Finishpraat: De eerste internationale zege van Ten Kate Racing

4304
ian-macpherson
Ian MacPherson - Ten Kate Racing | Foto © Henk Teerink

De wekelijkse rubriek Finishpraat speelt in op actualiteit, combineert verleden met heden en haalt oude herinneringen op; kortom een verhaal voor de echte motorsportfan. Glenn van Straalen won voor Ten Kate Racing zijn eerste World Supersport race in Assen. Maar waar, wanneer en door wie werd de eerste internationale zege van het succesvolle raceteam uit Nieuwleusen behaald?

Ten Kate Racing heeft inmiddels twaalf wereldtitels op hun naam in het WorldSBK paddock. Elf wereldtitels in de World Supersport en eenmaal werd het raceteam uit Nieuwleusen wereldkampioen in de Superbike klasse. Veruit de meeste zeges en wereldtitels werden door buitenlandse rijders behaald. Michael van der Mark was de eerste Nederlander die in dienst van Ten Kate Racing – toen nog als Honda-team – een WK-race wist te winnen. Dat was in 2014. In datzelfde jaar pakte Van der Mark ook de enige wereldtitel door een Nederlandse coureur voor Ten Kate Racing. Voor de WorldSBK-ronde in Assen was Van der Mark nog steeds de enige Nederlandse winnaar voor Ten Kate Racing in het wereldkampioenschap. Glenn van Straalen bracht daar verandering in. Door zijn geweldige race in Assen is Van Straalen nu de tweede Nederlander die op WK-niveau heeft gewonnen voor Ten Kate Racing en logischerwijs de eerste Nederlander die deed sinds het team uit Nieuwleusen bekend staat als Pata Yamaha Ten Kate Racing. En weet je wie Van Straalen als eerste omhelsde bij binnenkomst in de pitstraat? Je raadt het al; Michael van der Mark.




Maar de internationale successen van Ten Kate Racing begonnen zelfs al voor de Supersport klasse een WK-status kreeg. In 1995 en 1996 kreeg de huidige Supersport klasse voor het eerst echt internationale bekendheid door de Thunderbike Trophy die reed in het bijprogramma van de Grand Prix. Jeffrey de Vries en Wilco Zeelenberg waren de Nederlandse toppers in deze klasse. Maar de gele Ten Kate Racing Honda reed toen ook al mee. In 1996 was de Schot Ian MacPherson één van de coureur van het Nederlandse raceteam. MacPherson had al een aantal keer laten zien over talent en snelheid te beschikken. De Schot kwam naast de Thunderbike-klasse ook in actie tijdens ONK-races, zoals meer internationale rijdes. Net over de helft van het seizoen op Zeltweg – nu bekend als de Red Bull Ring – zou MacPherson voor de eerste internationale zege van Ten Kate Racing zorgen. De Schot domineerde zelfs de race in de Thunderbike Trophy. MacPherson pakte bij de start de leiding, reed zich los van de groep daarachter en zou nooit meer achterhaald worden. Uiteindelijk zou MacPherson achter William Costes, Yves Brigues, Jeffrey de Vries en Stephane Mertens als vijfde eindigden in de eindstand van het Thunderbike Trophy kampioenschap in 1996. Tevens het laatste seizoen van de Thunderbike Trophy.

In 1997 en 1998 ging de Supersport verder als World Series in het WorldSBK-paddock voordat de klasse in 1999 een officiële WK-status kreeg. In het allereerste World Supersport seizoen was er al Nederlands succes. Wilco Zeelenberg won op zijn Yamaha een zenuwslopende race op Monza. Het eerste WK-succes voor Ten Kate Racing volgde een jaar later (2000) toen Karl Muggeridge de race op Brands Hatch wist te winnen. Daarna ging het heel snel met het succes met het team uit Nieuwleusen. De eerste World Supersport titel werd in 2002 gescoord door Fabien Foret. Daarna volgden de successen elkaar in zeer rap tempo naar elkaar op, zoals ook in deze eerdere Finishpraat is te lezen: 12 wereldtitels voor Ten Kate Racing

In totaal staat Ten Kate Racing nu op zeven WK-zeges met een Nederlandse coureur. Zes overwinningen door Michael van der Mark en nu één voor Glenn van Straalen. En hopelijk komen er daar snel nog een aantal bij!

Tot volgende week,
Asse Klein



Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | InstagramX | Threads | YouTube   



       Vrijwillige bijdrage     

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.