De wekelijkse rubriek Finishpraat speelt in op actualiteit, combineert verleden met heden en haalt oude herinneringen op; kortom een verhaal voor de echte motorsportfan. Egbert Streuer en Bernard Schnieders begonnen jarenlang als grote favorieten aan hun thuisrace voor het WK Zijspannen, maar het lukte telkens niet om de TT Assen te winnen. Maar in 1987 – toen ze al drie wereldtitels op zak hadden – was het dan eindelijk raak!
We hopen nu allemaal dat Collin Veijer gaat scoren tijdens de TT Assen. Maar het is absoluut geen zekerheidje dat je als topper in het wereldkampioenschap ook zomaar wint of een podiumplaats scoort in je thuisrace. Een mooi voorbeeld daarvan zijn Egbert Streuer en Bernard Schnieders. Beiden woonden ze slechts op een aantal kilometer van het circuit, maar de Nederlanders zouden eerst driemaal wereldkampioen worden voordat ze de TT Assen zouden winnen. Jaar op jaar bleven de Nederlandse fans massaal zitten voor de zijspanrace in de hoop dat Streuer en Schnieders hun thuisrace zouden winnen, maar ieder jaar gebeurde er wel iets waardoor dat niet gebeurde. In 1987 werd dan eindelijk de vloek van Assen doorbroken.
Egbert Streuer maakte Johan van der Kaap als bakkenist eind jaren 70 naam in het wereldkampioenschap Zijspannen. Langzaam maar zeker werd de weg naar de wereldtop gevonden. In 1981 nam Bernard Schnieders de positie van Johan van der Kaap over in de bak. Tijdens de eerste gezamenlijke TT Assen van Streuer en Schnieders maakten ze kans op een podiumplaats, maar crashten ze in de race. Een jaar later werden ze vijfde, maar Streuer en Schnieders zouden in 1982 wel hun eerste Grand Prix overwinning op Silverstone behalen. Dat gaf hoop voor de TT Assen van 1983, want het Drentse duo had bewezen te kunnen winnen. De TT Assen van 1983 eindigde in een teleurstelling, want Streuer en Schnieders kregen al vroeg in de race te kampen met technische problemen.
In 1984 kwamen Streuer en Schnieders voor de eerste keer als leiders in het wereldkampioenschap naar Assen. De Nederlanders hadden twee van de drie GP’s voor hun thuisrace gewonnen. Samen met Rolf Biland en Kurt Waltisperg reden Streuer en Schnieders in de race ver weg van de rest van het veld. Maar de omstandigheden waren verraderlijk, want het begon regelmatig licht te regenen. Omdat Biland en Waltisperg al meerdere nulscores hadden behaald, waren ze geen directe titelkandidaat en konden zij vol voor de dagzege gaan. Voor Streuer en Schnieders was dat anders, hun focus lag op het behalen van de eerste wereldtitel en daardoor namen ze genoegen met een tweede plaats. Achteraf een goede keuze, want later dat jaar zouden ze hun eerste wereldtitel behalen. In 1985 starten Streuer en Schnieders als regerend wereldkampioenen met startnummer 1 in Assen. Deze keer is de baan echt nat. Nadat de goed begonnen Steve Webster en Tony Hewitt in de (natte) sloot bij de Ramshoek waren beland, leek het dan te gaan lukken voor Streuer en Schnieders. Ze wisten een grote voorsprong op te bouwen, maar het mocht niet zo zijn. In de slotfase kregen ze problemen met de remmen. Deze problemen werden zo groot dat Streuer het span nauwelijks meer gestopt kreeg. Ze verloren dan ook veel tijd en verloren in de slotfase een zo goed als zekere overwinning. Streuer en Schnieders werden ‘slechts’ derde.
De volgende kans kwam in 1986. Toen waren Streuer en Schnieders inmiddels tweevoudig wereldkampioen. Het was deze keer erg warm. Toen hun grootste concurrenten Biland en Waltisperg al vroeg in de race uitvielen, leek het niet meer mis te kunnen gaan. Maar ook deze keer kwam de ‘vloek van de TT Assen’ om de hoek kijken. Streuer en Schnieders kregen een technisch probleem op het moment dat ze ruim aan de leiding reden. Het betekende einde race. Alain Michel en Jean-Marc Fresc profiteerden en wonnen. Streuer en Schnieders zouden na een spannende ontknoping in Hockenheim wel weer wereldkampioen worden. In 1987 was de seizoensstart van Streuer en Schnieders niet heel goed. Webster-Hewitt en ook Biland-Waltisperg waren simpelweg sneller. Tot de TT Assen. De race voor de Zijspannen werd aan het einde van de dag op een kletsnatte baan verreden. En deze keer ging er helemaal niets mis voor Streuer en Schnieders. Ze reden zich ver los van hun concurrenten en wonnen dan eindelijk hun thuisrace! Het was uiteindelijk niet genoeg voor een vierde wereldtitel en die zou er ook nooit komen.
Ook in 1988 1989 en 1990 is Streuer een favoriet in Assen, maar het lukt niet om het kunstje van 1987 te herhalen. In 1988 racet hij nog met Schnieders, maar die stopte na de eerste race van 1989. Zijn plek werd overgenomen door Géral de Haas. Tijdens hun eerste gezamenlijke TT Assen zijn Streuer en De Haas heel dichtbij een zege, maar Webster en Hewitt zijn in een zeer spannende slotfase net te sterk. Het verschil is minder dan een halve seconde bij de finish. In 1991 is De Haas inmiddels niet meer de bakkenist en heeft Streuer moeite om een goede vervanger te vinden. De eerste Grand Prix evenementen verliepen dan ook moeizaam. Kort voor de TT Assen komt Streuer bij de Engelsman Peter Brown als bakkenist uit. Het duo wist zich op een tweede plek te kwalificeren in Assen, maar ze kenden een belabberde start en gingen in het middenveld de eerste bocht in. Aan kop wist Webster – met als bakkenist Gavin Simmons – ver weg te rijden. Streuer en Brown wisten zich op te werken richting de podiumplaatsen. In de slotfase kwamen ze zelfs in de buurt van Biland en Waltisperg, die op dat moment op een tweede plaats reden. Toen Webster en Simmons plots uitvielen ging de strijd tussen Biland en Streuer ineens voor de overwinning. Streuer was ontketend en won – dit keer met Brown als bakkenist – zijn tweede TT Assen. En dat na zo’n slechte start. Het waren de momenten dat je het niet meer verwachtte, dat Streuer zijn thuisrace zou winnen. In totaal won Streuer 22 races in het WK Zijspannen in een periode dat zij praktisch constant (enkel in het jaar 1992 niet volledig) deel uitmaakten van het Grand Prix circus.
Tot volgende week,
Asse Klein
Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen
Facebook | Instagram | X | Threads | YouTube
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:
NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’
Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.