De wekelijkse rubriek Finishpraat speelt in op actualiteit, combineert verleden met heden en haalt oude herinneringen op; kortom een verhaal voor de echte motorsportfan. Het belooft een spannende tweede seizoenshelft in de MotoGP Grand Prix te worden.
We zijn precies halverwege het MotoGP seizoen. Na Silverstone zijn er nog tien Grand Prix evenementen te gaan. Vijf daarvan in Europa: Red Bull Ring, Aragon, Misano (2x) en Valencia. Voor Valencia staan er nog vijf overzeese GP’s gepland in Indonesië, Japan, Australië, Thailand en Maleisië. De eerste Grand Prix na de zomerstop – afgelopen weekend op Silverstone – kan maar zo het begin zijn van een veelbelovende tweede seizoenshelft. Op de Sachsenring kreeg Jorge Martin een mentale tik te verwerken door zijn crash in de race, terwijl Pecco Bagnaia voor de vierde keer op rij een hoofdrace won en de leiding in het wereldkampioenschap van hem overnam. Het leek er dan ook op dat Bagnaia een psychologisch voordeel had bij aanvang van de tweede seizoenshelft. Na Bagnaia’s crash in de Sprint en derde plaats in de race op Silverstone zijn de rollen alweer omgedraaid. Martin werd tweemaal tweede en staat nu weer drie punten voor op Bagnaia. Op dit moment kan alles in één raceweekend weer veranderen. Beide kampioenskandidaten hebben hoogstwaarschijnlijk hun laatste fout (lees crash) van het seizoen nog niet gemaakt, waardoor ik verwacht dat de strijd om de wereldtitel pas in Valencia beslist gaat worden. Na de knappe dubbele zege van Enea Bastianini op Silverstone werd hij hier en daar gelijk getipt als een mogelijke titelkandidaat. Met zijn derde plaats in het klassement met een achterstand van 49 punten op Martin is dat zeker niet onmogelijk, maar ik denk dat Bastianini op basis van het verleden niet constant genoeg zal presteren om een echte bedreiging te vormen. Op sommige dagen is Bastianini onverslaanbaar, zoals afgelopen weekend op Silverstone. Maar soms valt hij ook tegen, vaak veroorzaakt door een mindere kwalificatie en Sprint resultaat, waardoor het lastig wordt om voor een MotoGP wereldtitel te strijden. Maar Bastianini zegt aan deze mindere punten (kwalificatie en Sprint) hard te werken, dus wie weet gaat hij nog verrassen.
Ik vond het enorm tof dat het MotoGP startveld zondag in actie kwam met een retrokleurstelling. Dit werd gedaan om het 75-jarig bestaan van het Grand Prix wereldkampioenschap wegrace te vieren. Ik vond zelf de fabrieks-Aprilia’s in de succesvolle 250cc kleurstelling van Max Biaggi tussen 1994 en 1996 geniaal gedaan. Het design is heel sprekend en het zag er prachtig uit. Maar ook het Honda-fabrieksteam vond ik geweldig in hun kleuren uit begin jaren 80. Het is de kleurstelling waarmee Freddie Spencer in 1983 de eerste 500cc wereldtitel voor de Japanse motorfabrikant heeft behaald. Als ik het voor het zeggen zou hebben, dan hebben deze twee retrodesigns de hoogste score behaald. Toch had ik het persoonlijker nog mooier hebben gevonden als iedere coureur in de kleurstelling van een voormalige held uit de 500cc/MotoGP in actie was gekomen. Net als RW-Idrofoglia Racing GP dat zo geweldig heeft gedaan in Assen toen Zonta van den Goorbergh in de kleuren van Wil Hartog en Barry Baltus in de kleuren van Barry Sheene reed. Alleen ik begrijp ook dat dit vanwege commerciële belangen bij de MotoGP fabrikanten niet mogelijk was. KTM, Aprilia en eigenlijk ook Ducati hebben nog niet zo’n rijke historie in de koningsklasse. Het zou ook raar zijn geweest als er bijvoorbeeld een KTM-coureur in de Suzuki-kleuren van Kevin Schwantz had gereden.
De overmacht van Ducati was op Silverstone weer duidelijk zichtbaar. In de top-tien tijdens de hoofdrace finishten alle acht Ducati’s. Enkel Aleix Espargaro en Pedro Acosta konden zich deze keer tussen het Ducati-geweld mengen. Ik vind het een mega prestatie wat Ducati heeft neergezet, maar toch hoop ik dat de andere fabrikanten op korte termijn iets kunnen doen aan deze dominantie. Want dit jaar gaat het er al lang niet meer over of er een Ducati-coureur MotoGP wereldkampioen gaat worden, maar enkel nog welke coureur. Volgend jaar gaat er in ieder geval iets veranderen, want dan zijn er nog maar zes in plaats van acht Ducati-rijders in het veld. En daarbij zit ook rookie Fermin Aldeguer. Dit biedt dus kansen zou je zeggen voor de niet Ducati-coureurs. Maar als de andere fabrikanten niet de aansluiting weten te vinden, kan het ook saaier gaan worden in de MotoGP. Ik doel dan op minder kanshebbers voor de zege en wereldtitel. Dan zou het maar zo een tweestrijd tussen het Ducati-fabrieksteam – Bagnaia en Marc Marquez – kunnen gaan worden.
Terwijl het in de MotoGP dit jaar opnieuw tussen Martin en Bagnaia lijkt te gaan, heeft David Alonso de beste papieren voor de Moto3 wereldtitel. Collin Veijer, Ivan Ortolá en Daniel Holgado zijn de grootste concurrenten van de talentvolle Columbiaan. Het was typerend dat ondanks de heftige strijd in de grote kopgroep deze vier rijders ook weer boven kwamen drijven op Silverstone. Alonso heeft ruime voorsprong in het wereldkampioenschap en maakt momenteel weinig tot geen fouten. Mocht de concurrentie – waaronder Veijer – nog kans willen maken op de wereldtitel dan zijn ze wel een aantal fouten van Alonso nodig. De Moto2-klasse is momenteel het meest onvoorspelbaar. De titelkandidaten scoren daar lang niet altijd goed, kijk maar naar de Britse Grand Prix. Met een vierde plaats scoorde kampioenschapsleider Sergio Garcia de meeste WK-punten op Silverstone. Ai Ogura en Fermin Aldeguer vielen tegen en Joe Roberts ging onderuit. De onderlinge verschillen in de top-acht van het wereldkampioenschap zijn nog steeds vrij klein en we zijn pas halverwege het seizoen, waardoor strijd om de Moto2 wereldtitel nog alle kanten op kan gaan. Over een anderhalve week gaat de strijd om de drie wereldtitels verder in Oostenrijk. Op de Red Bull Ring scoorde Collin Veijer vorig jaar – toen zeer verrassend – zijn eerste pole position uit zijn carrière. Een jaar later is hij één van de vier beste rijders in het Moto3 wereldkampioenschap. Zo snel kan het gaan!
Tot volgende week,
Asse Klein
Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen
Facebook | Instagram | X | Threads | YouTube
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:
NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’
Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.