De wekelijkse rubriek Finishpraat speelt in op actualiteit, combineert verleden met heden en haalt oude herinneringen op; kortom een verhaal voor de echte motorsportfan. In deze editie gaat het over het bizarre verloop van de MotoGP race tijdens de Grand Prix van Japan.
Wanneer je zondagmorgen hebt ingeschakeld bij de MotoGP race in Motegi heb je waarschijnlijk net als mij met verbazing zitten kijken naar de onderlinge verhoudingen. Natuurlijk waren er weinig trainingssessies, maar het verloop van de race was toch wel enigszins bizar te noemen. Kampioenskandidaten Fabio Quartararo, Pecco Bagnaia en daar reken ik dan voor het gemak Enea Bastianini ook nog bij, konden nog maar net strijden voor een top-tien positie. Maar er gebeurde zoveel meer. Allereerst verdiend Jack Miller een eervolle vermelding: wat was hij aan het doen?! De Australiër reed in mijn ogen zijn beste race uit zijn carrière en was met afstand de beste tijdens de Grand Prix van Japan. Maar er zijn meer rijders waar ik even bij stil wil staan. Brad Binder bijvoorbeeld, in mijn ogen een onderschat wereldtalent. De Zuid-Afrikaan haalt volgens mij het maximale uit zijn KTM-pakket en is een echte racer! Zondag is zijn dag, want in de openingsfase van de race wint hij altijd meerdere plaatsen. Na zijn vierde plaats in Aragon werd Brad Binder tweede in Japan. De KTM-coureur staat op een keurige zesde plaats in het kampioenschap. Wanneer de KTM nog wat beter wordt, is hij een absolute kanshebber voor een MotoGP titel in de toekomst. Ik denk dat Miller volgend jaar een flinke kluif aan zijn nieuwe KTM-teamgenoot gaat hebben. Maar het wordt bovenal een mooi rijdersduo.
En dan Marc Marquez. Hij is nog maar net terug op het MotoGP toneel, maar je kan er alweer een boek over schrijven. Binnen twee Grand Prix evenementen was zowel het geniale als onstuimige karakter van de achtvoudig wereldkampioen alweer zichtbaar. In de kwalificatie van de Grand Prix van Japan liet hij op een natte baan zien hoe geniaal hij nog steeds kan zijn. 1071 dagen na zijn laatste pole position – uitgerekend in Motegi behaald – mocht Marc Marquez weer vanaf de voorste startplek vertrekken. Natuurlijk moest hij ook nog wel een keer ten val komen in de warm up, zoals hij in de trainingen in Aragon ook diverse “Marquez momenten” had. Nadat zijn race in Aragon maar een paar bochten duurde, reed hij in Motegi zijn eerste volledige race sinds eind mei. Wanneer je in dit competitieve veld als vierde – voor alle kampioenskandidaten – kan finishen en veruit de beste Honda rijder bent, dan neem ik daar mijn petje voor af zoals Jonathan Rea dat dit weekend bij dominante Alvaro Bautista in de World Superbike op het circuit van Catalunya deed.
Het zegt veel over het huidige MotoGP-niveau dat een achtste plaats gevierd kan worden als een overwinning. Quartararo werd achtste en liep ook acht punten uit op zijn directe concurrenten. Bagnaia ging in de laatste ronde in de fout en nam bij zijn crash net niet Quartararo mee. Dat ging echt maar net goed! Bagnaia is qua pure snelheid met zijn Ducati in 2022 de beste coureur. Als hij geen wereldkampioen wordt, dan heeft de Italiaan dat – door zijn vele crashes – echt aan zichzelf te danken. Bij Aleix Espargaro ligt dat net wat anders. Door een fout van het team stond zijn Aprilia in de opwarmronde nog een brandstof besparingsmode, waardoor hij op zijn tweede motor moest springen en vanuit de pits moest starten. De Spanjaard werd zestiende en scoorde voor de eerste keer in 2022 geen punten. Wat zal hij daar zuur van zijn! En dat is niet voor de eerste keer dit jaar. Aleix Espargaro is het constante van alle rijders in 2022, maar heeft door een paar momenten kostbare punten laten liggen. Denk aan Catalunya, toen hij een ronde voor het einde dacht dat de race al voorbij was. Dit kostte hem negen punten. En denk aan de race in Assen toen hij door de crash van Quartararo door de grindbak moest. De Aprilia-rijder werd nog wel vierde, maar met zijn tempo had er veel meer ingezeten. In Japan had Aleix Espargaro de kans tom veel punten in te lopen, maar veel tijd om deze tegenslag te verwerken heeft hij niet. Want met nog vier races te gaan en slechts 25 punten achterstand op Quartararo en 7 punten minder dan Bagnaia is er in dit bizarre MotoGP kampioenschap nog van alles mogelijk. Toch blijf ik erbij dat als coureur Quartararo nog steeds boven het veld uitsteekt, maar is dat genoeg voor prolongatie van de wereldtitel? Ik kan niet wachten tot de Grand Prix van Thailand. Gelukkig is dat komend weekend al. Voorspelling wie er gaat winnen?! Onmogelijk! 😉
Tot volgende week,
Asse Klein
Racesport.nl Supporter
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?
Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter