De wekelijkse rubriek Finishpraat speelt in op actualiteit, combineert verleden met heden en haalt oude herinneringen op; kortom een verhaal voor de echte motorsportfan. In deze editie van Finishpraat gaat over de resultaten van BMW in de World Superbike.
De overstap van Toprak Razgatlioglu van Yamaha naar BMW past in het rijtje met de meest sensationele transfers in de World Superbike geschiedenis. De Turkse-rijder had bij Yamaha een pakket om voor de wereldtitel te rijden en dat moet hij bij de Duitse fabrikant nog maar afwachten. BMW won slechts 13 races in de World Superbike. De beste prestatie in de WK-eindstand is een derde plaats, maar dat is al ruim tien jaar geleden. Sinds 2019 is BMW voor de tweede periode met een fabrieksteam actief in de World Superbike. De enige zege is behaald in 2021 door Michael van der Mark tijdens de Superpole Race op Portimão. Razgatlioglu vertelde vorig jaar bij de bekendmaking dat hij naar BMW ging het volgende: “Iedereen denkt dat deze motor niet kan winnen. Ik wil iedereen laten zien dat BMW een winnende motor kan zijn. Ducati heeft de beste motor in de paddock. Wanneer ik daar naartoe zou gaan en wereldkampioen wordt, is dat niet speciaal voor mij en dat is precies de reden dat ik voor BMW kies. Voor Yamaha was het 12 jaar geleden dat ze World Superbike kampioen werden en het is ons gelukt om dat te doorbreken. Nu ga ik naar BMW, een fabrikant die nog nooit World Superbike kampioen is geworden. Mijn grote droom is om met BMW wereldkampioen te worden!”
BMW heeft niet een hele rijke geschiedenis in de World Superbike. Het wereldkampioenschap bestaat officieel sinds 1988. Het duurt ruim 20 jaar voordat BMW voor de eerste keer met een officieel fabrieksteam aan de start verschijnt. Dat is in 2009. BMW – met natuurlijk heel veel power vanuit de autosport – wil de strijd aangaan met gevestigde merken als Ducati, Yamaha, Aprilia, Kawasaki en Honda. BMW trekt hiervoor twee ervaren coureurs aan: Troy Corser en Ruben Xaus. Corser was al op twee verschillende merken wereldkampioen geworden in de World Superbike. In 1996 met Ducati en in 2005 met Suzuki. De Australiër kwam als vicewereldkampioen van 2008 (met Yamaha) naar BMW. Het eerste seizoen met de BMW S1000RR was – begrijpelijk – niet makkelijk. Corser finishte één keer in de top-vijf en eindigde als dertiende in het WK. Xaus reed daar bijna altijd net iets achter zijn teamgenoot. Beide coureurs blijven in 2010 waarin Corser de eerste podiumplaatsen voor BMW wist te behalen. Ook pakte Corser een keer pole position. Het was nog steeds wisselvallig, waardoor er niet meer in zat dan een elfde positie in het WK.
In 2011 wordt Xaus vervangen door Leon Haslam. Dat blijkt een goede zet. Haslam staat gelijk op het podium tijdens de eerste race op Phillip Island en eindigt op een vijfde plaats in het WK. Het was voor Corser zijn laatste seizoen als WK-coureur, die hij als vijftiende in het WK afsloot. BMW begint meer en meer de aansluiting met de top te vinden. Ook komen er steeds meer BMW’s op de grid door de komst van een aantal satellietteams. In 2012 wordt Marco Melandri de teamgenoot van Haslam. Dit gaf BMW een extra kwaliteitsinjectie. Met Melandri kreeg BMW een topcoureur in huis, die nog steeds in staat was om races te winnen. Daar slaagde Italiaan ook in met BMW. De eerste zege was op Donington Park. In totaal won Melandri zes races in 2012 en eindigde achter Max Biaggi en Tom Sykes op een derde plaats in het WK. Doordat Haslam als achtste eindigt inclusief een aantal podiumplaatsen wordt BMW tweede in het constructeurskampioenschap. BMW eindigt zelfs voor Ducati, toch jarenlang het toonaangevende merk in de World Superbike. In 2013 waren de prestaties minstens net zo goed. Melandri en zijn nieuwe teamgenoot Chaz Davies blijken een topteam. Beide rijders winnen drie races, waarmee BMW in totaal (inclusief de overwinningen van 2012) op 12 zeges in de World Superbike komt te staan. Melandri en Davies behoren tot de absolute top van het kampioenschap. Melandri wordt vierde en Davies vijfde in het WK. Ondanks dat BMW eindelijk kan strijden voor de wereldtitel besluit de Duitse fabrikant zich eind 2013 als fabrieksteam terug te trekken uit de World Superbike. Volgens BMW een strategische keuze om zich meer te kunnen focussen op andere type motoren. BMW blijft wel klantenteams voorzien van motoren.
