Finishpraat: Deze afloop had niemand verwacht

4555
Juan Garriga
Juan Garriga (11) tijdens de TT Assen in 1988. | Foto credit: Henk Teerink

De wekelijkse rubriek Finishpraat speelt in op actualiteit, combineert verleden met heden en haalt oude herinneringen op; kortom een verhaal voor de echte motorsportfan. In deze editie blikken we terug op een race met een zeer bijzonder slot: de 250cc wedstrijd tijdens de TT Assen van 1988.

De Geert Timmer bocht van het TT Circuit Assen is beroemd en berucht over de hele wereld. De chicane zorgde in het verleden al voor veel spectaculaire ontknopingen. Er zijn bekende voorbeelden. Zoals in 2015 toen Marc Marquez en Valentino Rossi elkaar raakten in de slotronde. Via een uitstapje door de grindbak pakte de Italiaan een van deze vele zeges in Assen. 2006 is een ander voorbeeld. Colin Edwards en Nicky Hayden streden voor de dagzege. Edwards kwam bij het uitkomen van de chicane ten val en Hayden won de race. En dan zijn er nog de ontelbare spannende ontknopingen in de lichtere klassen zoals de 125cc en tegenwoordig Moto3 klasse.




Maar een ontknoping zoals tijdens de 250cc race tijdens de TT Assen in 1988 hebben we nog maar zelden gezien. Na de start wisten Sito Pons – de latere wereldkampioen – en Dominique Sarron – het broertje van Christian – gelijk een voorsprong te pakken op de rest van het veld. Polesitter Juan Garriga en Jacques Cornu wisten op hun beurt ruim weg te rijden van de strijd om de vijfde plaats. Maar in deze race waren Pons en Sarron duidelijk het snelste. De Spanjaard en Fransman maakten er een mooi duel van, waarbij ze praktisch iedere ronde van positie wisselden. Het kwam aan op de laatste ronde. Pons deed een geslaagde inhaalactie in de Stekkenwal, wat op dat moment de beslissing leek. Maar Sarron liet het er niet bij zitten en zat vol bij Pons in achterwiel bij het uitkomen van de Ramshoek. Pons voelde een aanval aankomen en koos voor een onnatuurlijke lijn aan de binnenkant. Er was nauwelijks ruimte, maar Sarron drukte zijn Honda toch naast die van de Spanjaard. Sarron en eigenlijk ook Pons remden veel te laat. Sarron kon de bocht totaal niet houden en schoot rechtdoor. Pons had geen kans om in te sturen en ging ook de grindbak in. Beide rijders kwam vervolgens ten val.

Sito Pons
Sito Pons (3) tijdens de TT Assen in 1988. | Foto credit: Henk Teerink

Er ontstond een zeer bijzondere situatie, want Garriga en Cornu streden ineens – zonder dat ze het zelf door hadden – voor de dagzege. Garriga – die de hele race nog geen moment in de buurt van de eerste positie was geweest – won zijn tweede Grand Prix uit zijn carrière door als eerste uit de Geert Timmer bocht te komen. Cornu werd tweede en Toni Mang – die eigenlijk streed voor de vijfde plek – pakte de laatste podiumplaats. Sarron zijn motor was te beschadigd om nog door te gaan. Pons pakte zijn motor nog wel weer op en werd nog zesde, maar verloor door op dat moment wel zijn leidende positie in het klassement aan landgenoot Garriga. Pons zou later – ondanks dit bijzondere moment – wel wereldkampioen worden. Garriga werd tweede in de eindstand, maar zou na zijn carrière flink in opspraak komen. In 1998 werd Garriga gearresteerd voor drugshandel en verboden wapenbezit. Garriga kreeg uiteindelijk twee jaar voorwaardelijk. Ook werd later bekend dat de Spanjaard tijdens zijn racecarrière cocaïne had gebruikt. In 2015 zou Garriga bij een motorongeluk om het leven komen. Pons en Garriga waren ook een soort Spaanse verkenners in de koningsklasse. Het duo maakte in 1990 de overstap naar de 500cc, de huidige MotoGP categorie. Het waren de eerste sterke Spaanse rijders die deze overstap maakten. Tegenwoordig zijn Spaanse coureurs niet meer weg te denken uit de MotoGP.

Dominique Sarron
Dominique Sarron (4) tijdens de TT Assen in 1988. | Foto credit: Henk Teerink

Maar terug naar het bijzondere slot van de 250cc race in 1988. Ik kan mij maar één voorbeeld herinneren die in de buurt kwam van dit moment. Ik denk dan aan de laatste race van het Dutch Supersport kampioenschap 2014. Het was mega spannend in de titelstrijd. Davy Thoonen en Chris Nobel stonden voorafgaand aan de slotrace één punt uit elkaar. Wie won zou kampioen worden. Rob Hartog stond ruim twintig punten achter op het duo en maakte enkel theoretisch nog kans op de titel. Zo leek het dan. Nobel reed de hele race aan de leiding, maar langzaamaan kwam Thoonen in de buurt. Maar ook in de laatste ronde was het verschil nog steeds een seconde. Toen de rijders voor de laatste keer op de Geert Timmer bocht afkwamen deed Thoonen een ultieme poging om Nobel te passeren. Thoonen moest van heel ver – te ver – komen waardoor hij de bocht nooit kon houden en bij zijn crash ook Nobel van de motor reed. Ruim daarachter reed Hartog op de derde plek,die door dit moment ineens de wedstrijd won. Nobel ging na zijn crash eerst verhaal halen bij Thoonen. Even later bedenkt de Suzuki-coureur zich in grindbak dat hij met een paar punten wellicht ook nog kampioen kan worden. Nobel pakt snel zijn motor weer op, maar te laat. Nobel finishte als dertiende en kwam twee punten tekort. Hartog werd daardoor zeer onverwacht Dutch Supersport kampioen 2014. Een jaar later zou Nobel wel de titel pakken.

Tot volgende week,
Asse Klein



Racesport.nl Supporter


Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?

Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter