Voor het eerst in de geschiedenis van KicXstart GPmanager eindigde de strijd om wie zich de beste teammanager van het jaar mag noemen in een gelijkspel. Na het langste MotoGP-seizoen ooit, met zestig races en twintig Sprintraces, behaalden ‘Fffffast Racing’ uit Emst en ‘CC Team Savelkoulski’ uit Oirsbeek allebei 1969,5 punten.
De winnaar: Fffffast
Na bestudering van het antwoord op de in zulke gevallen beslissende ‘benaderingsvraag’, bleek ‘Fffffast Racing’ met zijn inschatting van 437 behaalde WK-punten door de MotoGP-wereldkampioen het dichtste bij de waarheid te zitten. Francesco Bagnaia verzamelde in KicXstart GPmanager in totaal maar liefst 517 punten, meer dan welke coureur dan ook. Dus mocht de dolgelukkige teammanager Gerdo Boeve van Fffffast’ naar Zaltbommel om de hoofdprijs op te halen: de exclusieve Ducati 748 SP van Ducati Zaltbommel!
Boeve liet de fictieve teammanagers van Fffffast, zijn kinderen Seb en Neeva, meedelen in de vreugde tijdens de overhandiging bij Ducati Zaltbommel.
Gerdo Boeve: ‘Ik wist tijdens het laatste weekend in Valencia wel dat we zouden strijden voor de hoofdprijs, de voorsprong op de nummer drie was in die fase al behoorlijk groot. Maar ik wist ook dat CC Team Savelkoulski dezelfde teamsamenstelling had en dat we op een gelijk aantal punten zouden eindigen. Het zou dus volledig aankomen op de benaderingsvraag. Ik maakte me daar best wel zorgen om aangezien ik tijdens het invullen van de benaderingsvraag aan het begin van het seizoen niet echt rekening had gehouden met de punten van de Sprintrace. Mijn geluk was dat de nummer twee dezelfde inschattingsfout had gemaakt.”
Eind goed al goed, ‘CC Team Savelkoulski’ uit Oirsbeek mag een splinternieuwe Damen Tech-Air overall uitzoeken en de nieuwe AGV-helm is er voor ‘Pecco Prosecco’s Squadra’ uit Heteren.
Het winnende team
- MotoGP: Francesco Bagnaia 517 pt
- MotoGP: Marco Bezzecchi 364 pt
- Moto2: Pedro Acosta 387,5 pt
- Moto2: Fermin Aldequer 247 pt
- Moto3: Ivan Ortola 207 pt
- Moto3: David Alonso 260 pt (na wissel voor Jose Rueda)
Totaal 1969,5 punten
Austin: uit de puinhoop ontstaat een eerste leider
Na elk van de drie GP’s werd de top 10 van beste scorende teams vrijwel volledig ververst. Met 136 punten trapte ‘Jari Racing’ uit Zelhem als beste teammanager het seizoen af, dankzij overwinningen van Bagnaia, Holgado en tweede plaatsen voor Vinales en Munoz. In Argentinië stootte ‘Team Puinhoop’ uit Eindhoven door naar de top dankzij een overwinning en snelste ronde voor Bezzecchi, een podiumplek en pole position voor Alex Márquez én podiumfinishes voor Jake Dixon en Diogo Moreira. Het team uit Staphorst deed zijn naam eer aan door tijdens de Grand Prix of the Americas een vrije val in het klassement te maken dankzij Jake Dixon die, notabene in de opwarmronde, ten val kwam en Alex Márquez die door land- en merkgenoot Jorge Martin uit de wedstrijd werd gekegeld. De nieuwe leider ‘Hier die Ducati!!!!!!’ zou het langer volhouden aan de top. Het team uit het Groningse Bedum mocht zich, met in zijn kielzorg ‘Crashendo 8’ uit Hoogezand, ten tijde van de Motul TT Assen nog steeds de beste teammanager van het jaar noemen.
Assen: vijf nieuwkomers in de top 10
Na Assen meldden zich maar liefst vijf nieuwe teammanagers in de top 10, waaronder de uiteindelijke winnaars ‘Fffffast Racing’ uit Emst en ‘CC Team Savelkoulski’ uit Oirsbeek. De stijging aan het firmament was te danken aan Moto3-coureur Rueda die in Assen na drie mindere resultaten eindelijk weer voorin meestreed. Met de latere wereldkampioenen Bagnaia en Acosta en topscorers Bezzecchi, Aldeguer en Ortola in de gelederen waren de kaarten voor deze teammanagers vanaf het begin al goed geschud, maar pas nadat Rueda tijdens de rijderswissel moest wijken voor de sensationele ‘rookie’ Alonso, ging het écht crescendo richting die schitterende Ducati 748 SP van Ducati Zaltbommel.
Red Bull Ring: winnaars staan op en lopen uit
Op de Red Bull Ring behaalden de nieuwe koplopers uit Emst en Oirsbeek als eerste duizend punten, terwijl Hier die Ducati!!!!!!’, de hoofdprijs van Ducati Zaltbommel na de zomerpauze langzaam maar zeker uit zijn handen zag glippen. Door diverse nulscores van Holgado, Arbolino en Alex Màrquez, tuimelde het team uit het Groningse Bedum na Misano zelfs uit de top 10. In Motegi werden ‘Fffffast Racing’ en ‘CC Team Savelkoulski’ kortstondig buitenom ingehaald door ‘Gravel Trap Racing’ uit Goes, dat in de zomerpauze afscheid nam van Diogo Moreira, ten gunste van Ivan Ortola. In Australië werd de orde hersteld en na Thailand bedroeg de voorsprong van de beide winnaars op de nummer 3, Troy58Racing uit Zuid-Scharwoude, zo’n 30 punten. In Maleisië keerde Pecco Prosecco’s Squadra terug op plek 3. Het team uit het Gelderse Heteren keek, met een sinds de start van het seizoen ongewijzigde opstelling, inmiddels wel tegen een achterstand van bijna 100 punten aan. De strijd om de derde plek bleef spannend, want na de voorlaatste Grand Prix in Qatar steeg BM Team uit Leek van 8 naar 3, dankzij de hoogste score ooit voor Manuel Gonzalez. Door valpartijen van Martin en Bezzecchi en een slechte beurt voor Acosta op zondag in Valencia, moest BM Team zijn top 3-klassering na één race alweer inleveren bij Pecco Prosecco’s Squadra.
De succesformule voor een top 10-klassering
Alle tien topteams maakten gebruik van de diensten van de meest gekozen rijder: Moto2-wereldkampioen Pedro Acosta. Hoogst opmerkelijk is dat Team ‘Hans’ uit Weurt de Spanjaard halverwege het seizoen inruilde voor Ai Ogura. Het budget dat hij daarmee vrijspeelde ging op aan Ivan Ortola. Een strategisch offer dus dat Hans toch maar even tot positie 6 en een setje nieuwe Michelin banden wist te brengen. De tien toppers stelden in MotoGP allemaal wereldkampioen Bagnaia en/of Bezzecchi op en in Moto3 Ortola en/of Alonso. Op één team na maakten alle teammanagers halverwege het seizoen gebruik van de mogelijkheid om maximaal twee coureurs ‘in te ruilen’ voor een beter presterend team. Het team dat op de derde plek eindigde, ‘Pecco Prosecco’s Squadra’, bleef met Bagnaia, Bezzecchi, Acosta, Aldeguer, Ortola en Rueda als enige van begin tot eind ongewijzigd in samenstelling. Opmerkelijk is ook dat de winnaars niet twee, maar slechts één coureur de wacht aanzegden; Rueda moest het veld ruimen voor topscorer en ‘rookie’ Alonso.
Veijer waardevol, maar niet de beste ‘kenner’
Sensationele nieuwkomer Alonso was met een prijs van slechts 900.000 euro het koopje van het jaar. De Spanjaard verzamelde maar liefst 260 punten, hetgeen neerkomt op een prijs van slechts 3.462 euro per punt. Moto3-medestrijders Ortola en onze eigen Collin Veijer leverden na Alonso de meeste waar voor hun geld, gevolgd door Aldeguer in Moto2 en Marco Bezzecchi in MotoGP. Viervoudig Nederlands Superbikekampioen Danny de Boer leek aan het begin van het seizoen onder de ‘kenners’ het meeste verstand van zaken te hebben, maar die eer ging uiteindelijk naar Oehoe racing van Randy Uildriks. De motorvlogger uit Utrecht eindigde op een 26e plaats, 10 posities hoger dan Danny de Boer. Meer dan 100 punten verder naar onderen vinden we Team ‘WalindeSloot Racing’. Uw eigen redacteur eindigde met Alex Márquez, Jorge Martin, Manuel Gonzalez, Pedro Acosta, Diogo Moreria en Daniel Holgado op plek 152 als vierde in het kennerklassement. Collin Veijer kon met zijn team, de Staphorster stelde zichzelf niet op, maar koos voor teammaat Sasaki en concurrent Moreira, geen potten breken. Hij eindigde op positie 341 in het algemeen klassement.
KicXstart GPmanager ook in 2024!
Goed nieuws, we gaan ook volgend jaar weer door met het leukste managementspel van de Lage Landen. Wederom zal trouwe partner Ducati Zaltbommel garant staan voor de hoofdprijs, wat dat precies zal worden houden we nog even onder de pet, kwestie van de spanning een beetje opvoeren. Ook de rest van de prijzenpot zal weer rijkelijk gevuld zijn. Kortom, ben je aangemeld bij de KicXstart newsletter, check binnenkort je mailbox, en anders lees je het uiteraard in het blad zelf en op kicxstart.nl. In februari is de kick-off voor KicXstart GPmanager 2024 en de nieuwe hoofdprijs zal te bewonderen zijn op de KicXstart stand tijdens de Motorbeurs Utrecht (22/25 feb).
Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen
Facebook | Instagram | X | Threads | YouTube
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:
NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’
Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.
Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen
Facebook | Instragram | X | Threads | YouTube
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:
NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’