Een aantal jaar is BMW er als fabrieksteam niet bij. In 2019 doen zij een nieuwe poging. Tom Sykes en Markus Reiterberger worden de coureurs van het BMW-fabrieksteam. Het Britse team van Shaun Muir runt het BMW-fabrieksteam. Zoals bij meer fabrikanten in de World Superbike wordt het runnen van het fabrieksteam uitbesteed. Met Sykes krijgt BMW een toprijder in huis die sterke jaren heeft gehad bij Kawasaki. Sykes eindigt als achtste in het WK en “Mister Superpole” zet de BMW op Donington Park sinds lange tijd weer op pole position. In het coronajaar 2020 kon BMW de stijgende lijn niet doortrekken. Sykes wordt twaalfde in het WK en zijn nieuwe teamgenoot Eugene Laverty wordt vijftiende. Met het contracteren van onze eigen Michael van der Mark weet BMW weer de weg naar boven te vinden. Van der Mark leverde in 2021 de beste prestaties voor BMW sinds hun terugkeer als fabrieksteam. En deze prestatie is tot nu toe nog niet verbeterd. De Nederlander wordt zesde in het WK en wint een Superpole Race in lastige condities op Portimão. Het was voor Van der Mark zijn vijfde World Superbike zege en voor BMW de eerste overwinning sinds Davies op de Nürburgring in 2013 won. Op het moment dat Van der Mark won was het 2994 dagen geleden dat er een BMW-rijder had gewonnen. In 2022 kwam Scott Redding bij Van der Mark in het fabrieksteam. Op papier een ijzersterk rijdersduo. Voor Van der Mark valt het seizoen 2022 – net als 2023 – door vele blessures in het water. Redding doet het af en toe goed, maar heeft het ook regelmatig erg moeilijk. De Brit wordt achtste in het WK. In 2023 slaagt BMW er niet in om de weg richting de top-vijf te vinden. Redding wordt zelfs niet de beste BMW-coureur. Garrett Gerloff – uitkomend voor het Bonovo Action BMW Racing Team – wordt twaalfde in het WK. De Amerikaan is daarmee de beste BMW-rijder in 2023.
Voor Razgatlioglu is het natuurlijk een geweldige uitdaging om op dit moment in het project in te stappen. Het kan eigenlijk alleen maar beter gaan. Ondanks het moeizame seizoen 2023 zijn de verwachtingen voor 2024 hooggespannen. BMW lijkt hun motor te hebben verbeterd, gezien de resultaten tijdens de eerste tests. Razgatlioglu is gelijk snel met de BMW. Heel opvallend is dat voor mij niet, omdat ik – en denk velen – Razgatlioglu zie als het grootste natuurtalent dat er op de World Superbike grid staat. Maar ook Van der Mark staat er goed bij. De Nederlander kan eindelijk weer eens fit aan een seizoen beginnen en samen met Razgatlioglu – die praktisch dezelfde feedback als hem geeft – wordt het makkelijker om het pakket te verbeteren. Hopelijk kan BMW net zo’n mooi jaar krijgen als in 2013 toen Melandri en Davies met hun fabrieksmotoren beiden vooraan mee konden strijden. Eén ding lijkt bijna zeker, het seizoen 2024 gaat voor BMW beter worden dan 2023. Het zou geweldig zijn als we Van der Mark weer constant vooraan – zoals in zijn goede jaren – mee kunnen zien doen. En hoe lang zal het duren voor de teller van BMW op 14 – en misschien wel meer – zeges in de World Superbike komt te staan? Mijn persoonlijke mening; de eerste BMW-zege in 2024 wordt zeer snel behaald!
Tot volgende week,
Asse Klein
Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen
Facebook | Instagram | X | Threads | YouTube
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:
NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’
Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.