Finishpraat: De eerste WorldSBK ronde in Assen

2
Doug Polen - Assen 1992 | Foto © Henk Teerink
Doug Polen - Assen 1992 | Foto © Henk Teerink

De wekelijkse rubriek Finishpraat speelt in op actualiteit, combineert verleden met heden en haalt oude herinneringen op; kortom een verhaal voor de echte motorsportfan. Deze editie gaat over het ontstaan, de ontwikkeling en de eerste races in Assen van het wereldkampioenschap Superbike.

Het Grand Prix wegracewereldkampioenschap is begonnen in 1949. Dit jaar vieren we het 75-jarig bestaan van de Grand Prix. Het wereldkampioenschap Superbike heeft pas veel later zijn intrede gedaan, namelijk in 1988. Het idee van de opvolger van het Formule 1 wegracekampioenschap was om qua technisch reglement zo dicht mogelijk bij de straatmotoren te blijven. Het technisch reglement werd in eerste instantie geïnspireerd op het Amerikaanse Superbike kampioenschap dat al jaren succesvol was. Onder andere Wayne Rainey, Eddie Lawson, Freddie Spencer en Kevin Schwantz waren begin jaren 80 ‘groot’ geworden in deze raceklasse in Amerika, voordat ze naar de 500cc Grand Prix klasse overstapten.







Piergiorgio Bontempi (28) en Davide Tardozzi (10) - Assen 1992 | Foto © Henk Teerink
Piergiorgio Bontempi (28) en Davide Tardozzi (10) – Assen 1992 | Foto © Henk Teerink

Tijdens de eerste editie van het wereldkampioenschap Superbike (1988) leverden de Japanse fabrikanten – Honda, Yamaha, Kawasaki en Suzuki – de  meeste motoren en coureurs. Voor Ducati en Bimota werd er dispensatie toegepast, zodat er ook Europese merken zouden deelnemen. Ducati en Bimota hoefden bijvoorbeeld minder straatmotoren te verkopen om hun model gehomologeerd te krijgen voor het WK Superbike. Het werd een succes, want alle deelnemende fabrikanten wonnen een race in 1988. Bimota kwam sterk voor de dag met Davide Tardozzi als coureur. Tardozzi is tegenwoordig bekend als de uiterst fanatieke teammanager van het Ducati-fabrieksteam in de MotoGP. In 1988 scheelde het heel weinig of de Italiaan was de eerste wereldkampioen Superbike geworden. Maar in natte omstandigheden tijdens de laatste ronde op Manfeild (Nieuw-Zeeland) scoorde Fred Merkel beter, waardoor de Amerikaan met zijn Honda wereldkampioen werd. Ook een jaar later werd Merkel wereldkampioen net voor zijn Honda-teamgenoot Stéphane Mertens. Vanaf 1989 ging de Flaimini Group het wereldkampioenschap Superbike organiseren. Hierdoor kreeg het kampioenschap meer en meer een Italiaans karakter. Ducati wist perfect op het technisch reglement in te spelen, waardoor hun razendsnelle tweecilinder duidelijk in het voordeel was ten opzichte van de Japanse viercilinders. Naast een snelle motor bracht Ducati – vergeleken met de Japanse merken – ook veel meer snelle fabrieksrijders aan de start. Een succesvolle tactiek die Ducati tegenwoordig nog steeds toepast in de MotoGP.

Doug Polen - Assen 1992 | Foto © Henk Teerink
Doug Polen – Assen 1992 | Foto © Henk Teerink

In 1990 pakte Raymond Roche de eerste Superbike wereldtitel voor Ducati. In 1991 was Doug Polen oppermachtig met de Ducati 888. De Amerikaan won zeventien races. In die periode kwamen er ook steeds meer klachten van de Japanse fabrikanten aan het adres van de Italiaanse Flamini Group dat het technisch reglement wel erg in het voordeel zou zijn van Ducati. In 1993 werden er aanpassingen gedaan, waarbij onder andere het minimale gewicht van viercilinders naar beneden ging. Toeval of niet, maar in 1993 zou Kawasaki met Scott Russell wereldkampioen Superbike worden. De jaren erna was Ducati – met voornamelijk Carl Fogary – weer oppermachtig, ondanks dat Honda en Yamaha ook steeds meer zouden investeren in een goede Superbike-racer. De Italiaanse Flamini Group zorgde er ook voor het kampioenschap steeds populairder, beter bezocht en commercieel aantrekkelijker werd. Daarnaast werd het niveau van de circuits op de kalender begin jaren 90 steeds beter. Zo kwam in 1992 het wereldkampioenschap Superbike voor de eerste keer naar Assen. Het evenement werd half september georganiseerd en was de tiende van in totaal dertien wedstrijdweekenden. Vanaf 1992 zou de Nederlandse ronde van het wereldkampioenschap Superbike permanent – uitgezonderd het coronajaar – op de kalender staan.

Giancarlo Falappa (9) - Assen 1992 | Foto © Henk Teerink
Giancarlo Falappa (9) – Assen 1992 | Foto © Henk Teerink

In 1992 waren de Ducati’s oppermachtig wat ook in Assen te zien was. In beide races werd het volledig podium bezet door Ducati-rijders. In de eerste manche ging de winst naar de uiteindelijke wereldkampioen Polen voor Mertens en Roche. In de tweede manche die vanwege een regenbui over twee delen werd verreden viel Polen uit met een technisch probleem. Deze keer ging de winst naar Giancarlo Falappa, de teamgenoot van Polen in het Ducati-team van Franco Uncini. Privérijder Carl Fogarty werd tweede voor Roche. Polen en Falappa zijn dus de eerste winnaars tijdens een WK Superbike ronde in Assen. Vanaf 1993 zou Fogarty – vanaf dat moment Ducati-fabrieksrijder – jarenlang dominant zijn op het Drentse circuit. En wat ik mij als klein mannetje nog goed van die tijd herinner zijn het grote aantal Engelse fans die ieder naar Assen kwamen en plaatsnamen in zone tussen de Ramshoek en Geert-Timmer bocht. Het geluid van de toeters en hun gejuich kan ik mij nog zo weer voor de geest halen. Prachtige tijden!

Tot volgende week,
Asse Klein



Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | Instagram |  Twitter | Threads | YouTube   



       Vrijwillige bijdrage     

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.