De wekelijkse rubriek Finishpraat speelt in op actualiteit, combineert verleden met heden en haalt oude herinneringen op; kortom een verhaal voor de echte motorsportfan. In deze editie gaat het over de historie en indrukwekkende successen van Ten Kate Racing.
Ten Kate Racing stelde afgelopen weekend met Dominique Aegerter de 2022 World Supersport titel veilig in Indonesië. Het betekende de twaalfde wereldtitel voor de Nederlandse equipe en de tweede op een rij als Yamaha-team. Een ongekende prestatie voor de kleine renstal uit Nieuwleusen, want geen enkel team in de WorldSBK was zo succesvol als Ten Kate Racing. Het seizoen 2022 past helemaal in het plaatje van Ten Kate Racing, die in het verleden al veel vaker op zeer dominantie wijze naar de wereldtitel reed. Er zijn nu 22 World Supersport races verreden in 2022. Daarvan wist Aegerter er 16 te winnen en 18 keer op het podium te staan. Ongekende cijfers natuurlijk, die nog indrukwekkender worden wanneer je bedenkt dat hij in Most twee keer geen punten pakte.
Voor de motorsportkenners is wat ik nu ga vertellen wellicht bekend, maar voor de jonge lezers wellicht minder bekend. We duiken even in de geschiedenis van Ten Kate Racing om aan te tonen hoe bijzonder het team is en hoeveel vaker ze wel niet op dominante wijze naar de Supersport wereldtitel zijn gereden. Ten Kate Racing racet nu in het Yamaha blauw, maar ze zijn bekend geworden als Honda-team in de gele kleurstelling. Dit begon in de jaren 90 op Nederlands niveau in een tijdperk dat er nog geen keer World Supersport klasse bestond. De internationale Supersport races begonnen in de Thunderbike klasse in het bijprogramma van de Grand Prix. De Schot Ian MacPherson bezorgde Ten Kate Racing de eerste internationale zege in 1997. Vervolgens werd de World Series gestart wat in 1999 werd omgedoopt tot het wereldkampioenschap Supersport.
In 2000 volgde de eerste zege in het WK voor het team uit Nieuwleusen. Deze werd behaald door Karl Muggeridge op Brands Hatch. Daarna ging het snel, want in 2002 volgde de eerste wereldtitel met Fabien Foret. Het werd steeds meer een gewoonte dat de gele Honda van Ten Kate Racing als eerste en vaak ook nog als tweede over de finish kwam. Een mooi voorbeeld daarvan zijn de laatste drie races van 2003 wat telkens een 1-2 voor Ten Kate Racing met Muggeridge en Chris Vermeulen opleverde. Vermeulen pakte de wereldtitel. Een jaar later won Ten Kate 8 van de 10 races, waarvan er 7 door wereldkampioen Muggeridge werden gewonnen. Een jaar later was het de beurt aan Sebastien Charpentier om op de Ten Kate Honda wereldkampioen te worden. In 2006 werd Charpentier opnieuw kampioen, de vijfde World Supersport titel op een rij, maar daar zou het niet bij blijven. Het seizoen 2007 werd nog unieker. Kenan Sofuoglu zorgde voor de zesde World Supersport titel, maar in de World Superbike pakte James Toseland de titel voor Ten Kate Racing. Een ongekend dubbelwereldkampioenschap voor het team uit Nieuwleusen. In de World Supersport klasse stopt het nog niet, want ook in 2008 is Ten Kate Racing het sterkste met Andrew Pitt en wordt zijn teamgenoot Jonathan Rea vice-kampioen. En opnieuw wordt een groot deel van de races door het Nederlandse team gewonnen.
Na zeven World Supersport titel op een rij wordt Ten Kate in 2009 geen kampioen, maar in 2010 zijn ze weer het sterkste met Sofuoglu. De teller totaal staat ondertussen op negen wereldtitels. Daarna ging de focus wat meer op het World Superbike en duurt het even voordat Ten Kate Racing weer wereldkampioen wordt. In 2014 is het zover, misschien wel de bijzonderste van allemaal, want Nederlander Michael van der Mark pakte de World Supersport titel op de Honda van het Nederlandse team. Niet veel later kwamen er moeilijkere tijden voor Ten Kate Racing. De zwaarste klap was het overlijden van Nicky Hayden in 2017 terwijl hij dienst was van Ten Kate Racing. Na 2018 stopt de jarenlange samenwerking met Honda en gaat Ten Kate Racing verder als Yamaha-team in de World Superbike. Vanaf 2021 keert Ten Kate Racing als volledig team weer terug in de klasse die hen zoveel succes heeft opgeleverd: de World Supersport. Dat ze zich thuis voelen en makkelijk aanpassen in deze klasse hebben ze in 2021 en 2022 laten zien. Met Aegerter was het Ten Kate Racing met als teammanager Kervin Bos veruit het sterkste, want hen de elfde en twaalfde wereldtitel opleverde.
Het is soms goed om even terug te kijken in het verleden om te beseffen dat het eigenlijk ‘niet normaal’ is wat Ten Kate Racing allemaal heeft gepresteerd in het WorldSBK paddock. En het zal vast nog niet het laatste zijn geweest wat we van het team uit Nieuwleusen hebben gehoord..
Het complete Ten Kate Racing Yamaha team en Domi Aegerter: van harte gefeliciteerd met jullie 2022 World Supersport titel!
Tot volgende week,
Asse Klein
Racesport.nl Supporter
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?
Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter