De wekelijkse rubriek Finishpraat speelt in op actualiteit, combineert verleden met heden en haalt oude herinneringen op; kortom een verhaal voor de echte motorsportfan. Asse Klein bezocht afgelopen weekend de TABAC Classic GP op het TT Circuit Assen.
In een druk MotoGP en WorldSBK weekend wilde ik nog we graag even tijd maken om de TABAC Classic GP in Assen te bezoeken. Vrijdagavond was ik door organisator LDP International uitgenodigd voor een persmoment waarbij de speciale MV Agusta Brutale 1000 RR Assen werd onthuld. Een geweldige motor zowel qua vermogen als qua stijl. Tevens waren bij het evenement – gepresenteerd werd door Martin van Ellinckhuijzen – Randy Mamola en Kevin Schwantz aanwezig. Mamola en Schwantz waren de publiekstrekkers van de Classic GP 2023. Het was leuk om het plezier – inclusief de onderlinge grappen – bij de Amerikanen te zien wanneer ze over hun ervaringen tijdens de demonstratieronden vertelden. Schwantz kwam in actie met zijn Suzuki uit 1994 toen hij met startnummer 1 reed en met zijn Pepsi Suzuki uit eind jaren 80. Mamola reed met zijn Suzuki uit 1981 waarmee hij tweede werd in het 500cc wereldkampioenschap.
Toen ik vrijdagavond aankwam op het circuit kwam ik exact op het juiste moment. De ‘Motorcycle Legends’ – zoals de raceklasse met historische Grand Prix motoren werd genoemd – was in de baan. Toen ik door de tunnel naar de paddock liep hoorde ik al het schitterende geluid van de tweetaktmotoren. Ook blijft de geur van de tweetaktmotoren heerlijk. Ik was gelijk in de stemming! De Classic GP Assen werd dit jaar voor de tweede keer georganiseerd. Organisator LDP International – bekend als het bedrijf van Lee van Dam – had vorig jaar pech, omdat de eerste editie van de Classic GP compleet verregend was. Deze keer waren de omstandigheden veel beter. Echter was het nu bijna aan de ‘te’ warme kant. Daarnaast weet LDP International wel hoe je een gecombineerd auto- en motorsport evenement moet organiseren, zoals ze al jaren met de Jack’s Racing Day laten zien. Lee van Dam vertelde tijdens het persmoment: “We hebben veel media aandacht gehad voorafgaand aan het evenement. We verwachten dan ook een goede opkomst qua publiek. Onze samenwerking met MV Agusta helpt daarbij. We denken dat dit evenement een toekomst heeft en jaarlijks kan terugkeren op de kalender.”
Het grootste gedeelte van het programma bestond uit autoklassen, maar ik ben zaterdag voornamelijk voor de motoren naar Assen gekomen. In de paddock stonden de motoren van de ‘Motorcycle Legends’ in één tent bij elkaar. Schitterend om te zien! In een andere tent stond een MV Agusta uit het verleden warm te draaien. Heerlijk! Naast de motoren van Mamola en Schwantz staan er meer legendarische motoren in de tent opgesteld. Mijn oog valt op de Cagiva van Mamola uit 1988, een schitterende motorfiets. Daar zullen heel wat wheelies mee gemaakt zijn. Daarnaast valt mij de Suzuki van Kenny Roberts jr. – waarmee hij in 2000 500cc wereldkampioen werd – op net als de motor van Jack Middelburg uit begin jaren 80. De echte kenners van historische motoren zullen vast meer opvallende motoren gespot hebben. Toen de “Motorcycle Legends” zich opstelden in parc fermé voor hun demonstratieronden ‘moest’ ik daar natuurlijk even een kijkje nemen. Naast het heerlijke geluid van de motoren vond ik het erg mooi om te zien hoe Mamola en Schwantz alle andere deelnemers even bij langsliepen om hen een hand te geven. De twee Amerikaanse MotoGP Legends genoten zichtbaar op en naast de baan van de Classic GP. Gelukkig is het zaterdag gezellig druk in de paddock, iets wat de hardwerkende organisatie in mijn ogen heeft verdiend. Het blijft met het blote oog altijd lastig inschatten hoeveel publiek er exact was en of dit overeen kwam met de verwachtingen van de organisatie. Zondag ga ik niet naar evenement, omdat ik mij dan focus op de werkzaamheden rondom de Grand Prix in Misano en de WorldSBK in Magny Cours. Al met al was een vol en heerlijk motorsportweekend!
Tot volgende week,
Asse Klein
Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen
Facebook | Instagram | X | Threads | YouTube
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:
NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’
Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.