Finishpraat: 100 MotoGP-overwinningen voor Ducati

1150
Ducati viert de 100e MotoGP overwinning | © MotoGP
Ducati viert de 100e MotoGP overwinning | © MotoGP

De wekelijkse rubriek Finishpraat speelt in op actualiteit, combineert verleden met heden en haalt oude herinneringen op; kortom een verhaal voor de echte motorsportfan. Afgelopen weekend behaalde Enea Bastianini de honderdste zege voor Ducati in de MotoGP.

Nadat de 500cc (tweetakt) was verandert in de MotoGP (viertakt) klasse, was dit een mooie kans voor Ducati om in te springen in de koningsklasse. In 2003 maakten ze hun debuut met Loris Capirossi en Troy Bayliss als coureurs. Al in de zesde Grand Prix wist Ducati de eerste MotoGP-zege te behalen. Capirossi won de race op het Circuit de Barcelona-Catalunya. Capirossi was in de eerste jaren de kopman van Ducati in de MotoGP. Wanneer de Italiaan in 2006 geen blessures had opgelopen, dan had hij waarschijnlijk tot de laatste Grand Prix meegedaan voor de wereldtitel. De eerste wereldtitel kwam een jaar later toen Casey Stoner werd aangetrokken. De aanpassing van het technisch reglement van 1000cc naar 800cc met de Bridgestone-banden, de Ducati Desmosedici en de Australiër bleek een gouden combinatie. Stoner won tien races en werd overtuigend wereldkampioen. Ook in de daaropvolgende jaren won de Australiër GP’s, maar was hij over een heel jaar niet opgewassen tegen eerst Valentino Rossi en later Jorge Lorenzo. De Ducati werd een steeds moeilijkere motor om mee te rijden, maar Stoner wist veel te verbloemen. De moeilijkheden bij Ducati kwamen pas echt aan het licht toen Stoner eind 2010 vertrok naar Honda. Er brak een grote droogte voor Ducati aan. Zelfs Rossi kon het tij niet keren. Het veranderde toen Gigi Dall’Igna in 2014 als nieuwe technische man werd aangetrokken. Andrea Dovizioso en testrijder Michele Pirro leverden belangrijke bijdrages om het pakket – bedacht door Dall’Igna – op de baan te verbeteren. Het was dan ook niet ‘zomaar’ dat Pirro afgelopen weekend als testrijder de beker voor Ducati na hun 100e MotoGP-zege in ontvangst mocht nemen. In 2015 en 2016 groeide Ducati langzaam maar zeker weer naar het niveau van Honda en Yamaha toe. Zeker op circuits met lange rechte stukken kwam het vermogen van de Ducati perfect tot zijn recht. Het was geen toeval dat de eerste zege na bijna 6 jaar werd behaald op de snelle Red Bull Ring. Andrea Iannone won en teamgenoot Dovizioso maakte er een Ducati 1-2 van. In de daaropvolgende jaren begon Ducati – voornamelijk met Dovizioso – meer races te winnen. Doivizoso eindigde tot driemaal achter Marc Márquez als tweede in het MotoGP wereldkampioenschap.







Na de coronaperiode begon Ducati alsmaar dominanter te worden. De motor had niet alleen een geweldige topsnelheid, maar stuurde ook beter, waardoor het op ieder circuit een winnend pakket werd. En op het gebied van aerodynamica en andere technische ontwikkelingen liep Ducati ver voor op de Japanse merken. In 2021 werd Fabio Quartararo met Yamaha nog wereldkampioen, maar was zeker aan het einde van het seizoen Ducati al de beste fabrikant. Vanaf 2022 is Ducati oppermachtig in de MotoGP. Slechts sporadisch kan er een andere fabrikant winnen. Dat Ducati acht (sterke) rijders op de grid brengt, helpt natuurlijk mee. In 2022 won Ducati 12 van de 20 races en vorig jaar won de Italiaanse fabrikant 17 van de 20 GP’s. Goed om te benoemen; een zege in de Sprint telt niet als een Grand Prix overwinning en wordt dus buiten deze statistieken gehouden. Dit jaar zijn er 14 Grand Prix evenementen verreden. Ducati won slechts één keer niet. Dat was in Amerika toen Maverick Viñales met een Aprilia de beste was. De zege van Enea Bastianini afgelopen weekend op Misano betekende de 100e zege van Ducati in de MotoGP. Het is op dit moment niet meer de vraag of er een Ducati wint, maar enkel nog welke Ducati-rijder er als eerste over de finish komt. Het lijkt op de tijd in de jaren 60 en begin jaren 70 toen MV Agusta oppermachtig in de koningsklasse was. Op dit moment heeft MV Agusta nog meer zeges in de koningsklasse dan Ducati. Maar als het zo doorgaat, gaat dit binnen drie jaar veranderen. Onderstaand een overzicht van de top-vijf constructeurs met de meeste zeges in de MotoGP/500cc. Daaronder een overzicht met welke rijders er voor de 100 Ducati-zeges in de MotoGP hebben gezorgd.

En wie wordt er MotoGP wereldkampioen 2024? Het gaat in iedere Grand Prix op en neer. Dan maakt Jorge Martin een fout en een race later is het Pecco Bagnaia die onderuitgaat. Martin heeft de beste papieren, aangezien hij 24 punten meer heeft dan Bagnaia. Maar dit kan met één nulscore weer volledig anders zijn. Doordat de twee grootste kampioenschapskandidaten zeker niet foutloos zijn, blijven Enea Bastiaini (59 punten achterstand) en Marc Márquez (60 punten achterstand) zicht houden op de wereldtitel. Na de zomerstop (vanaf Silverstone) behaalde Martin (129) de meeste punten voor Bastianini (127), Márquez (115) en Bagnaia scoorde ‘slechts’ 95 punten. De komende zes weken worden cruciaal waarin er vijf overzeese GP’s op het programma staan. Wanneer één van de vier rijders een blessure oploopt, betekent dit hoogstwaarschijnlijk het einde van de titelaspiraties. Wat mij betreft gaan Bastianini en Márquez goed scoren, zodat er nog vier rijders wereldkampioen kunnen worden tijdens de slotronde in Valencia. Dat zou toch geniaal zijn!

Constructeurs met meeste zeges in de koningsklasse
1: Honda – 313 zeges
2: Yamaha – 245 zeges
3: MV Agusta – 139 zeges
4: Ducati – 100 zeges
5: Suzuki – 97 zeges

Ducati-zeges in de MotoGP
1: Pecco Bagnaia – 25 zeges
2: Casey Stoner – 23 zeges
3: Andrea Dovizioso – 14 zeges
4: Loris Capirossi – 7 zeges
4: Enea Bastianini – 7 zeges
4: Jorge Martin – 7 zeges
7: Jorge Lorenzo – 3 zeges
7: Jack Miller – 3 zeges
7: Marco Bezzecchi – 3 zeges
10: Danilo Petrucci – 2 zeges
10: Marc Márquez – 2 zeges
12: Fabio Di Giannantonio – 1 zege
12: Troy Bayliss – 1 zege
12: Johann Zarco – 1 zege
12: Andrea Iannone – 1 zege

Tot volgende week,
Asse Klein



Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | InstagramX | Threads | YouTube   



       Vrijwillige bijdrage     

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.