Het Kawaski-fabrieksteam gaat 2022 in met nieuwe troeven van start in het FIM EWC: een 2022 Kawasaki ZX-10RR met elektronica die ontwikkeld is voor de Endurance en een volledige nieuwe rijdersbezetting bestaande uit Randy de Puniet, Florian Marino en Etienne Masson.
De FIM EWC-kampioen van 2018-2019, Webike SRC Kawasaki France Trickstar, maakt zich in 2022 op voor de strijd voor de wereldtitel. De Kawasaki #11 zal de middelen hebben om op gelijke voet met de andere fabrieksteams te strijden. Hun machine zal in 2022 uitgerust zijn met dezelfde Magneti Marelli elektronica als enkele van de topteams.
Gilles Stafler heeft zijn team dan ook flink geherstructureerd met de komst van de 2022 fabrieks Kawasaki ZX-10RR en drie nieuwe rijders zo werd deze week bekend.
Randy de Puniet maakt een comeback in het team. De voormalige MotoGP-coureur bracht Kawasaki eerder al naar het podium tijdens de 2016 editie van de Bol d’Or en tijdens de 2017 editie van de 24 Heures Motos in Le Mans. Ook stond hij met Moto Ain op de tweede trede van het podium tijdens de Bol d’Or in 2021.
Florian Marino heeft de afgelopen drie seizoenen bijgedragen aan de ontwikkeling van het privateer team VRD Igol Experiences. Hij reed voorheen in het FIM Supersport-kampioenschap en zal nu voor het eerst in de kleuren van het Webike SRC Kawasaki France Trickstar aan de start verschijnen.
Etienne Masson is de meest doorgewinterde Enduranceracer van de drie. Hij rijdt sinds 2013 voor Suzuki en heeft met het Suzuki Endurance Racing Team (SERT) al drie FIM-wereldtitels gewonnen, te weten in 2015, 2016 en 2019-2020.
Randy de Puniet: “Ik kies voor het SRC Team omdat ik het team heel goed ken sinds Gilles me in 2016 binnenhaalde en daarna twee seizoenen (2017 en 2018) samenwerkten met uitstekende resultaten maar helaas zonder overwinning. Het team is zeer competitief, de motor presteert goed en zou komend seizoen nog beter moeten zijn. Mijn teamgenoten zijn snel, coureurs met veel ervaring in Endurance racing. Het doel is natuurlijk om te strijden voor de overwinning en het kampioenschap. In zekere zin ga ik terug naar huis om dit verhaal af te maken!”
Etienne Masson: “Dit is één van de meest succesvolle teams in de paddock, nog niet zo lang geleden streden we om de wereldtitel en was het het team van Gilles dat het laatste woord had. Met een goede motor en zo’n ervaren team denk ik dat we met een gerust hart van start kunnen gaan.”
Florian Marino: “Allereerst doet Kawasaki me denken aan mooie herinneringen. Ik heb al een geschiedenis met dit merk waarmee ik in 2013 voor het eerst deelnam aan het WK Supersport, om het seizoen daarop als derde te eindigen. Ik denk ook dat er een link is vanwege mijn rol (testrijder) met Alex Lowes in het KRT (Kawasaki Racing Team) in de World Superbike, maar ook omdat mijn manager, Fabien Foret, in het verleden voor dit team heeft gereden, met wie hij een hechte band heeft onderhouden. Ik zou dus zeggen dat deze keuze vrij coherent was en aansluit bij een periode in mijn carrière waarin ik me klaar voel om bij een team van dit niveau aan de slag te gaan.”
Gilles Stafler, teammanager: “We zullen snel en goed moeten werken. Het is een nieuwe motor met nieuwe elektronica, maar ik vraag al jaren om dit materiaal, dus het is aan mij om ervoor te zorgen dat het werkt. Ik ben echt tevreden dat Kawasaki ons dit jaar een handje helpt. Het is een zeer interessante nieuwe uitdaging met nieuwe rijders. We zouden half januari moeten beginnen met rijden en ik ben vrij optimistisch. De concurrentie boekt ook vooruitgang en er kan van alles gebeuren in een Endurance race, maar we zullen ons best doen om in 2022 concrete resultaten te boeken.”
Racesport.nl Supporter
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?
Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter