De wekelijkse rubriek Finishpraat speelt in op actualiteit, combineert verleden met heden en haalt oude herinneringen op; kortom een verhaal voor de echte motorsportfan. Afgelopen weekend er voor de 1000e keer een Grand Prix georganiseerd. In Finishpraat bekijken we dit jubileum door een Nederlandse bril.
Afgelopen weekend werd de 1000e Grand Prix verreden op het circuit van Le Mans in Frankrijk. De allereerste Grand Prix werd 74 jaar geleden verreden in 1949. Online zijn er vorige week al schitterende statistieken vanuit MotoGP en ook Racesport.nl verschenen over de historie van 1000 Grand Prix’s. Over 1000 GP’s en nog veel meer races – want ieder evenement bestaat nu uit 3 races, maar vroeger soms wel uit 5 races – is ontzettend veel te vertellen. Boeken vol. Daarom focus ik mij in deze Finishpraat enkel op 1000 Grand Prix’s door een Nederlandse bril. Dorna houdt de WK Zijspannen buiten hun statistieken, waardoor ik in deze Finishpraat niet de zeges en wereldtitels van de familie Streuer verwerkt zijn.
De allermooiste statistiek vanuit Nederlands oogpunt is dat Assen de plaats is waar de meeste Grand Prix weekenden ooit zijn georganiseerd. Op dit moment zijn er 73 GP’s op de TT Circuit Assen verreden. Misschien denk nu sommigen maar de TT Assen wordt dit jaar toch voor 92e keer gehouden? Dat klopt, maar de TT Assen bestaat al zo lang dat er ook al werd gereden voordat het in 1949 een officieel wereldkampioenschap werd. Daarvoor was de TT Assen een zeer bekende internationale wedstrijd.
In totaal zijn er 29 verschillen nationaliteiten die een Grand Prix hebben gewonnen. Gelukkig staat Nederland hier wel goed tussen, al dateert de laatste zege alweer van 1990. Dat is ondertussen toch wel erg lang geleden! In totaal zijn er 125 verschillende wereldkampioenen in de Grand Prix wegrace. In dit lijstje staan slechts twee Nederlanders doordat de WK Zijspannen niet worden meegeteld. Jan de Vries werd 50cc wereldkampioen in 1971 en 1973. Henk van Kessels was – volgens de statistieken – de laatste Nederlandse wereldkampioen in 1974. Dat is volgend jaar al 50 jaar geleden. Ook Van Kessel werd kampioen in de 50cc.
Voorafgaand – en ook na – de Grand Prix van Le Mans waren er 393 verschillende Grand Prix winnaars. Onder dit aantal staan 14 Nederlandse Grand Prix winnaars die onderaan in dit artikel vermeld staan. Koploper is Jan de Vries met veertien zeges gevolgd door Hans Spaan met negen. Van Kessels heeft zeven overwinningen en Aalt Toersen staat vierde op de lijst met zes zeges. Al deze overwinningen zijn behaald in de lichtere klassen. Wel heeft Toersen een bijzondere zege op zijn naam, omdat hij in 1970 op Spa Francorchamps – tijdens de 200e Grand Prix – de 50cc race wist te winnen.
In de koningsklasse – 500cc en MotoGP – staan we als Nederland op acht overwinningen. In het huidige MotoGP tijdperk (sinds 2002) staat de teller helaas nog op nul. Wil Hartog is met vijf zeges veruit koploper met Nederlandse zeges in de koningsklasse. Hartog werd tweede in de 300e Grand Prix die in 1978 in Karlskoga (Zweden) werd verreden. De 299e en 301e Grand Prix wist Hartog wel te winnen op Spa Francorchamps en op het Finse stratencircuit van Imatra. Ook wist Hartog in 1979 nog een keer te winnen in Hockenheim en in 1980 nogmaals in Imatra. Maar de “Witte Reus” is vooral zeer beroemd geworden met zijn eerste Grand Prix zege tijdens de Dutch TT van 1977. Ook Jack Middelburg won in Assen tijdens de TT van 1980. Een jaar later versloeg hij drievoudig wereldkampioen Kenny Roberts op Silverstone. De tweede Grand Prix zege van Middelburg is nog steeds de laatste overwinning van een privécoureur in de koningsklasse. Boet van Dulmen won niet in Assen, al was hij er in 1981 met een tweede plek dichtbij. Van Dulmen pakte wel één Grand Prix zege. Dit deed Van Dulmen in 1979 – net als Hartog twee keer deed – op het circuit van Imatra in Finland.
Momenteel rijden er drie Nederlanders Grand Prix. Bo Bendsneyder heeft van deze rijders de beste statistieken met drie podiumplaatsen, twee in de Moto3 en één in de Moto2. Maar Bendsneyder is dan ook al bezig aan zijn achtste Grand Prix seizoen, terwijl Collin Veijer dit jaar debuteert en Zonta van den Goorbergh aan zijn tweede seizoen bezig is. Bendsneyder stond onlangs in Amerika voor het eerst op het Moto2 podium. Slechts één Nederlander wist ooit te winnen in de middenklasse van de Grand Prix. Nu is dat de Moto2 maar voorheen was dat de 250cc. Wilco Zeelenberg won in 1990 op de Nurburgring in de 250cc. In de 350cc klasse – die sinds 1983 niet meer bestaat – won nooit een Nederlander.
Van den Goorbergh is ook een naam die in dit lijstje van Nederlandse statistieken over 1000 Grand Prix’s wel extra genoemd mag worden. Er wisten namelijk al drie Van den Goorbergh’s een top-tien klassering in de Grand Prix te scoren. Jurgen – vader van Zonta – scoorde een vierde plaats tijdens de 250cc race van 1996. Patrick – oom van Zonta – behaalde een zevende plaats als beste resultaat in de Grand Prix. Piet – opa van Zonta, vader van Jurgen en Patrick – behaalde ook WK-punten. Tijdens de TT Assen van 1973 eindigde Piet van den Goorbergh als negende in de 125cc wedstrijd. Zo behaalden er al twee generaties WK-punten en het gaat vast niet meer langer duren voordat de derde – nieuwe – generatie in de vorm van Zonta daar hun zeer unieke familiescore van maakt.
Nederlandse Grand Prix winnaars
1: Jan de Vries | 14 GP-zeges | 50cc | 1970 t/m 1973
2: Hans Spaan | 9 GP-zeges | 125cc | 1989 & 1990
3: Henk van Kessel | 7 GP-zeges | 50cc | 1974 & 1979
4: Aalt Toersen | 6 GP-zeges | 50cc | 1969 & 1970
5: Wil Hartog | 5 GP-zeges | 500cc | 1977 t/m 1980
6: Paul Lodewijkx | 4 GP-zeges | 50cc | 1968 & 1969
7: Theo Timmer | 3 GP-zeges | 50cc | 1972, 1973 en 1981
8: Jack Middelburg | 2 GP-zeges | 500cc | 1980 & 1981
8: Jan Huberts | 2 GP-zeges | 50cc | 1962
10: Wilco Zeelenberg | 1 GP-zege | 250cc | 1990
10: Boet van Dulmen | 1 GP-zege | 500cc | 1979
10: Cees van Dongen | 1 GP-zege | 125cc | 1969
10: Jan Bruins | 1 GP-zege | 50cc | 1972
10: Jos Schurgers | 1 GP-zege | 125cc | 1973
Tot volgende week,
Asse Klein
Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen
Facebook | Instagram | X | Threads | YouTube
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:
NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’
Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.