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:
NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’